Vilka handeldvapen vid mobilisering?
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Vilka handeldvapen vid mobilisering?
Om en full svensk mobilisering hade skett under 1980-talet eller 1990-talet, vilka handeldvapen skulle ha delats ut till soldaterna, och i vilka mängder? Jag antar att de nyaste vapnen inte skulle ha funnits i tillräcklig mängd för att utrusta alla handeldvapensförsedda soldater, om exempelvis AK5 bara har tillverkats i 195000 exemplar och Sverige skulle mobilisera betydligt fler soldater, så några borde ha tänkts få förses med äldre materiel, såvida inte antalet skyttesoldater var begränsat till den mängden.
Så, hur många sådana soldater fanns i diverse stridande enheter, och vilka vapen skulle de ha fått?
Så, hur många sådana soldater fanns i diverse stridande enheter, och vilka vapen skulle de ha fått?
Re: Vilka handeldvapen vid mobilisering?
Jurgen Wullenwever skrev:Om en full svensk mobilisering hade skett under 1980-talet eller 1990-talet, vilka handeldvapen skulle ha delats ut till soldaterna, och i vilka mängder? Jag antar att de nyaste vapnen inte skulle ha funnits i tillräcklig mängd för att utrusta alla handeldvapensförsedda soldater, om exempelvis AK5 bara har tillverkats i 195000 exemplar och Sverige skulle mobilisera betydligt fler soldater, så några borde ha tänkts få förses med äldre materiel, såvida inte antalet skyttesoldater var begränsat till den mängden.
Det lilla jag vet
Stadsskyttebataljonerna hade tex AK4 och de olika varianterna av AK4
Hemvärnsförbanden hade likväl AK4 och Kpist 45
Handräckningsmanskapen på regementena hade väl också kpist 45 (de på mitt regemente hade det i alla fall I15 96-97)
Hört siffran 250.000 AK4 ( år 2002) , finns säkert någon försvarsanställd/f.d officerare som säkert kan verifiera detta.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Min far skulle få ut mauser m/96 vid sitt 40mm luftvärnskompani (beteckning oklart) som var placerat vid en av Flygvapnets krigsbaser i Norrland och det var så sent som på mitten av 80-talet.
Det helikoptertransportkompani jag var vid hade kpist samt Ksp58 till stab, tross, träng samt AK4 och Ksp58 till närskyddet, senare bytt till AK5
Det helikoptertransportkompani jag var vid hade kpist samt Ksp58 till stab, tross, träng samt AK4 och Ksp58 till närskyddet, senare bytt till AK5
Det var beroende på vilket förband och dess utrustningslista.
Som ex så hade ett norrlandsskyttekomp 85 147 st ak 5 i sitt mobförråd.

Som ex så hade ett norrlandsskyttekomp 85 147 st ak 5 i sitt mobförråd.
När jag var på KA2 89/90 så var det Kpist45 som gällde för Ubskydd (utom våra spanare som hade AK5) och som jag kommer ihåg det så hade Muldiv samma beväpning. Rimligtvis borde samma ha delats ut vid mobilisering under några år tills amfibiekonceptet slagit igenom.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Så enligt ovan förekom tydligen m/96 och m/45 fortfarande i krigsorganisationen, tillsammans med AK4 och AK5. Fanns det inga förband med automatgevär m/42?
Förslag, börja med att spika ett år så blir frågan lättare att besvara. Fram till i alla fall typ 1990 fanns det inte Ak 4/5 till alla förband trots att de hade grundutbildning på vapnet ifråga. Jag tror att Ag 42 försvann hyfsat tidigt men G 96 och K 94 hängde med längre.
MVH
Hans
MVH
Hans
1990 hade en FO väg pluton gevär m/96 som beväpning när jag kontrollerade vapen i deras mobföråd.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Gevär m/96 utgick 1995, eftersom man inte ville ha 100-åriga vapen i krigsorganisationen. Gevär m/38, som är ett m/96, där pipan avkortats 11 cm, hängde kvar några år till. Gevär m/38 nytillverkades även av Husqvarna 1943-44. Minns jag rätt var det 88.000 sådana gevär.
AK 4 kom 1965 och ersatte både kpist och ag m/42 i skytteförbanden. Ag m/42 var ett vackert vapen, men notoriskt opålitligt. Flygvapnet behöll dock ag m/42 ännu många år. När jag var stabschef ARLANDA fram till 1985 hade vårt flygfältsingenjörkompani ag m/42 B.
