Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Johan Elisson » 9 februari 2015, 19:14

Har samlat på mig de flesta arméhandböcker som behandlar försvarsmaktens organisation i slutskedet av kalla kriget, men undrar lite över de organisatoriska förändringar som gjordes efter det att böckerna givits ut. I AH1:förd kan man till exempel under militärpoliskompani läsa att "Förbandet omorganiseras 1984–85". Hur "kungjordes" sådana ändringar, vilket skett för en mängd förbandstyper? Finns det ändringstryck likt det gavs ut för de äldre AH eller är det en stor mängd arménytt som man behöver bläddra igenom för att hitta sådan information, och är den lika utförlig där som i arméhandböckerna?

/Johan

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av kblomster » 9 februari 2015, 19:51

Jag har tyvärr inget svar på frågan och sökmotorn i Krigsarkivets bibliotek har inte kunnat lämna några upplysningar, men om vi ändå är inne på ämnet Arméhandbok så vill jag passa på att ställa en relaterad fråga. Det finns ju minst fyra delar i arméhandboken, där några delar är eller har varit hemliga. Del 1 innehåller organisationsöversikter och del 4 verkar innehålla instruktioner för stabs- och personaltjänst, men vad innehåller de övriga delarna? Titel räcker om ni eventuellt skulle tycka att det är för känsligt.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av ola » 9 februari 2015, 20:01

Detta är Zizkas gebit , han har nog bra koll på hur detta ligger till , tanke på att han dammsuger kra och
allt som har att göra med krigsmakten från 1949 till 70-talet någon gång :) .

Sedan tror jag mycket väl Stellan B. har koll på detta med :)


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 februari 2015, 20:27

AH 1 B var under 1960-talet och framåt ringpärmar i liggande A 5. I början fanns ett blad där ändringar infördes. Gammalt blad bort. Nytt in. Omkring 1977 bröts AH 1 B ner i flera böcker. AH 1 brig 77 o s v. Då skedde utbyte genom att berört häfte slängdes.
AH 1 A var hemlig och handlade om högre förband än brigad.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Johan Elisson » 9 februari 2015, 20:41

Stellan Bojerud skrev:Omkring 1977 bröts AH 1 B ner i flera böcker. AH 1 brig 77 o s v. Då skedde utbyte genom att berört häfte slängdes.
Jo precis, men vad ersattes häftet med? Ta t.ex. AH1:PB som gavs ut 1977. Så vitt jag vet kom det aldrig något senare häfte om pansarbrigaden, men det gjordes en mängd organisatoriska ändringar, t.ex. sammanslagning och omorg av de två pvkomp till pvbat.

/Johan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 februari 2015, 22:02

Vet ej. Är infanterist och sysslade aldrig med AH 1:PB. Men du har rätt. När IB 77 omorganiserades från tre bataljoner till fyra, så kom det inget ändringstryck. I mitt fall - IB 1 - skedde omorganisationen enkelt genom att en bataljon ur nerlagda I 3 tillfördes brigaden.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Der Löwe » 9 februari 2015, 22:23

Jag har ett häfte som heter "fältövning" IB 2000 och IB 66 M. Jag ska kolla, men jag tror jag har en till som heter IB 91, eller liknande som behandlar en organisation med fyra bataljoner och Rb 56 tillfört. Jag ska kolla mer noggrant på jobbet i morgon. Det här var inte reglementen, men behandlade taktik och stridsteknik på liknande sätt. Återkommer med mer i morgon, om jag får tid på jobbet.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Zizka » 10 februari 2015, 12:46

Det kom ett häfte som hette IB2000 som var blandad med taktik men den blev ju inte implementerad.
NB85 kom ut 1990 och sist kom IB77 1991 men sen blev det slut på armehandböcker.
IB66 kom ut som ändringstryck men fick aldrig någon egen bok vilket är synd, vi hade ju ändå några stycken sådana.

