Repövningar för värnpliktiga återinförd

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av tryggve » 15 december 2014, 11:27

Vysotskij skrev: Jag kan tänka mig att ÖB är trött på ideligt nya besked, men i denna fråga skulle jag tro att det beror på vad man menar med värnplikt. Med återinförd GU avser jag snarare 2005 års tillämpning än 1980 års.
Om det med 2005 års tillämpning menas att man kan kalla in deltidssoldater med plikt till att delta i övningar så har du rätt. Det verkar vara det som ÖB ville se.

http://www.svtplay.se/klipp/2458634/ob- ... -varnplikt

Däremot så verkar han anse att plikt inte är lösningen på personalförsörjningsproblemen.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av millgard » 15 december 2014, 12:10

J.K Nilsson skrev:
CvD skrev: Är inte alla beredskapsoljelager sålda eller nerlagda redan? :?

/CvD
Oljebolagen är ålaggda att hålla en viss volym i händelse av avbrott i oljetillförseln till Sverige.

J.K Nilsson
Och vem kontrollerar att de verkligen gör det? :roll:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av tryggve » 15 december 2014, 13:37

millgard skrev:
Och vem kontrollerar att de verkligen gör det? :roll:
MSB eller Energimyndigheten?.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beredskaps ... _Drivmedel

Eftersom man vid i alla fall ett tillfälle har släppt ut delar av lagret på marknaden så verkar man ha viss koll på att det faktiskt fungerar.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av CvD » 15 december 2014, 14:13

J.K Nilsson skrev:
CvD skrev: Är inte alla beredskapsoljelager sålda eller nerlagda redan? :?

/CvD
Oljebolagen är ålaggda att hålla en viss volym i händelse av avbrott i oljetillförseln till Sverige.

J.K Nilsson
Och hur stor volym måste dom hålla? Lär inte räcka någon längre tid. :?

/CvD

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av tryggve » 15 december 2014, 14:44

CvD skrev: Och hur stor volym måste dom hålla? Lär inte räcka någon längre tid. :?

/CvD
90 dagars förbrukning. Baserat på årsförbrukning från året innan, vad jag förstår.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Vysotskij » 15 december 2014, 14:49

2005 års tillämpning av värnpliktslagen innebar inte allmän värnplikt i någon egentlig mening. Men den gjorde det i alla fall möjligt att ge och få en grundutbildning med de positiva egenskaper jag tidigare beskrev, och som utgör den militära bakgrunden för de flesta som i dag står under ÖB:s befäl, skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av tryggve » 15 december 2014, 16:09

Vysotskij skrev:2005 års tillämpning av värnpliktslagen innebar inte allmän värnplikt i någon egentlig mening. Men den gjorde det i alla fall möjligt att ge och få en grundutbildning med de positiva egenskaper jag tidigare beskrev, och som utgör den militära bakgrunden för de flesta som i dag står under ÖB:s befäl, skulle jag gissa.
Ok. Men det verkar ju då inte vara det som ÖB ville se. Utan mer det som nu faktiskt har bestämts.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Vysotskij » 17 december 2014, 07:17

1. Som sagt, jag har all förståelse för om ÖB är förändringstrött.
2. Som sagt, jag vet inte om han fått valet av min modell.
3. Även om ÖB inte skulle vilja byta, noterar jag att han i går bad om mer skattepengar. Det behöver försvaret också. Men som medborgare, försvarsvän och skattebetalare har jag ingen lust att betala mer för något sämre än det jag skulle kunna få, dvs dubbelt så intensiv utbildning till lägre kostnad av ett bättre soldatmaterial.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av FredH » 17 december 2014, 08:00

Vysotskij skrev:2005 års tillämpning av värnpliktslagen innebar inte allmän värnplikt i någon egentlig mening. Men den gjorde det i alla fall möjligt att ge och få en grundutbildning med de positiva egenskaper jag tidigare beskrev, och som utgör den militära bakgrunden för de flesta som i dag står under ÖB:s befäl, skulle jag gissa.
Nu vet inte jag vad du menar med tillämpning av lagen.

