Pension för stambefäl

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28512
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av Hans » 5 mars 2015, 18:22

Så om en fanjunkare från förband A och en fänrik från förband B träffar några vilsna soldater från förband C någonstans bakom fiendens linjer så är det fanjunkaren som som säger 'Jag tar befälet!'. Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av MD650 » 5 mars 2015, 18:48

Hans skrev:Så om en fanjunkare från förband A och en fänrik från förband B träffar några vilsna soldater från förband C någonstans bakom fiendens linjer så är det fanjunkaren som som säger 'Jag tar befälet!'. Eller?

MVH

Hans
Ja, om det finns behov av att han blir förman över soldaterna i förband C.
Sedan är ju inte graden styrande utan den som är mest lämpat att vara chef för en uppgift.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av Vysotskij » 5 mars 2015, 19:55

Och, för att vara precis, i den sagda situationen är det fanjunkaren som avgör om hen eller fänriken är bäst lämpad att föra befälet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28512
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av Hans » 5 mars 2015, 20:18

Tack för svar. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om hen men ibland är det praktiskt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av CvD » 5 mars 2015, 21:52

MD650 skrev:
Hans skrev:Så om en fanjunkare från förband A och en fänrik från förband B träffar några vilsna soldater från förband C någonstans bakom fiendens linjer så är det fanjunkaren som som säger 'Jag tar befälet!'. Eller?

MVH

Hans
Ja, om det finns behov av att han blir förman över soldaterna i förband C.
Sedan är ju inte graden styrande utan den som är mest lämpat att vara chef för en uppgift.
:)
Hmm, är det något svenskt? Har aldrig hört att en brittisk sergeant major skulle vara förman till en brittisk second lieutenant. Att officeren kanske bör lyssna på råden från den troligen mer erfarne underofficeren är en annan sak.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av Sarvi » 5 mars 2015, 22:02

Högre tjänsteställning, medför det generellt sett högre befälsrätt vid rena militära grader? Tänker på t.ex. tidigare civilmilitär personal där säg en läkare kan ha överstes tjänsteställning men definitivt utan att ha befälsrätt utanför sjukvården.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av Vysotskij » 5 mars 2015, 22:09

Jag kan inte det brittiska systemet, men i Sverige var fanjunkare typiskt plutonchefer, utgjorde den bästa tredjedelen av underofficerarna och som regel över 33 år, om jag minns rätt. Det förefaller vettigt att utvalda underofficerare med ett dussin tjänsteår principiellt kommenderar nyexade 23-åringar snarare än tvärtom.

EDIT: Fel ovan. Urvalet skedde mellan underbefäl och underofficerare, där en tredjedel ur den första kategorin fick gå underofficersskola. I övrigt sant enligt Att bli befäl 1968-1970.
Senast redigerad av 1 Vysotskij, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av CvD » 5 mars 2015, 22:20

Vysotskij skrev:Jag kan inte det brittiska systemet, men i Sverige var fanjunkare typiskt plutonchefer, utgjorde den bästa tredjedelen av underofficerarna och som regel över 33 år, om jag minns rätt. Det förefaller vettigt att utvalda underofficerare med ett dussin tjänsteår principiellt kommenderar nyexade 23-åringar snarare än tvärtom.
Vad jag förstått går det brittiska och amerikanska systemet ut på att fänriken är formellt chef för plutonen men han lutar sina beslut på sergeanten som dessutom ger fänriken råd. Man kan med andra ord se sergeanten som fänrikens mentor. Men formellt sett är fortfarande fänriken chefen.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av Vysotskij » 5 mars 2015, 22:24

Sergeanter var även i det svenska systemet underordnade fänrikar.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av KoteGaeshi » 7 mars 2015, 00:09

CvD skrev:
Vysotskij skrev:Jag kan inte det brittiska systemet, men i Sverige var fanjunkare typiskt plutonchefer, utgjorde den bästa tredjedelen av underofficerarna och som regel över 33 år, om jag minns rätt. Det förefaller vettigt att utvalda underofficerare med ett dussin tjänsteår principiellt kommenderar nyexade 23-åringar snarare än tvärtom.
Vad jag förstått går det brittiska och amerikanska systemet ut på att fänriken är formellt chef för plutonen men han lutar sina beslut på sergeanten som dessutom ger fänriken råd. Man kan med andra ord se sergeanten som fänrikens mentor. Men formellt sett är fortfarande fänriken chefen.
Jo, så förstår jag av brittiska bekanta det systemet. Sergeanten tar inte över och kommenderar i fält om inte fänriken/löjtnanten blir sårad eller dödad, men agerar stf och detaljstyrare, sätter ut poster, ordnar förläggning och förplägnad, övervakar ordning och puts och sådant så "the commissioned officer" kan sköta den stora bilden. Officeren har som regel aldrig varit menig soldat och är som regel runt samma ålder som de meniga och man låter honom så ta en mer upphöjd och avskild roll, till skillnad från NCO:n som kan ha en mer jordnära kontakt med soldaterna.

Det förefaller osannolikt att det skulle uppstå någon tveksamhet huruvida Lt. A eller Sgt B ska ta befälet över trupp C som de snubblar över i fält, men Sgt B kan nog mycket väl ge den oerfarne fänriken "a piece of his mind", men inte inför de meniga.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av MD650 » 7 mars 2015, 09:03

CvD skrev: Hmm, är det något svenskt? Har aldrig hört att en brittisk sergeant major skulle vara förman till en brittisk second lieutenant. Att officeren kanske bör lyssna på råden från den troligen mer erfarne underofficeren är en annan sak.
Att en med lägre grad kan vara chef?
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 11:45

MD650 skrev:
CvD skrev: Hmm, är det något svenskt? Har aldrig hört att en brittisk sergeant major skulle vara förman till en brittisk second lieutenant. Att officeren kanske bör lyssna på råden från den troligen mer erfarne underofficeren är en annan sak.
Att en med lägre grad kan vara chef?
:)
Nej, nej, det vet jag kan ske lite här och var. Frågan var mer om tjänsteställning. Förvirringen gäller vad det innebär att en fanjunkare har tjänsteställning mellan fänrik och löjtnant.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av MD650 » 7 mars 2015, 11:56

CvD skrev: Nej, nej, det vet jag kan ske lite här och var. Frågan var mer om tjänsteställning. Förvirringen gäller vad det innebär att en fanjunkare har tjänsteställning mellan fänrik och löjtnant.
Ja, det är lite svårt satt förklara (eller som Stenmark sa: Svårt att förklara för dom som inte begriper. ;) )
Skulle man sammanföra de två befälssystemen så skulle fanjunkaren ha högre "grad" än fänriken.
Vet inte om det blev något tydligare.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av Lasse O » 7 mars 2015, 12:06

När jag besökte Royal Scots för några år sedan så förklarade man att erfarenhet och omdöme betyder mycket inom den brittiska armén och då är det naturligt att en Regimental Sergeant Major har högre status än en nybakad löjtnant.
"The RSM is primarily responsible for maintaining standards and discipline and acts as a parental figure to his or her subordinates and also to junior officers, even though they technically outrank the RSM."

Angående sergeanten och officeren som plutonchef så fattar officeren besluten och "plutonsergeanten" ser till att de omsätts i praktiken. Att sergeanten skulle vara mentor och informell chef är otänkbart och vore ett recept för katastrof.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Pension för stambefäl

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 12:11

MD650 skrev:
CvD skrev: Nej, nej, det vet jag kan ske lite här och var. Frågan var mer om tjänsteställning. Förvirringen gäller vad det innebär att en fanjunkare har tjänsteställning mellan fänrik och löjtnant.
Ja, det är lite svårt satt förklara (eller som Stenmark sa: Svårt att förklara för dom som inte begriper. ;) )
Skulle man sammanföra de två befälssystemen så skulle fanjunkaren ha högre "grad" än fänriken.
Vet inte om det blev något tydligare.
:)
Jodå, jag förstår nu. :)
Om inte ens gamla officerare helt förstått så har det tydligen inte varit helt lätt att förklara. :)

Skriv svar