Life hacks lärda i lumpen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Signalnisse
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mars 2015, 07:17
Ort: Kalifornien

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Signalnisse » 28 mars 2015, 07:22

När man behöver få sin kpist riktigt, riktigt ren går man till sin kompis i Miloverkstaden (Karlsborg) och doppar vapnet i en bytta avfettningsmedel och sedan oljar i det väl. :oops:

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Dalmas » 5 april 2015, 22:52

Signalnisse skrev:När man behöver få sin kpist riktigt, riktigt ren går man till sin kompis i Miloverkstaden (Karlsborg) och doppar vapnet i en bytta avfettningsmedel och sedan oljar i det väl. :oops:
Gick lika bra med vallaborttagningsmedel i tvättstället på luckan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Hans » 6 april 2015, 00:15

En skicklig officer (läs Hans) upptäckte dylika fuskförsök och tog ett samtal med beväringen om varför man skulle lära sig att vårda vapnet själv och utan fusk som man inte har tillgång till i fält.

De köpte vad jag sade för jag jävlades inte.

MVH

Hans

Signalnisse
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mars 2015, 07:17
Ort: Kalifornien

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Signalnisse » 6 april 2015, 03:06

Hans skrev:En skicklig officer (läs Hans) upptäckte dylika fuskförsök och tog ett samtal med beväringen om varför man skulle lära sig att vårda vapnet själv och utan fusk som man inte har tillgång till i fält.

De köpte vad jag sade för jag jävlades inte.

MVH

Hans
In my defence, Your Honor, så gjorde jag det bara en gång: vid slutinspektionen inför muck. Efter fyra års FBU och tio månaders GU beviljade jag mig själv denna förmån. Men självklart kan detta inte sättas i system. För övrigt var Gamla Bettan trivsamt lätt att rengöra.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av KoteGaeshi » 6 april 2015, 14:38

Ah, sådana fusk man kunde tillåta sig innan vapenkassunernas tid...
Eller, jag minns några som blåste ur gascylindern på Ak5 med högtryckstvätten när de egentligen skulle vårda fordon - men också fick sig en lagom dosis ovett av någon av Hans kolleger.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Dalmas » 6 april 2015, 21:04

Jag hade gravrost i kpisten när den skulle lämnas in efter 10 månader, då vi bytte till AK4 inför högvakt. Var aldrig nån som kollade våra vapen efter att gröntjänsten var gjord. Räddades av att det var bråttom vid vapenbytet och de lämnades in i klump och skickades iväg. Och ja jag var ett misslyckande som soldat ;)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Der Löwe » 6 april 2015, 23:58

En gammal vapentekniker blir mållös. Fusk med lösningsmedel upptäcktes medelst näsan. En burk smörjolja var med på alla visitationer, den sprutades full i vapnen varvid odågan fick komma igen när det var rentorkat.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av millgard » 7 april 2015, 09:18

Var det vad "life hacks" ni lärde er? 8O Fuska med vapenvården?

Viktigaste lärdom jag lärde mig var att få ta skit som jag inte alls förtjänade - och upptäcka att jag faktiskt inte dog av det. Nyttigt. En annan att initiativ och ordhållighet lönar sig, liksom gott humör i svåra situationer.

(Fuskade dock aldrig med vapenvården, då jag tillfullo insåg varför det var viktigt. När man väl lärt sig göra det riktigt tog det ju inte så lång tid, och de gemensamma stunderna i vapenvårdslokalen under kamratligt småsnack blev till trevliga pauser i arbetet. Urtagen för rullarna i lådan på ak4 var jobbigast att få rent med linnelapp och vapenfett, men genom att låta fettet verka en stund medan man gjorde annat gick det lättare. Och av någon märklig anledning blev ju inspektionerna både färre och mindre drakoniska när man visat hur slipstenen skulle dras... :) )

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Dalmas » 7 april 2015, 09:26

Det man lärde sig var väl det motsatta. Sköter man grejerna så håller de, annars inte. I mitt fall var nog problemet att jag inte sköt ett skott efter gröntjänsten utan den hängde mest på ramen till ett stabstält, där det ju är mkt fuktigt. Sköt man inte behövde man ju inte göra vapenvård.

När man använda vallaväck eller vad det hette, så var det ju inte så att man inte fettade in vapnet efteråt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av tryggve » 7 april 2015, 09:31

Med tanke på att jag och många andra i min pluton aldrig krigsplacerades efteråt så var väl en sak som jag lärde mig att staten kanske inte använder skattepengar på det mest effektiva sättet alltid.
Om man nu ska vara sådan. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av MD650 » 7 april 2015, 10:26

millgard skrev:
Viktigaste lärdom jag lärde mig var att få ta skit som jag inte alls förtjänade - och upptäcka att jag faktiskt inte dog av det. Nyttigt. )
Men lite kränkt måste du väl ha blivit? ;)

:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av millgard » 7 april 2015, 11:00

MD650 skrev:
millgard skrev:
Viktigaste lärdom jag lärde mig var att få ta skit som jag inte alls förtjänade - och upptäcka att jag faktiskt inte dog av det. Nyttigt. )
Men lite kränkt måste du väl ha blivit? ;)

:)

Absolut! :lol: Men jag kom över det rätt snabbt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av MD650 » 7 april 2015, 15:25

millgard skrev:
Absolut! :lol: .
Ja annars hade det varit något som inte hade varit rätt. ;)
:)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av mrsund » 7 april 2015, 15:48

Ta ur patroner ur AK5 magasin med mantelrörelse, dock gjorde jag bara det en gång då jag fick rengöra en KSP58 som straff.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av MD650 » 7 april 2015, 19:02

mrsund skrev:Ta ur patroner ur AK5 magasin med mantelrörelse, dock gjorde jag bara det en gång då jag fick rengöra en KSP58 som straff.
På InfSS provade någon att göra motsvarande när de skulle banda av ksp 58-band.
De tog bort underbeslaget i tron att det skulle var lugnt.
Det var det inte.
:)

Skriv svar