Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av ola » 14 februari 2014, 15:51

Är detta varit på tal länge att utrusta bataljonerna med grk
och är det tänkte att det skall finnas på bataljonsnivå då ???

http://drg.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=10798
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av tryggve » 14 februari 2014, 16:02

Nu är jag verkligen inte jätteinsatt i hur HV fungerar, men kommer man verkligen att kunna öva så pass mycket att denna kompetens går att vidmakhålla?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av ola » 14 februari 2014, 16:08

tryggve skrev:Nu är jag verkligen inte jätteinsatt i hur HV fungerar, men kommer man verkligen att kunna öva så pass mycket att denna kompetens går att vidmakthålla?

Det är en bra fråga , för hur ser timmarna ut nu inom HV ??
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av tryggve » 14 februari 2014, 16:57

ola skrev:
Det är en bra fråga , för hur ser timmarna ut nu inom HV ??
Ser nu i länken som du lade in (kanske skulle ha läst den först :oops: ) att kravet på tjänsten verkar vara detta:
Som soldat på Granatkastarplutonen tecknar du ett avtal på 8 dygn.
För att uppfylla ditt avtal krävs att du medverkar på 2 övningar per år, vardera på 4 dygn. - Befäl tjänstgör fler dagar än soldater.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av ola » 14 februari 2014, 17:17

Men är det tillräckligt även om du kommer från sådan tjänst på manöverbataljon
eller även tidigare som vpl innan det försvann ???

Ni får ursäkta dumma frågan , är inte min gebit detta med granatkastartjänst :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av TomTop » 14 februari 2014, 18:09

upphäv marklutning sidrikta!

Det fanns ett och kanske fortfarande finns ett HV art kompani I karlskoga

ARON BAR
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 mars 2007, 20:28
Ort: Värmland

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av ARON BAR » 14 februari 2014, 21:49

TomTop skrev:upphäv marklutning sidrikta!

Det fanns ett och kanske fortfarande finns ett HV art kompani I karlskoga
Detta avhandlas i den här tråden:
viewtopic.php?f=54&t=31252

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av ola » 15 februari 2014, 12:11

Men kommer det finnas pjäser för att kunna täcka upp 1 pluton per bataljon
eller kommer plutonerna finnas utspridda inom HV.
Sedan undrar man varför HV vill ha grk i sin organisation , är det för att
få tyngre understöd när insatskompanierna ska ta terräng eller är det
tänkt som mer understöd/försvar av den terräng kompanierna har eller
är det mer för att mota bort sk lede fi !!!!
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av Urban » 16 februari 2014, 13:26

Har väl varit tal länge om detta? Vill minnas att diskussionen fanns redan år 2000 i det HV-kompani jag tillhörde men föll på just att det ansågs krävas mer tid och pengar än vad som fanns samt att det skulle kunna tänkas ta folk från andra befattningar som då inte kunde ersättas. Då var det för att ge mer eldkraft till att försvara det krigsflygfält vi var initialt avsedda för och som sedan lades ner några år senare.

Kan iofs ha varit ett lokalt initativ av någon över-nitisk stridstupp som ville ha mer "leksaker" också...

Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av Henke78 » 16 februari 2014, 15:47

TomTop skrev:upphäv marklutning sidrikta!

Det fanns ett och kanske fortfarande finns ett HV art kompani i Karlskoga
Något Hemvärnsartillerikompani har aldrig funnits i Karlskoga. Men Bergslagens Artilleribefälsförening (BART) finns som frivillig försvarsorganisation inom Försvarsutbildarna.
Urban skrev:Har väl varit tal länge om detta? Vill minnas att diskussionen fanns redan år 2000 i det HV-kompani jag tillhörde men föll på just att det ansågs krävas mer tid och pengar än vad som fanns samt att det skulle kunna tänkas ta folk från andra befattningar som då inte kunde ersättas. Då var det för att ge mer eldkraft till att försvara det krigsflygfält vi var initialt avsedda för och som sedan lades ner några år senare.

