Milo platser

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Milo platser

Inlägg av BOPE-RJ » 22 juni 2014, 04:19

Jag har funderat lite på Milo platser som fanns under kalla kriget.
Det finns vissa saker som jag inte kan se det logiska i och tänkte höra om det är någon här som kan förklara sakernas tillstånd.

Jag funderar på varför Milo V (B) som hade sin fredsplats i Karlstad skulle åka till en krigsplats i närheten av Smedsbacken. Likaså Milo II (NN) som fanns i Östersund skulle dra sig ned mot kusten till trakten av Graninge. Varför valde man att gå från en mer skyddad plats längre åt väster till en mer oskyddad plats närmare kusten på östsidan?

När det gällde Milo VI (ÖN) så verkar det som att de redan vid byggandet insåg att det inte var bra att lägga den norr om Lule älv men det var billigt att placera den i en befintlig anläggning. Senare projekterades den till en plats söder om Pite älv så den flyttades ”två älvar säkrare”.

Men, Milo V och Milo II, varför flytta till en plats som potentiellt sett kan vara mer osäker?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Milo platser

Inlägg av Rickard » 22 juni 2014, 12:16

Hej, och välkommen till forumet!

Jag har själv inget bra svar kring MILO-placeringarna, men kanske hör själva tråden/frågan bättre hemma i forumdelen "Sveriges militär 1925-idag"? Det finns ofta väldigt stor kunskap där kring Försvarets organisation och planering.

viewforum.php?f=54

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Milo platser

Inlägg av Lasse O » 22 juni 2014, 15:50

Hej
Har du någon mer info om Milo B i Smedsbacken? Det är i alla fall nytt för mig.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Milo platser

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 juni 2014, 17:45

Milo NN hade krigsstabsplats i bergrum å Frösön, Östersund. Har själv tjänstgjort där som chef för kryptodetaljen och skiftgående chef sambandscentralen. Det var 1965. Jag var egentligen bataljonsadjutant vid 14.fördelningsstabsbataljonen (Mobm S 1), men sändes med 0 dygns varsel till Milostab NN i Östersund. Både stabsdel 1 och 2 samt flyget hade bergsstabsplatser å Frösön.
Parentetiskt kan nämnas att jag därefter placerades vid 12.fördelningen (Mobm I 5) med stabsplats Pajala.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Milo platser

Inlägg av BOPE-RJ » 23 juni 2014, 02:50

Lasse Odrup skrev:Hej
Har du någon mer info om Milo B i Smedsbacken? Det är i alla fall nytt för mig.
Jag har sett en notering när det gäller stabens provisoriska platser. Det gäller Smedjebackens centralskola där det sattes upp en ny flaggstång för att kunna dra upp delta/vertikal antenn vid behov. Jag antar då att staben borde ha varit i samma landskap. Så om mitt antagande stämmer så skulle den dra österut i kristid och möta fienden på halva vägen.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Milo platser

Inlägg av BOPE-RJ » 23 juni 2014, 02:54

Stellan Bojerud skrev:Milo NN hade krigsstabsplats i bergrum å Frösön, Östersund. Har själv tjänstgjort där som chef för kryptodetaljen och skiftgående chef sambandscentralen. Det var 1965. Jag var egentligen bataljonsadjutant vid 14.fördelningsstabsbataljonen (Mobm S 1), men sändes med 0 dygns varsel till Milostab NN i Östersund. Både stabsdel 1 och 2 samt flyget hade bergsstabsplatser å Frösön.
Parentetiskt kan nämnas att jag därefter placerades vid 12.fördelningen (Mobm I 5) med stabsplats Pajala.
Jag tänkte på en anläggning som byggdes efter 1965. Eftersom jag inte vet om den fortfarande är i bruk så ger jag inte närmare geografisk placering än jag redan gjort. Det är mer riktningen och tanken som förbryllar mig.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Milo platser

Inlägg av Zizka » 23 juni 2014, 07:20

Tror att placeringen av milobef och hans stabsplats ligger där han har bäst översikt i en trolig anfallsriktning. För långt in i landet tappar han kontroll och överblick.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Milo platser

Inlägg av MD650 » 23 juni 2014, 08:20

MBÖN hade en tänkt stabsplats relativt långt fram i östraa Norrbotten men bl.a. på grund av Eugen Sandberg förehavande så blev inte den stabsplatsen utnyttjad.

Förmodligen kan det ha funnits flera stabsplatser för en MB, åtminstone en främre och bakre stabsplats.
:)

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Milo platser

Inlägg av Forskaren » 30 juni 2014, 19:50

Signaturen "BOPE-RJ" skriver "Smedjebackens centralskola". Då låter det ju mer som någon rekognoserad extra stabsplats, än någon ordinarie stabsplats i en skyddad anläggning.

mumma
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 januari 2014, 02:02

Re: Milo platser

Inlägg av mumma » 14 augusti 2014, 17:58

Ja det stämmer att smedjebackens skola var en A2. Dels förstärkt flaggstång, och samtidigt en förstärkt tele och el station i en betongplint bredvid skolplanen. Syns på streetview bla, samt så var det dokumenterat av någon som var med och byggde. Har för mig interjuvn med den personen finns på FHTs sida.

Fanns ju GPL monika nära kalrstad, men den verkar ju vara mer än ett förråd än en stabsanläggning. Saknade spår av inredd stab och övertrycksventiler såsom GPL Lurbro mfl.

BOPE-RJ, är anläggningen du tänker på i X-län med kvinnonamn samt avecklad från frsvaret för några år sedan?
Eller syftar du på en numera plomberad anläggning nära östra graninge?

Sen undrar jag varför Milo B hade en C-anläggning, har aldrig sett en sådan innan. Borde knte vara den enda.

Jag tror att anläggningen i X-län är Milo Bs B-anläggning, då den skulle ha vart en speciell GPL utan att nämna mer.

Skriv svar