AK 4 kom 1965 och ersatte både kpist och ag m/42 i skytteförbanden. Ag m/42 var ett vackert vapen, men notoriskt opålitligt. Flygvapnet behöll dock ag m/42 ännu många år. När jag var stabschef ARLANDA fram till 1985 hade vårt flygfältsingenjörkompani ag m/42 B.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Min undran är snarare den motsatta, alltså dels hur länge vapnen förekom, men även ifall det verkligen fanns vapen till alla soldater, och i så fall vilka vapen. (Och det är ju en diskussionstråd, så absoluta totala fakta kommer vi kanske inte att få veta, men hittills har inläggen varit givande.Hans skrev:Förslag, börja med att spika ett år så blir frågan lättare att besvara.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, det fanns efter VK 2 vapen till alla soldater. Efter hand som förband lades ner, uppstod betydande överskott. Tillverkningsverktygen för kpist m/45 och ag m/42 såldes till Egypten. Ett opålitligt minne säger 1952.
När jag började 1959 hade skyttegruppen 5 kpist m/45 och 4 ag m/42 B. Understödsgruppen hade 1 kpist m/45, 4 kg m/37 och 4 gevär m/38. Plutonchef och stf hade kpist m/45 och 2 prickskyttar gevär m/41 B.
1965 kom de första AK 4. De ersatte efter en tid av leveranser kpist m/45 och ag m/42 B. Skyttegrupperna minskades till 8 man. Understödsgruppen ersattes av en kulsprutegrupp med 2 ksp 58 (egentligen m/58).
Marinen och Flygvapnet behöll kpist m/37-39 länge. Kpist m/39 tilldelades SJ driftvärn.
Karbin m/94 utmönstrades 1967 och mängder såldes utomlands. För beriden högvakt behölls några hundratal karbiner m/94-14.
När jag började 1959 hade skyttegruppen 5 kpist m/45 och 4 ag m/42 B. Understödsgruppen hade 1 kpist m/45, 4 kg m/37 och 4 gevär m/38. Plutonchef och stf hade kpist m/45 och 2 prickskyttar gevär m/41 B.
1965 kom de första AK 4. De ersatte efter en tid av leveranser kpist m/45 och ag m/42 B. Skyttegrupperna minskades till 8 man. Understödsgruppen ersattes av en kulsprutegrupp med 2 ksp 58 (egentligen m/58).
Marinen och Flygvapnet behöll kpist m/37-39 länge. Kpist m/39 tilldelades SJ driftvärn.
Karbin m/94 utmönstrades 1967 och mängder såldes utomlands. För beriden högvakt behölls några hundratal karbiner m/94-14.
Såldes m/96 ut till svenskar när de inte längre behövdes i samma omfattning? Jag frågar för min morfar hade ett som jag tror han köpte någon gång efter kriget. Det var flera i hans omgivning som hade.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Gevär m/96 såldes redan före VK 2 till personer, som var engagerade i frivilliga skytterörelsen. Detta fortsatte efter VK 2. Under krigsåren lånade många skyttar ut sina gevär till hemvärnet, men återfick dem efter hand som hemvärnet fick statsägda vapen.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Att stadsskytte inte fick AK5 beror på mig. Bataljonscheferna ville ha AK5 med åberopande av modernitetsgrad. Men AK5 är värdelös i strid i bebyggelse. AK4 skjuter igenom en dörr eller en trä-gipsvägg. Det gör inte AK5.ola skrev:Jurgen Wullenwever skrev:Om en full svensk mobilisering hade skett under 1980-talet eller 1990-talet, vilka handeldvapen skulle ha delats ut till soldaterna, och i vilka mängder? Jag antar att de nyaste vapnen inte skulle ha funnits i tillräcklig mängd för att utrusta alla handeldvapensförsedda soldater, om exempelvis AK5 bara har tillverkats i 195000 exemplar och Sverige skulle mobilisera betydligt fler soldater, så några borde ha tänkts få förses med äldre materiel, såvida inte antalet skyttesoldater var begränsat till den mängden.
Det lilla jag vet![]()
Stadsskyttebataljonerna hade tex AK4 och de olika varianterna av AK4
Hemvärnsförbanden hade likväl AK4 och Kpist 45
Handräckningsmanskapen på regementena hade väl också kpist 45 (de på mitt regemente hade det i alla fall I15 96-97)
Hört siffran 250.000 AK4 ( år 2002) , finns säkert någon försvarsanställd/f.d officerare som säkert kan verifiera detta.
Hemvärnet hade omkring 2000 i 10-mannagrupper 5 kpist m/45 B och 5 AK 4. Sedermera ökades antalet AK4. Och därefter gick jag i pension och brydde mig inte längre.
Vilket du hade rätt i StellanAtt stadsskytte inte fick AK5 beror på mig. Bataljonscheferna ville ha AK5 med åberopande av modernitetsgrad. Men AK5 är värdelös i strid i bebyggelse. AK4 skjuter igenom en dörr eller en trä-gipsvägg. Det gör inte AK5.
I underhållssyfte så är ju det plus att inte ha för många vapensystem i samma förband.
Tanke på kalibern på AK4 och ksp m/58 är ju samma.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden