Stor flygövning i norr (ACE 15)

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av sonderling » 30 april 2015, 08:00

gunship skrev:
millgard skrev:Det kan ju vara tex största området, flest deltagande länder etc... vem vet vilka bevekelsegrunder de har.
millgard skrev:I ett NATO-kritiskt upprop på nätet påstås nu att det är "världens största militärövning"... :lol:

Är de helt omedvetna om vad Ryssland övat med bara det senaste året?
Ja, jag tror inte att kritikerna har någon bevekelsegrund alls, utan snarare på att någon gjort en höna av en fjäder som sedan alla dessa kritiker lemmlar upp ett tåg efter. :D
Jag tror kritikerna kör på ren rutin.

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av MD650 » 30 april 2015, 08:23

sonderling skrev:
Jag tror kritikerna kör på ren rutin.

Sonderling
Yrkeskritiker? ;)
:)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av Battler » 30 april 2015, 08:48

MD650 skrev: Yrkeskritiker? ;)
:lol: :lol:
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av Sarvi » 30 april 2015, 09:33

Den senaste upplagan av Red Flag var på drygt 100 flygplan, och den brukar ju anses som rätt stor. Men som sagt, Ryssland matchar rent numerärt ganska ofta de flesta västliga övningar.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av millgard » 30 april 2015, 09:52

Bild

Från samma bloggpost från Wisemanswisdoms kommer följande citat:
Wiseman skrev:För svensk del lär vi få vår del av den ryska propagandasleven kommande veckor och senare under våren när först de svensk-finsk-amerikanska flygövningarna drar igång över Bottenhavet och senare i maj när flygövningen Arctic Challenge Exercise 2015 (ACE) börjar. ACE är en övning som genomförs vartannat år sedan 2013 och ersätter föregångaren Nordic Air Meet på det sättet att den både är större och nyttjar luftrum och basering i både Sverige, Finland och Norge. Med sina 100 flygplan från 8 länder blir den ungefär hälften så stor som den ryska beredskapsövningen. Ryssland har sedan tidigare reagerat starkt på övningar av det här slaget och lär så fortsätta. Veckan efter ACE drar sedan marinövningen Baltops 2015 igång. Ryssland har tidigare alltid deltagit i denna övning, men gör inte så sedan något år. Förra året genomförde Ryssland istället en egen beredskapsövning parallellt med Baltops, vilket föranledde en kraftig intensfiering i den militära verksamheten i Östersjön och för den svenska incidentberedskapen. Inte osannolikt kommer antalet observationer av främmande undervattensverksamhet att stiga i anslutning till dessa perioder.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av Femtiotrean » 30 april 2015, 10:51

"ACE 15 blir världens största flygövning 2015 med tio deltagande länder och över 100 flygplan i luften samtidigt."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... lygtrafik/

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av tryggve » 30 april 2015, 11:17

Den ryska jätteövningen med 160000 man år 2013 var väl dock betydligt mindre i praktiken? Det pratades om 16000-20000 man, eftersom bara delar av de förband som listades faktiskt deltog i själva övningen. Tror att det har diskuterats här tidigare.

Russianmilitaryreform har väl skrivit om det.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av Bjernevik » 30 april 2015, 11:25

tryggve skrev:Den ryska jätteövningen med 160000 man år 2013 var väl dock betydligt mindre i praktiken? Det pratades om 16000-20000 man, eftersom bara delar av de förband som listades faktiskt deltog i själva övningen. Tror att det har diskuterats här tidigare.

Russianmilitaryreform har väl skrivit om det.
Även om de inte kom upp i 160000 man så lär den ha varit betydligt mer omfattande än ACE15... vilket var Wisemans poäng.

De mest aktiva kritikerna av ACE förenas av att de konsekvent blundar för allt Ryssland gör. Förmodligen av gammal vana från Sovjetunionens tid.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av gunship » 30 april 2015, 11:31

Femtiotrean skrev:"ACE 15 blir världens största flygövning 2015 med tio deltagande länder och över 100 flygplan i luften samtidigt."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... lygtrafik/
Det är ju trots allt bara april ;)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av tryggve » 30 april 2015, 11:37

Bjernevik skrev: Även om de inte kom upp i 160000 man så lär den ha varit betydligt mer omfattande än ACE15... vilket var Wisemans poäng.

De mest aktiva kritikerna av ACE förenas av att de konsekvent blundar för allt Ryssland gör. Förmodligen av gammal vana från Sovjetunionens tid.
Jag tyckte väl mest att om man kritiserar någon för att överdriva/blåsa upp siffror så bör man väl i möjligaste mån undvika att göra samma sak själv.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av Bjernevik » 30 april 2015, 11:58

tryggve skrev:Jag tyckte väl mest att om man kritiserar någon för att överdriva/blåsa upp siffror så bör man väl i möjligaste mån undvika att göra samma sak själv.
Nu hänger jag inte riktigt med. Vem är det som överdriver/blåser upp menar du? Gällande beredskapsövningen så vill jag minnas att siffran 160000 kom från Ryssland ursprungligen.

Beträffande ACE har väl ingen överdrivit/blåst upp siffrorna? Däremot förefaller motståndarna helt bortse ifrån att Ryssland regelbundet kör övningar som är större, därav att "världens största flygövning" är fel.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av Battler » 30 april 2015, 12:18

Femtiotrean skrev:"ACE 15 blir världens största flygövning 2015 med tio deltagande länder och över 100 flygplan i luften samtidigt."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... lygtrafik/
Det är nog att det är tio deltagande länder som är rekordet, 115 flygplan är inte så märkvärdigt :wink:
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av tryggve » 30 april 2015, 13:27

Bjernevik skrev: Nu hänger jag inte riktigt med. Vem är det som överdriver/blåser upp menar du? Gällande beredskapsövningen så vill jag minnas att siffran 160000 kom från Ryssland ursprungligen.
Jo, och dessa siffror var av allt att döma kraftigt överdrivna. Vilket den som har gjort grafen inte verkar ha tagit hänsyn till, men det kanske nämns i någon kommentar i texten för all del.
EDIT:
Har är ett inlägg från Russianmilitaryreform angående denna övning.
https://russiamil.wordpress.com/2013/07 ... completed/
UPDATE: Aleksei Nikolskii wrote to say that Shoigu’s statement on the communications systems being 18% effective referred to R&D efforts on C2 systems not producing results, rather than the systems’ effectiveness during the exercise itself. He also notes that the actual number of troops involved was much lower. For each infantry brigade, only battalion-size tactical groups were mobilized, for other brigades, composite detachments were formed to represent each brigade. About 15,000 troops were moved by rail and aircraft (8,200 of these by air). Cooperation across military branches was problematic, with the naval infantry unit getting an unsatisfactory rating. The problems with firing accuracy were mostly among conscripts, who also were responsible for the lion’s share of technical problems with equipment.
Bjernevik skrev: Beträffande ACE har väl ingen överdrivit/blåst upp siffrorna? Däremot förefaller motståndarna helt bortse ifrån att Ryssland regelbundet kör övningar som är större, därav att "världens största flygövning" är fel.
Jag tycker helt enkelt att de verkliga storlekarna på de ryska övningarna kan vara relevanta och värda att påpeka. Att ryssarna också övar stort håller jag definitivt med om, det är inte det som jag invänder emot.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av Battler » 3 maj 2015, 09:34

Föregående övning ACE 13.
Vi kommer naturligtvis utvärdera övningen och ta tillvara erfarenheterna för att ACE 15 ska bli en ännu bättre övning.
Jag vill framföra mitt stora tack till alla deltagare för er insats och för att ni har bidragit till att göra övningen möjlig och till den stora succé den blev.
http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvape ... -avslutad/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Stor flygövning i norr (ACE 15)

Inlägg av gunship » 3 maj 2015, 12:30

Såg en sån där liten kortfilm från FM om gripen - inte om övningen skall sägas. Tydligen ska övningsområdet vara väldigt stort.

Skriv svar