Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av ola » 12 oktober 2014, 19:42

Stellan Bojerud skrev:
ola skrev:Tackar för intressant inlägg Stellan.

Men detta lyfte mitt ena öga lite
Ett skyttekompani (ca 100 man) organiserat av polisen. Ledning ur Stockholmspolisens försvarsavdelning). Chef polisinspektör Hammarberg som var RO/Kapten Lv 3. Trupp ur passpolisen Arlanda samt från Stockholms län. (Komp hade granatgevär och ksp 58)
Ursäkta min dumma fråga , var detta någon form av sk Fältpoliskompani som var organiserad eller satte polisen i Sthlm
sonika upp 1 skyttekompani ur sin personal (beredskapspoliser dylikt) ???


Mvh Ola
Polisen organiserade som kuppförsvarsförband ett skyttekompani på Arlanda. Det var "vanliga" poliser. De avvecklades när värnkomp m m kommit på plats. Värnkomp Arlanda hade kort slutmobtid 12 timmar. Huvuddelen av personalen bodde i Märsta, Knivsta eller Upplands-Väsby.

Jahaa, där ser man , förmodar att det inte tillhörde vanligheterna och bara förekom i Sthlm antar jag.

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Stellan Bojerud » 12 oktober 2014, 19:48

MD650 skrev:
Stellan Bojerud skrev:
Själva stridsgruppen ca 1.800 män och kvinnor inkl hemvärn och driftvärn.
Stort förband.
Hade du några underhållsförband?
:)
Nej. Blott SLK, SRK och avtal rörande ortens tillgångar samt Luftfartsverkets resurser. Flygcatering o s v. Kvalificerad sjukvård genom Löwenströmska lasarettet. Sjuktransporter var det dåligt sörjt för. Vanliga volvocombi med sjukbår 2 och en röda korssamarit med en sjukvårdsväska.

När brigad tillkommit tillfördes vi ett lätt underhållskompani (brigaden hade två sådana om jag minns rätt).

Minnet sviktar, men det är ju 40 år sedan och själv är jag 70.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2014, 20:41

Stellan Bojerud skrev: Nej. Blott SLK, SRK och avtal rörande ortens tillgångar samt Luftfartsverkets resurser. Flygcatering o s v. Kvalificerad sjukvård genom Löwenströmska lasarettet. Sjuktransporter var det dåligt sörjt för. Vanliga volvocombi med sjukbår 2 och en röda korssamarit med en sjukvårdsväska.

När brigad tillkommit tillfördes vi ett lätt underhållskompani (brigaden hade två sådana om jag minns rätt).

Minnet sviktar, men det är ju 40 år sedan och själv är jag 70.
Jo, i brigaden ingick två st lätta underhållskompanier.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Stellan Bojerud » 12 oktober 2014, 21:16

Minns jag rätt hade lätta underhållskompanierna en förbandsplatsgrupp (läk, läkass M, läkass T, sjvväbel, 2 sjv, 2 sjb). Vidare sjtpfordon (minns ej hur många, men minst 2) samt ammunitionspluton.

Som kompch hade vi en RO/Lt i trängtrupperna (T 1 Linköping), som i det civila var läkare. Han tyckte det var avkopplande att få vara militär då och då.

OT:
Min bataljonsläkare på RÅDMANSÖ, den osannolike och mycket skicklige VO/Lt Dr Stefan Grimfors, är den ende läkare jag sett, som med kpist i hand lett bataljonsförbandsplats motstöt mot nyss landstigen fiende! Dr Grimfors ställde alltid upp kostnadsfritt när vi hade krigsförbandskurser och han var den mest anlitade läkaren i hemkommunen Täby. Folk köade för att kvala in i hans patientregister
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2014, 21:19

Stellan Bojerud skrev:Minns jag rätt hade lätta underhållskompanierna en förbandsplatsgrupp (läk, läkass M, läkass T, sjvväbel, 2 sjv, 2 sjb). Vidare sjtpfordon (minns ej hur många, men minst 2) samt ammunitionspluton.
Hittar inte min AH 1 men har för mig att det var en uhpluton och en sjvplut.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2014, 21:27

Hittade den:
En stab- och trosstropp (12)
En underhållspluton (29)
Sjukvårdspluton (33)

Och då pratar vi Infanteribrigad 77 (IB 77).

:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Stellan Bojerud » 12 oktober 2014, 21:47

Sjukvårdspluton 33 man tyder på chef (läk) och två förbandsplatsgrupper a 8 man jämte två sjuktransportgrupper a 8 man med vardera 2 sjtptgb 1314, dvs sammanlagt 4 "ambulanser".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2014, 22:13

Stellan Bojerud skrev:Sjukvårdspluton 33 man tyder på chef (läk) och två förbandsplatsgrupper a 8 man jämte två sjuktransportgrupper a 8 man med vardera 2 sjtptgb 1314, dvs sammanlagt 4 "ambulanser".
Faktiskt en förbandsplatsgrupp och tre sjuktransportgrupper med totalt sex st sjuktransportterrängbil 1314.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Stellan Bojerud » 12 oktober 2014, 22:36

Se där! Tack för den uppgiften. Hur som helst hade vi förberett förbandsplats i källaren under terminal 1 på Arlanda utrikes. Men sjukvården var klart underdimensionerad.
Men 15.cskbat hade två förbandsplatsgrupper och fyra sjuktransportbilar varav 2 tgb 903 och 2 VW-bussar. Men bataljonen stod någon kilometer norr Arlanda.
Brigaden stod väster Arlanda.
Som skydd i söder för Stockholm hade vi fyra motståndslinjer besatta med hemvärn. 1) Verka-linjen i Upplands-Väsby, 2) Rotebro-passet, 3) Haga Norra i Solna, 4) Roslagstull-Norrtull-Karlberg.

Camarilo
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 juni 2010, 12:42

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Camarilo » 13 oktober 2014, 00:38

Jag har aldrig förstått tanken med att ha 37mm värnkanoner vid flygfält, vilket ju var vanligt förekommande. Vad var det egentligen man skulle bekämpa med dessa. Om det var luftlandsatt trupp så är ju denna vapentyp helt fel och i det närmaste verkningslös, det är ju ksp och grg man vill ha då. Vill man bekämpa flygplan som försöker landa (!), även då är ju 37mm helt verkningslös i jämförelse med tex 40mm Bofors.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av kblomster » 13 oktober 2014, 03:25

Camarilo skrev:Jag har aldrig förstått tanken med att ha 37mm värnkanoner vid flygfält, vilket ju var vanligt förekommande. Vad var det egentligen man skulle bekämpa med dessa. Om det var luftlandsatt trupp så är ju denna vapentyp helt fel och i det närmaste verkningslös, det är ju ksp och grg man vill ha då. Vill man bekämpa flygplan som försöker landa (!), även då är ju 37mm helt verkningslös i jämförelse med tex 40mm Bofors.
De ryska luftburna styrkorna (VDV) hade en hel del stridsfordon som kunde luftlandsättas. Dessa går utmärkt att bekämpa även med så enkla medel som en 37mm pjäs från mellankrigstiden, som även med ammunition från VK2 slår igenom flera centimeter pansarplåt på kilometerlånga avstånd. Betydligt längre räckvidd än grg, alltså.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Sarvi » 13 oktober 2014, 08:35

Alla värntorn hade väl minst en kulspruta som sekundärbeväpning? Fördelen men värntorn kontra motsvarande truppburen beväpning är att eldgivningen blir mycket precis, pjäsen är splitterskyddad och, viktigast av allt, den är i princip gratis. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Hans » 13 oktober 2014, 16:02

En karta kan kanske vara på sin plats:

Bild

När vad byggdes har jag ingen aning om.

Omgivningarna:

Bild

Strunta i pricken.

MVH

Hans

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av kblomster » 13 oktober 2014, 16:57

Bana 01R/19L (nedre högra banan i den övre bilden) började byggas 1998. Terminalbyggnaderna har byggts om ett antal gånger under åren; lite historia om detta finns på svenska Wikipedia.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arlandas försvar under det Kalla Kriget?

Inlägg av Hans » 13 oktober 2014, 17:08


Skriv svar