Life hacks lärda i lumpen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Forskaren » 6 februari 2015, 18:39

Kul tråd!

På en lite mer generell nivå vill jag nog framhålla några insikter som man har nytta av hela livet:

1) Att man aldrig kan skylla på någon annan eller något annat. Har man fått ett uppdrag, så löser man det, oavsett hur "jävla" kallt det är eller hur trött man är. .. och det man inte vet tar man reda på, och det man inte kan lär man sig..

2) Att alltid säkerställa reservsamband. Man kan aldrig skylla på att telefonen, datorn eller internetanslutning inte fungerade

3) Man infinner sig alltid i rätt tid, med rätt utrustning på rätt plats oberoende av väder, framkomlighet och andra "friktioner"

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Grönis » 6 februari 2015, 21:12

Forskaren skrev:Kul tråd!

På en lite mer generell nivå vill jag nog framhålla några insikter som man har nytta av hela livet:

1) Att man aldrig kan skylla på någon annan eller något annat. Har man fått ett uppdrag, så löser man det, oavsett hur "jävla" kallt det är eller hur trött man är. .. och det man inte vet tar man reda på, och det man inte kan lär man sig..

2) Att alltid säkerställa reservsamband. Man kan aldrig skylla på att telefonen, datorn eller internetanslutning inte fungerade

3) Man infinner sig alltid i rätt tid, med rätt utrustning på rätt plats oberoende av väder, framkomlighet och andra "friktioner"
Som tidigare sagt en mycket kul tråd.. Men visst är väl ramsan rätt tid, rätt plats, rätt utrustning tänkt att fungera som en prioritetsodrning. För det var just så som jag minns det att om man var på väg att bli sen till en uppgift, och av någon anledning inte hann få med sig all material så var det bättre att vara på rätt plats på rätt tid med fel utrustning än tvärtom. Eller minns jag fel? :D

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Vysotskij » 6 februari 2015, 22:58

Halvfunkis kunskaper i ett språk som runt 250 miljoner människor kan.

Samt värdet av repetition för varaktig inlärning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av MD650 » 7 februari 2015, 09:40

Grönis skrev:
Som tidigare sagt en mycket kul tråd.. Men visst är väl ramsan rätt tid, rätt plats, rätt utrustning tänkt att fungera som en prioritetsodrning. För det var just så som jag minns det att om man var på väg att bli sen till en uppgift, och av någon anledning inte hann få med sig all material så var det bättre att vara på rätt plats på rätt tid med fel utrustning än tvärtom. Eller minns jag fel? :D
Det finna bara "På rätt plats på rätt tid med rätt utr".
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av tryggve » 7 februari 2015, 11:13

Själv så blev jag faktiskt drillad i "rätt tid, rätt plats, rätt utrustning" redan i högstadiet av en lärare som gjorde klart för oss att vi skulle se till att hålla reda på att ha med böcker och anteckningsmaterial till hans lektioner.

Men det kom ju igen i lumpen.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Der Löwe » 7 februari 2015, 13:17

Fatta säkra lyft, och BRAK har gjort att jag aldrig haft problem med ryggen. Vård 80 kan till delar appliceras på civila fordon med. Anpassad klädsel och flerskiktsprincipen fungerar inte bara i skogen, det funkar även bra i stan när man planerar en helkväll som ska avslutas med promenad hem i minus 25. Att alltid gå med enbart tårna på trappstegen har gett mig en vadmuskulatur som inte är lika förslappad som övrig kroppen. Att alltid använda ryggsäck när jag ska bära något längre än 100 meter.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av KoteGaeshi » 7 februari 2015, 16:26

På tal om scouter - min bild av dem som varit scouter före inryck var att de första veckan gnällde en del på Kronans kängor, ryggsäckar, förstärkningsplagg, knivar och sovsäckar, därefter var de som folk var mest ;)

EDIT: och att ALLTID, ALLTID, ALLTID hantera skjutvapen säkert och korrekt - vilket gör mig lätt skrämd nu på civila skjutbanor...
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Dalmas » 7 februari 2015, 17:29

Bössa, mössa, mask - att alltid kolla av att man har med sig "allt" innan man lämnar en plats. Packnings- och städningsmetodik. Att frivillighet är bättre än tvåmg.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Ro/Lt » 13 februari 2015, 11:32

60 dubbelsteg på 100 meter, 40 med språng (personliga mått). Det har jag användning för flera gånger om året.

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av qw12 » 13 februari 2015, 12:18

Tre T innan strid: töm task och tarm.

I verkliga livet inte för strid, däremot viktiga möten, föredrag, presentationer etc.