Men på alla regementen bör det väl ha funnits P- och F-tabeller som stöd till all utbildning av förband och jag "tror" att den senare ersattes av nåt som hette "Handbok-Produktion" eller liknande.
P- och F-tabeller finns att hitta på krigsarkivet men det är ett veritabelt hundjobb att balansera tjocka buntar mellan knäna för att kunna få ett hyggligt fotografi.
Har betat av 50-talet på Kra och skall så fort jag har samlat tillräckligt med motivation ge mig in på 60- och 70-talet. Det finns ju en herrans massa organisationer som aldrig fått se dagens ljus typ milo, depå och stabsförband.

/J

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Johan Elisson » 10 februari 2015, 19:01

Tack Zizka, misstänkte att du skulle dyka upp förr eller senare. :)

Är P- och F-tabellerna öppna att kolla i så sent som fram till 1990?

Annars, du som har samlat på dig en lunta Arménytt, är det mesta i omorganisationsväg omnämnt där eller är det spridda skurar? Bläddrade igenom några innehållsförteckningar (hästjobb du gjort med det, stort tack!) och såg t.ex. "Krigsorganisationsförändringar" som innehåll i 3/1984.

Jag har aldrig tänkt på det tidigare men passar så klart på att fråga nu då, antar att P/U (som i P/U-tabellerna i AH) står för personal/utrustning, men vad står F för?

/Johan

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av kblomster » 10 februari 2015, 19:56

Johan Elisson skrev:Är P- och F-tabellerna öppna att kolla i så sent som fram till 1990?
Absolut inte. I de flesta fall verkar KrA se sekretesslagens skrivning om "i högst 40 år" som en absolut minimumgräns och de verkar vara ganska restriktiva när det gäller avhemligande i allmänhet (för att inte tala om att handläggningen av ärendena tar evigheter, men det är inte riktigt deras fel, de är kroniskt underbemannade). Det är väldigt svårt att få något yngre än 40 år avhemligat, oavsett vad det gäller. Varför begriper jag inte, 1990 års krigsorganisation har ju verkligen noll relevans idag och har inte haft det på minst tio år.

Observera dock att oftast så säger de inte nej till att lämna ut handlingarna - de förhalar bara ärendet, svarar inte på mail osv tills man tröttnar (f.ö. samma strategi som Utrikesdepartementet använder nuförtiden, fast där är det nog fråga om att aktivt vilja unvika insyn, på KrA tror jag bara det rör sig om att de inte har någon personal). Det verkar kunna hjälpa om du är aktiv militär eller någon slags kändisforskare, det verkar prioriteras högre. Det kan också löna sig att tjata - den enda gången jag faktiskt lyckats få något avhemligat så var det efter att jag frågade efter materialet i forskarexpeditionen, där det då visade sig att volymen ifråga - från 1968 - stått i säkerhetsskåpet i månader i väntan på handläggning. En vänlig arkivarie förbarmade sig över mig och avhemligade på ort och ställe efter snabbgranskning.

Om du är intresserad av något som är kvalhemligt så måste du nog vara antingen Wilhelm Agrell eller någon som läser på högre officerskurs på FHS, annars bryr de sig inte (jag fick det korta underhandsbeskedet "kvalhemligt får du inte se" efter att ha frågat om möjligheten att undersöka om en kopia av viss handling som överfördes till "vanligt" hemlig på 50-talet och därefter avhemligades överhuvudtaget fanns i en angiven volym - det saknades några ritningar i den avhemligade kopian, och då talar jag inte om hemliga försvarsanläggningar utan en stridsvagn som aldrig blev mer än en prototyp, och detta alltså i början på 50-talet). Frågor om utlämnande av kvalhemligt måste nämligen upp på ministernivå och dem stör man nog helst inte i onödan. Lagen är visserligen lika för alla men praxis är det inte.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Zizka » 10 februari 2015, 20:34

Hej !

P-/F-tabeller skall vara P-/U-tabeller som du skriver Jonas, helt rätt.

