Repövningar för värnpliktiga återinförd

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av CvD » 11 december 2014, 12:23

Regeringen har beslutat att återinföra repövningar för värnpliktiga som gjort lumpen 2004 eller senare samt de som genomfört GMU för frivilliga. Detta innebär att omkring 7500 kan inkallas till repövningar.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/reger ... -repovning

/CvD

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av B Hellqvist » 11 december 2014, 12:29

Alltid något. Se nu bara till att återställa förmågan för artilleri, luftvärn... ja, rubbet, egentligen.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 december 2014, 12:49

1993-1999 var jag chef Territorialförsvarssektionen vid Stockholms Försvarsområde som då kunde då mobilisera ca 21.000 man.

FredH
Medlem
Inlägg: 1379
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av FredH » 11 december 2014, 18:27

CvD skrev:Regeringen har beslutat att återinföra repövningar för värnpliktiga som gjort lumpen 2004 eller senare samt de som genomfört GMU för frivilliga. Detta innebär att omkring 7500 kan inkallas till repövningar.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/reger ... -repovning

/CvD
Fast utan att anslå några nya pengar att öva för. Vilka andra ska få öva mindre för att det ska kunna genomföras repövningar?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Sarvi » 12 december 2014, 07:21

När var de sista repetitionsövningarna innan värnplikten förklarades för vilande? Måste varit i slutet av 90-talet, eller?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av B Hellqvist » 12 december 2014, 08:27

Jag gjorde min 1989.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Vysotskij » 12 december 2014, 08:49

FredH skrev:
CvD skrev:Regeringen har beslutat att återinföra repövningar för värnpliktiga som gjort lumpen 2004 eller senare samt de som genomfört GMU för frivilliga. Detta innebär att omkring 7500 kan inkallas till repövningar.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/reger ... -repovning

/CvD
Fast utan att anslå några nya pengar att öva för. Vilka andra ska få öva mindre för att det ska kunna genomföras repövningar?
Alla vakanta tjänster?
Hursomhelst finns det ett värde i att kunna öva de befattningar och förband man behöver, snarare än just dem man kunnat bemanna med anställda.

Själv tror jag att det är väl så viktigt att återinföra GU:n som repövningen. Vore bra att kunna utbilda dubbelt så effektivt till lägre kostnad, att få en seriös militär utbildning utan att bli anställd och inte minst att bemanna FM med det man behöver snarare än bara det man lyckas anställa till.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av tryggve » 12 december 2014, 19:21

Sarvi skrev:När var de sista repetitionsövningarna innan värnplikten förklarades för vilande? Måste varit i slutet av 90-talet, eller?
När jag gjorde lumpen 1994-95 så fick vi (när vi var iväg på slutövning) tömma en del av skåpen för att det var repgubbar som skulle använda logementet när vi var iväg.
Men nu vet jag inte om de övade som ett helt förband.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av tryggve » 12 december 2014, 19:23

Vysotskij skrev: Själv tror jag att det är väl så viktigt att återinföra GU:n som repövningen. Vore bra att kunna utbilda dubbelt så effektivt till lägre kostnad, att få en seriös militär utbildning utan att bli anställd och inte minst att bemanna FM med det man behöver snarare än bara det man lyckas anställa till.
Det lät ju inte som om ÖB var så väldigt entusiastisk till en återinförd värnplikt, iofs.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av CvD » 12 december 2014, 20:04

Sarvi skrev:När var de sista repetitionsövningarna innan värnplikten förklarades för vilande? Måste varit i slutet av 90-talet, eller?
KA hade en rep-/slutövning 1997 runt Holmögadd.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Vysotskij » 13 december 2014, 13:37

tryggve skrev:
Vysotskij skrev: Själv tror jag att det är väl så viktigt att återinföra GU:n som repövningen. Vore bra att kunna utbilda dubbelt så effektivt till lägre kostnad, att få en seriös militär utbildning utan att bli anställd och inte minst att bemanna FM med det man behöver snarare än bara det man lyckas anställa till.
Det lät ju inte som om ÖB var så väldigt entusiastisk till en återinförd värnplikt, iofs.
Jag kan tänka mig att ÖB är trött på ideligt nya besked, men i denna fråga skulle jag tro att det beror på vad man menar med värnplikt. Med återinförd GU avser jag snarare 2005 års tillämpning än 1980 års.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av TomTop » 14 december 2014, 13:51

undrar hur många repövningar det blir, någonstans tar ju åldern ut sin rätt, var gick gränsen förr, från att ha varit ett högt prioriterat förband i anfallsbrigad till att bli placerad i de bakre regionerna? 35 år? Vilka årskullar handlar det om alltså....2004, de är väl redan 30-31 år gamla, vilka soldater pratar vi om i varje årskull, skytte, pansarskytte, pansarförband? träng, signal, art? Antal repövande?

Det finns ju knappt utrustning till det yrkesförsvar som vi har just nu, var ska underhållet komma ifrån.. de enkla grejerna som personlig utrustning, därefter fordon, eller de stora prylarna som stridsfordon, art-pjäser (som vi inte har)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av Göstring » 14 december 2014, 15:57

TomTop skrev:Det finns ju knappt utrustning till det yrkesförsvar som vi har just nu, var ska underhållet komma ifrån.. de enkla grejerna som personlig utrustning, därefter fordon, eller de stora prylarna som stridsfordon, art-pjäser (som vi inte har)
Man kunde ju passa på att fylla reservlagren med olja nu med tanke på det antagligen låga priset idag.
Olja.png
http://www.infomine.com/investment/metal-prices/crude-oil/all/
Olja.png (24.84 KiB) Visad 3073 gånger

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av CvD » 14 december 2014, 16:02

Göstring skrev:
TomTop skrev:Det finns ju knappt utrustning till det yrkesförsvar som vi har just nu, var ska underhållet komma ifrån.. de enkla grejerna som personlig utrustning, därefter fordon, eller de stora prylarna som stridsfordon, art-pjäser (som vi inte har)
Man kunde ju passa på att fylla reservlagren med olja nu med tanke på det antagligen låga priset idag.
Olja.png
Är inte alla beredskapsoljelager sålda eller nerlagda redan? :?

/CvD

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Repövningar för värnpliktiga återinförd

Inlägg av J.K Nilsson » 15 december 2014, 11:18

CvD skrev: Är inte alla beredskapsoljelager sålda eller nerlagda redan? :?

/CvD
Oljebolagen är ålaggda att hålla en viss volym i händelse av avbrott i oljetillförseln till Sverige.

J.K Nilsson

Skriv svar