Vidare, som underställd, har man ofta ett effektivt argument mot order uppifrån, som man ogillar: "Nej".
Mkt mera effektivt än många inser.
Bör dock inte missbrukas. (i verkliga livet)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 februari 2015, 14:50

Kom ihåg minnesregeln tre S: Sikte, säkra, väska.
- Men korpral väska börjar väl inte med S?
- Givakt!

Rudolfroffe
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 januari 2012, 17:02

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Rudolfroffe » 18 februari 2015, 15:38

Som någon redan tidigare har nämnt; kolla alltid att ingenting är kvarglömt när du förflyttar dej vidare. På allmäna trafikfordon ses ofta handskar ligga kvar på sätena osv.
Jag är väldans duktig på att göra detta och har aldrig någonsin glömt något av den orsaken. Försöker också att "uppfostra" min familj att göra det - med lite sämre resultat.
När vår pansarskyttepluton rullade ut från förläggningen i skogen så rullade vi ut på vägen (KP-bilar), och skickade tillbaka en gubbe för att kolla av området. Fler än en gång kommer han tillbaka med en glömd AK4...
(det var alltså MKG - KalkstensHawaii på 70-talet, för den som undrade)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Lasse O » 18 februari 2015, 18:02

1.MP-plut 5.skv.jpg
Själv lärde jag mig i lumpen att alla handlingar får konsekvenser och att det lönar sig att tänka efter före man fattar beslut.

Jag, vpl korpral Odrup, var med min MP-plut från K 3 underställd övningsledningen under BMÖ-72 i Dalarna och under denna stora övning löste vi beväringar en mängd uppgifter som trafikdirigering, ordningshållning i Falun, genomsök av repgubbarnas förläggning efter kontraband (sprit) och eskort, för att bara nämna några.

Halvvägs genom övningen upptäckte något snille i övningsledningen att de 10 000 repsoldaterna inte alltid köpte sin kexchoklad och sina Ahlgrens bilar via förbandens marketenterilådor utan lika ofta genom motoriserade ombud som passerade södra Dalarnas tätorter.
Sålunda gick en order ut från övningsledningen att det var strängt förbjudet för (värnpliktig!) militär personal att handla vid civila affärer eftersom den militära underhållstjänsten skulle övas och prövas. Dessutom skulle militärpoliser placeras vid vissa affärer inom övningsområdet i syfte att försvåra denna förbjudna verksamhet.
Själv placerades jag och kamraten korpral D vid ingången till en affär i orten Gustafs. Vi avvisade en strid ström av godissugna repgubbar som efter diverse svordomar fann för gott att avlägsna sig men det blev problem med en man i trettioårsåldern. Han ville endast ha ett vykort till sin sjuka son och om han inte fick gå in så undrade han om vi ville köpa ett åt honom.
- Det finns fältpost!
- Men min son vill gärna ha en vy av orten jag vistas på. Han samlar på vykort!
- Må så vara men militärpolisen är inget postkontor!

Han lommade iväg och D och jag kände oss väldigt nöjda efter att ha visat vår makt.
Efter en timme såg D och jag hur ett femtiotal repgubbar drog fram längs stora vägen och om jag någonsin tidigare undrat hur en lynchmobb ser ut så fick jag svaret nu.
Det var ingen behaglig syn. Lika obehaglig var ljudet av butiksdörren som låstes bakom oss. Det var tydligt att affärsinnehavarens lojaliteter inte låg hos militärpolisen som hindrade hans verksamhet.
Minuten efter kom en ratgb 9033 och prejade mobben som gjorde halt varefter mobben drog sig tillbaka.

Några veckor efteråt träffade jag min svåger som också deltagit i övningen som repetitionssoldat. Han berättade hur nära det varit att kompaniet lynchat några MP som förvägrade en far till en sjuk son att köpa några vykort.
- Jo, det finns säkert några MP som inte förstår att man måste vara flexibel... 8-)

Av detta lärde jag mig att tänka efter innan man ger en order, särskilt som den kan få konsekvenser på lägsta möjliga nivå.
Senast redigerad av 4 Lasse O, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Hans » 18 februari 2015, 18:25

Underbar historia, tack Lasse.

MVH

Hans

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Axial » 6 mars 2015, 23:13

Blixten skrev: (...)
1. Vika ihop regsnställsbyxor för praktisk nedpackning i väska
(...)
Nå mina vänner, vad har ni lärt er?
När jag gjorde lumpen så hade jag regnkappa, men bara nåt år senare så fick vi i hemvärnet regnställ. Regnstället rullas lämpligen ihop i jackans huva så att det hela blir ett behändigt litet bylte.

Jag gjorde samma sak med barnens regnkläder och lade det behändiga byltet överst i deras ryggsäckar och lämnade barnen på dagis. När jag hämtade barnen samma eftermiddag så fick jag en duktig åthutning av en dagisfröken för att jag inte hade skickat med regnkläder... :D

Skriv svar