Egentligen så är organsiationsöversikter avhemligade i arméstabens arkiv fram 1961.
Och det är en helvetes väntan på att få svar, uppe nu 3,5 år på en enkel förfrågan...
Samt nu är det 2 år sen jag lämnade in en 100-sidig skrift om 1969 års krigsorganisation som egentligen borde rymmas inom mitt tillstånd
att lägga ut uppgifter på hemsidan men inget svar där heller!!
Tänkte börja åka varannan fredag till Kra och då får man väl springa runt som en ilsken iller och jaga svar. :oops: :oops: :oops:

I Arménytt finns det organisationsförändringar men inte i närheten av detalj som i arméhandböckerna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av MD650 » 10 februari 2015, 20:36

Johan:
Är det något speciellt du söker?
:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av Johan Elisson » 10 februari 2015, 20:45

Tack för alla svar!

MD650: Nej, är mest generellt ute efter att fånga upp så många organisationsförändringar och -tillägg som möjligt, som inte finns beskrivna i AH. Mycket finns som tur var diskuterat här på forumet eller på andra forum men det blir liksom spridda skurar av information som får pusslas ihop för att få något som verkar rimligt.

Så det jag söker är egentligen det som inte tydligt finns diskuterat här på forumet. :D

Får ta mig en tur till GU här i stan och bläddra igenom Arménytt helt enkelt, för att hitta det mest grundläggande.

EDIT: Och ja, om någon undrar är detta delvis fortfarande för att jag pysslar med det spel-scenario som gav upphov till den klistrade tråden från 2007 här i forumet. Sen har det utvecklats till ett mer generellt intresse för svenska försvarsmakten i slutskedet av kalla kriget.

/Johan

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Organisatoriska förändringar - "ändringstryck"?

Inlägg av kblomster » 2 mars 2015, 18:25

kblomster skrev:
Johan Elisson skrev:Är P- och F-tabellerna öppna att kolla i så sent som fram till 1990?
Absolut inte. I de flesta fall verkar KrA se sekretesslagens skrivning om "i högst 40 år" som en absolut minimumgräns och de verkar vara ganska restriktiva när det gäller avhemligande i allmänhet (för att inte tala om att handläggningen av ärendena tar evigheter, men det är inte riktigt deras fel, de är kroniskt underbemannade). Det är väldigt svårt att få något yngre än 40 år avhemligat, oavsett vad det gäller. Varför begriper jag inte, 1990 års krigsorganisation har ju verkligen noll relevans idag och har inte haft det på minst tio år.

Observera dock att oftast så säger de inte nej till att lämna ut handlingarna - de förhalar bara ärendet, svarar inte på mail osv tills man tröttnar (f.ö. samma strategi som Utrikesdepartementet använder nuförtiden, fast där är det nog fråga om att aktivt vilja unvika insyn, på KrA tror jag bara det rör sig om att de inte har någon personal). Det verkar kunna hjälpa om du är aktiv militär eller någon slags kändisforskare, det verkar prioriteras högre. Det kan också löna sig att tjata - den enda gången jag faktiskt lyckats få något avhemligat så var det efter att jag frågade efter materialet i forskarexpeditionen, där det då visade sig att volymen ifråga - från 1968 - stått i säkerhetsskåpet i månader i väntan på handläggning. En vänlig arkivarie förbarmade sig över mig och avhemligade på ort och ställe efter snabbgranskning.

Om du är intresserad av något som är kvalhemligt så måste du nog vara antingen Wilhelm Agrell eller någon som läser på högre officerskurs på FHS, annars bryr de sig inte (jag fick det korta underhandsbeskedet "kvalhemligt får du inte se" efter att ha frågat om möjligheten att undersöka om en kopia av viss handling som överfördes till "vanligt" hemlig på 50-talet och därefter avhemligades överhuvudtaget fanns i en angiven volym - det saknades några ritningar i den avhemligade kopian, och då talar jag inte om hemliga försvarsanläggningar utan en stridsvagn som aldrig blev mer än en prototyp, och detta alltså i början på 50-talet). Frågor om utlämnande av kvalhemligt måste nämligen upp på ministernivå och dem stör man nog helst inte i onödan. Lagen är visserligen lika för alla men praxis är det inte.
Tar och citerar mig själv för att jag vill ta tillbaka den här utskällningen. Beställde fram ett par volymer från FMV omkring 1970-72 för ca två veckor sedan och idag fick jag besked om att de var avhemligade. Så hanteringen är betydligt snabbare idag!

Skriv svar