Men fortfarande 2005 och så länge lagen var aktiv i fredstid har de som inte velat göra värnplikt straffats för det. Så skedde på 80-talet när nästan alla togs ut och så skedde ända fram tills det att värnplikten pausades. Den siste som råkade ut för det dömdes väl till och med efter det att värnplikten pausades.

Det enda som förändrades från 80-talet fram till pausandet är att frösvarets behov av gratis grå arbetskraft kraftigt minskade, och därmed behövdes inte lika många tas ut till att fullfölja sin värnplikt. Men lagens tillämpning var densamma skulle jag nog ändå säga.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Vysotskij » 17 december 2014, 20:20

Då har vi helt olika definitioner av tillämpning.

Jag menar att sannolikheten att slippa militärtjänstgöring (utan straff) för den som verkligen inte ville var betydligt mycket större (nästan hundra procent) 2005 än 1980. Är vi överens om det?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av MD650 » 17 december 2014, 20:54

Vysotskij skrev:Då har vi helt olika definitioner av tillämpning.

Jag menar att sannolikheten att slippa militärtjänstgöring (utan straff) för den som verkligen inte ville var betydligt mycket större (nästan hundra procent) 2005 än 1980. Är vi överens om det?
Det stämmer.
Den främsta orsaken var att de som ryckte in var mer eller mindre frivilliga jämfört med 1980.
:)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Battler » 21 december 2014, 23:21

Många frågor angående repövning.
Många av dessa äldre krigsplacerade har aldrig sett eller rört vid aktuell utrustning, och man kan vara krigsplacerad som plutonchef eller fordonschef på ett fordon man aldrig rört.
En repövning kommer alltså bli ett rätt brutalt uppvaknande kring svensk försvarsförmåga, även om det är nödvändigt.
Frågan är nu om det finns kompetens och personal för att alls genomföra en repövning längre, inklusive mobiliseringsdelen. Den andra frågan är vad 60-, 70- och även 80-talister med jobb, familj etc tycker om att ryckas bort i tre veckor? Eller ska repövningen vara kortare än så här? Då hinner man knappt återta förmåga, än mindre öva i bataljon eller ens brigad, för att inte tala om att vårda och stoppa tillbaka utrustningen. 1992 fanns fortfarande det svenska invasionsförsvarets ryggrad, dvs depå- och förrådssoldaterna, aka "malajer", som kunde hantera allt runt i kring, samt en hel utbildningskader med befäl. Hur ser det ut idag?
http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/r ... r-att.html
__________________________________
MVH

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Krook » 22 december 2014, 17:07

Det har införts få system som kräver ny-/omutbildning så de flesta som kallas in kommer att känna igen sig. Mörkerriktmedlet på EHV är nytt men det går väldigt fort att lära sig skjuta med det.

Gällande mobiliseringen har det genomförts arbeten med det de senaste åren. Det kommer nog inte gå lika smidigt som tidigare men personal och kompetens finns.

Även jag ställer mig frågan till acceptansen till att vara borta på övningar för gemene man, både familjemässigt och hos arbetsgivarna.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 december 2014, 21:08

På slutet av VU-60 systemets levnad hade den menige "repgubben" att vart fjärde år göra 18 dygn vid fältförband eller 11 dygn vid lokalförsvarsförband. Det hördes inget gnissel från familjer eller arbetsgivare.

Jag var 1978-1986 stabschef vid ARLANDAGRUPPEN. Vi hade bl a två värnkompanier (416. och 418.vkomp) med 12 h slutmobtid. Vi fick pröva detta 1978, varvid det visade sig att verklig slutmobtid var två (2) timmar! Slutmobtiden är när 80% av förbandet är inmönstrat, utrustat och begränsat stridsberett. D v s klarar bevakning och försvar av planlagda platser, men saknar samövning att manövrera som förband.

Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Bränner » 23 december 2014, 15:32

För att ge lite perspektiv på sakernas nuvarande tillstånd vill jag nämna att det ursprungligen var tänkt att när VU 60 var fullt utbyggt skulle genomsnittligt 145000 man genomföra krigsförbandsövningar och 13500 särskild övning varje år. Såvitt jag förstår kom man aldrig upp idessa nivåer. Eller har jag fel?

Vill önska alla skalmaniterna God Jul och Gott Nytt År och tacka för bra samarbete.

Skriv svar