Fordonsförares roll i skyttepluton

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Vysotskij » 3 januari 2015, 09:38

Hej alla kunniga,

Jag funderar över rollen för förarna i skytteplutonernas fordon (lastterrängbilar och bandvagnar) i IB77 och NB85.

Var de 1 eller 2 per fordon? Var de E- eller F-soldater? Ingick de i plutonen eller rentav i grupperna? Hade de tillikauppgifter? Stannade de vid fordonen när plutonen satt av?

Alla inspel välkomna (även beträffande tidigare och senare organisationer).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Hans » 3 januari 2015, 15:19

Vysotskij skrev:Hej alla kunniga,

Jag funderar över rollen för förarna i skytteplutonernas fordon (lastterrängbilar och bandvagnar) i IB77 och NB85.

Var de 1 eller 2 per fordon? Var de E- eller F-soldater? Ingick de i plutonen eller rentav i grupperna? Hade de tillikauppgifter? Stannade de vid fordonen när plutonen satt av?

Alla inspel välkomna (även beträffande tidigare och senare organisationer).
Vaga minnen från IB 77 under mitten av 80-talet. Fordonsförarna till skynkabilarna, inte lastterrängbil men väl terrängbil 20/21 - jag har aldrig begripit numreringen - utbildades med skytteförbanden men de var formellt sett krigsplacerade i fristående personaltransportförband. Så i teroin kunde en skyttepluton plötsligt vara av med sina bilar. Bandvagnen ingick i plutonen och kunde nturligtvis berordras bort i nödläge men det vore betydligt mer långsökt. Jag har för mig två förare per fordon.

Med mycket reservation för dåligt minne.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av MD650 » 3 januari 2015, 15:57

Vysotskij skrev:Hej alla kunniga,

Jag funderar över rollen för förarna i skytteplutonernas fordon (lastterrängbilar och bandvagnar) i IB77 och NB85.

Var de 1 eller 2 per fordon? Var de E- eller F-soldater? Ingick de i plutonen eller rentav i grupperna? Hade de tillikauppgifter? Stannade de vid fordonen när plutonen satt av?

Alla inspel välkomna (även beträffande tidigare och senare organisationer).
Bvförararna i NB 85 var ansvarig för bv och kvarlämnades normalt på omlastningsplatsen i sb med att nskkomp påbörjade sitt anfall.
Bvförarna var F-sold. Ingick i nskgrp.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Vysotskij » 3 januari 2015, 16:30

Så två nskgrp gick till anfall med bara sju man var?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Bjernevik » 3 januari 2015, 17:42

Hans skrev:terrängbil 20/21 - jag har aldrig begripit numreringen
När FM skulle omsätta terrängfordon i slutet av 60- och början av 70-talet så delade man in de olika fordonstyperna i fyra Terrängfordonsklasser utifrån lastförmåga, där klass 1 var den minsta. De nya fordonen fick sedan sin beteckning utifrån vilken klass de skulle ersättas, därav tgb 11/13 (klass 1), tgb 21/22 (klass 2) osv.

Tgb 20, tgb 30 och tgb 40 är egentligen sammanfattande benämningar på de olika undermodellerna, där tgb 20 sammanfattar tgb 21 (skytte) och tgb 22 (lv).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av MD650 » 3 januari 2015, 17:52

Vysotskij skrev:Så två nskgrp gick till anfall med bara sju man var?
Inte att förglömma understödd av grggrp på åtta man, prickskytt, plutch. stf plutch och plutsjv. ;)
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Vysotskij » 3 januari 2015, 18:03

Tack så mycket. Fanns det andra i plutonen än de två bvförarna som kunde ratta maskinerna vid behov? (Antar att man för uthållighet egentligen behöver minst två per fordon, eller?)

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Grönis » 3 januari 2015, 20:13

Min erfarenhet från 90 talet säger att tillgången på bvförare var god. Förutom två utbildade per grupp tror jag ett par GB och någon Kb fick förarutbildning. Sedan kunde ju även plutch köra. Vill minnas att utbildningen var ganska smart upplagd då alla utbildningsblock (förarutbildning, GRG-utbildning, KSP) osv inte gick samtidigt utan vissa soldater och befäl kunde dubbelutbildas under samma år. Som exempel fick jag som GB utbildning på både KSP och GRG medan en annan fick förarutbildning och KSP osv.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av TomTop » 3 januari 2015, 20:16

tgb 20 och 21, var inte skillnaden att tgb 21 hade ett lastutrymme där bak, dvs man kunde ej transportera lika mycket soldater som i 20 bilen

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av TomTop » 3 januari 2015, 20:17

har för mig att fordonförare hade rollen av försvar av Fap samt att de iordningställde tgb20 till sjv tp

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Bjernevik » 4 januari 2015, 00:50

TomTop skrev:tgb 20 och 21, var inte skillnaden att tgb 21 hade ett lastutrymme där bak, dvs man kunde ej transportera lika mycket soldater som i 20 bilen
Det du tänker på är tgb 22, som var avsedd för RBS70-förbanden. Den har ett lastutrymme längst bak på flaket. Den ordinarie skytteversionen är tgb 21. Tgb 20 är samlingsbegreppet för båda dessa versioner.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av MD650 » 4 januari 2015, 09:24

Vysotskij skrev:Tack så mycket. Fanns det andra i plutonen än de två bvförarna som kunde ratta maskinerna vid behov? (Antar att man för uthållighet egentligen behöver minst två per fordon, eller?)
Man utbildade två st förare till resp. bv.
Om jag minns rätt så var det två st sksold/bvfö i varje grp.
Som redan skrivits så fick normalt även KB-eleverna bvutb.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av MD650 » 4 januari 2015, 09:24

TomTop skrev:har för mig att fordonförare hade rollen av försvar av Fap samt att de iordningställde tgb20 till sjv tp
Stämmer.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av Vysotskij » 4 januari 2015, 11:35

Hur lång förarutbildning krävs på ett ungefär för att göra vettig bvfö av en nittonåring med B-körkort?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fordonsförares roll i skyttepluton

Inlägg av MD650 » 4 januari 2015, 12:18

Vysotskij skrev:Hur lång förarutbildning krävs på ett ungefär för att göra vettig bvfö av en nittonåring med B-körkort?
Beroende på när i tiden du tänker på.
Det har varierat mellan två till fyra(tror jag) veckor.
:)

Skriv svar