Fordonsförares roll i skyttepluton
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Fordonsförares roll i skyttepluton
Hej alla kunniga,
Jag funderar över rollen för förarna i skytteplutonernas fordon (lastterrängbilar och bandvagnar) i IB77 och NB85.
Var de 1 eller 2 per fordon? Var de E- eller F-soldater? Ingick de i plutonen eller rentav i grupperna? Hade de tillikauppgifter? Stannade de vid fordonen när plutonen satt av?
Alla inspel välkomna (även beträffande tidigare och senare organisationer).
Jag funderar över rollen för förarna i skytteplutonernas fordon (lastterrängbilar och bandvagnar) i IB77 och NB85.
Var de 1 eller 2 per fordon? Var de E- eller F-soldater? Ingick de i plutonen eller rentav i grupperna? Hade de tillikauppgifter? Stannade de vid fordonen när plutonen satt av?
Alla inspel välkomna (även beträffande tidigare och senare organisationer).
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Vaga minnen från IB 77 under mitten av 80-talet. Fordonsförarna till skynkabilarna, inte lastterrängbil men väl terrängbil 20/21 - jag har aldrig begripit numreringen - utbildades med skytteförbanden men de var formellt sett krigsplacerade i fristående personaltransportförband. Så i teroin kunde en skyttepluton plötsligt vara av med sina bilar. Bandvagnen ingick i plutonen och kunde nturligtvis berordras bort i nödläge men det vore betydligt mer långsökt. Jag har för mig två förare per fordon.Vysotskij skrev:Hej alla kunniga,
Jag funderar över rollen för förarna i skytteplutonernas fordon (lastterrängbilar och bandvagnar) i IB77 och NB85.
Var de 1 eller 2 per fordon? Var de E- eller F-soldater? Ingick de i plutonen eller rentav i grupperna? Hade de tillikauppgifter? Stannade de vid fordonen när plutonen satt av?
Alla inspel välkomna (även beträffande tidigare och senare organisationer).
Med mycket reservation för dåligt minne.
MVH
Hans
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Bvförararna i NB 85 var ansvarig för bv och kvarlämnades normalt på omlastningsplatsen i sb med att nskkomp påbörjade sitt anfall.Vysotskij skrev:Hej alla kunniga,
Jag funderar över rollen för förarna i skytteplutonernas fordon (lastterrängbilar och bandvagnar) i IB77 och NB85.
Var de 1 eller 2 per fordon? Var de E- eller F-soldater? Ingick de i plutonen eller rentav i grupperna? Hade de tillikauppgifter? Stannade de vid fordonen när plutonen satt av?
Alla inspel välkomna (även beträffande tidigare och senare organisationer).
Bvförarna var F-sold. Ingick i nskgrp.
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Så två nskgrp gick till anfall med bara sju man var?
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
När FM skulle omsätta terrängfordon i slutet av 60- och början av 70-talet så delade man in de olika fordonstyperna i fyra Terrängfordonsklasser utifrån lastförmåga, där klass 1 var den minsta. De nya fordonen fick sedan sin beteckning utifrån vilken klass de skulle ersättas, därav tgb 11/13 (klass 1), tgb 21/22 (klass 2) osv.Hans skrev:terrängbil 20/21 - jag har aldrig begripit numreringen
Tgb 20, tgb 30 och tgb 40 är egentligen sammanfattande benämningar på de olika undermodellerna, där tgb 20 sammanfattar tgb 21 (skytte) och tgb 22 (lv).
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Inte att förglömma understödd av grggrp på åtta man, prickskytt, plutch. stf plutch och plutsjv.Vysotskij skrev:Så två nskgrp gick till anfall med bara sju man var?
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Tack så mycket. Fanns det andra i plutonen än de två bvförarna som kunde ratta maskinerna vid behov? (Antar att man för uthållighet egentligen behöver minst två per fordon, eller?)
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Min erfarenhet från 90 talet säger att tillgången på bvförare var god. Förutom två utbildade per grupp tror jag ett par GB och någon Kb fick förarutbildning. Sedan kunde ju även plutch köra. Vill minnas att utbildningen var ganska smart upplagd då alla utbildningsblock (förarutbildning, GRG-utbildning, KSP) osv inte gick samtidigt utan vissa soldater och befäl kunde dubbelutbildas under samma år. Som exempel fick jag som GB utbildning på både KSP och GRG medan en annan fick förarutbildning och KSP osv.
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
tgb 20 och 21, var inte skillnaden att tgb 21 hade ett lastutrymme där bak, dvs man kunde ej transportera lika mycket soldater som i 20 bilen
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
har för mig att fordonförare hade rollen av försvar av Fap samt att de iordningställde tgb20 till sjv tp
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Det du tänker på är tgb 22, som var avsedd för RBS70-förbanden. Den har ett lastutrymme längst bak på flaket. Den ordinarie skytteversionen är tgb 21. Tgb 20 är samlingsbegreppet för båda dessa versioner.TomTop skrev:tgb 20 och 21, var inte skillnaden att tgb 21 hade ett lastutrymme där bak, dvs man kunde ej transportera lika mycket soldater som i 20 bilen
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Man utbildade två st förare till resp. bv.Vysotskij skrev:Tack så mycket. Fanns det andra i plutonen än de två bvförarna som kunde ratta maskinerna vid behov? (Antar att man för uthållighet egentligen behöver minst två per fordon, eller?)
Om jag minns rätt så var det två st sksold/bvfö i varje grp.
Som redan skrivits så fick normalt även KB-eleverna bvutb.
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Stämmer.TomTop skrev:har för mig att fordonförare hade rollen av försvar av Fap samt att de iordningställde tgb20 till sjv tp
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Hur lång förarutbildning krävs på ett ungefär för att göra vettig bvfö av en nittonåring med B-körkort?
Re: Fordonsförares roll i skyttepluton
Beroende på när i tiden du tänker på.Vysotskij skrev:Hur lång förarutbildning krävs på ett ungefär för att göra vettig bvfö av en nittonåring med B-körkort?
Det har varierat mellan två till fyra(tror jag) veckor.