Kan iofs ha varit ett lokalt initiativ av någon över-nitisk stridstupp som ville ha mer "leksaker" också...
Vid den tidpunkten fanns den diskussionen tillsammans med andra diskussioner inom Hemvärnet. Då man försökte söka en ny roll inom Försvarsmakten. Så även om förslagen kom från en "över-nitisk stridstupp", så var det ju förslag i syfte att utnyttja de överskott på vapensystem som uppstod genom "Försvarsbeslutet 2000" och senare även "Försvarsbeslutet 2004". Själv ser jag det som ett gott och positivt initiativ. Men som dock faller på hur Hemvärnet då var organiserade och även hur det idag är organiserat! Det vill säga övningstiden för att upprätthålla kompetensen är i min mening för liten och för "slapphänt". Men ser fram med spänning om hur den nya grkplutonen organiseras, och framförallt vilken typ av av GRK dom beväpnas med, 80 mm eller 120 mm? Bör ju finnas ett antal då de inte nämns som tillgängliga vapensystem på Försvarsmaktens webbsida?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28557
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av Hans » 16 februari 2014, 15:58

Henke78 skrev:Något Hemvärnsartillerikompani har aldrig funnits i Karlskoga. Men Bergslagens Artilleribefälsförening (BART) finns som frivillig försvarsorganisation inom Försvarsutbildarna.
Det verkar i alla fall ha funnits haubitsbeväpning.
Viker skrev:
Hans Engström skrev:Från frivilligsidan vill jag framhålla Bofors Driftvärn
Driftvärn hade vi inget utan ett Hv-komp, dock var beväpningen god, 2st 10,5cm haubits m/40.

mvh Christer
Härifrån: viewtopic.php?f=54&t=32754&start=15#p479417

MVH

Hans

Eken
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 25 januari 2009, 13:57

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av Eken » 16 februari 2014, 16:08

Henke78 skrev: Vid den tidpunkten fanns den diskussionen tillsammans med andra diskussioner inom Hemvärnet. Då man försökte söka en ny roll inom Försvarsmakten. Så även om förslagen kom från en "över-nitisk stridstupp", så var det ju förslag i syfte att utnyttja de överskott på vapensystem som uppstod genom "Försvarsbeslutet 2000" och senare även "Försvarsbeslutet 2004". Själv ser jag det som ett gott och positivt initiativ. Men som dock faller på hur Hemvärnet då var organiserade och även hur det idag är organiserat! Det vill säga övningstiden för att upprätthålla kompetensen är i min mening för liten och för "slapphänt". Men ser fram med spänning om hur den nya grkplutonen organiseras, och framförallt vilken typ av av GRK dom beväpnas med, 80 mm eller 120 mm? Bör ju finnas ett antal då de inte nämns som tillgängliga vapensystem på Försvarsmaktens webbsida?
Det blir tolvorna, försök inleds på Dalregementsgruppen och Gotlandsgruppen som jag förstått det vilket innebär att det är Livgardet som står för utbildning etc.

För övrigt faller snart STRIX-ammon för åldersstrecket och någon ny kommer såvitt jag vet inte anskaffas :(

Här finns lite info
http://tidningenhemvarnet.se/wp-content ... mv1305.pdf
http://drg.hemvarnet.se/?action=visaenhet&enhetid=3186
http://forum.soldf.com/topic/50970-grk- ... net/page-2

Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av Henke78 » 16 februari 2014, 16:27

Hans skrev:
Henke78 skrev:Något Hemvärnsartillerikompani har aldrig funnits i Karlskoga. Men Bergslagens Artilleribefälsförening (BART) finns som frivillig försvarsorganisation inom Försvarsutbildarna.
Det verkar i alla fall ha funnits haubitsbeväpning.
Viker skrev:
Hans Engström skrev:Från frivilligsidan vill jag framhålla Bofors Driftvärn
Driftvärn hade vi inget utan ett Hv-komp, dock var beväpningen god, 2st 10,5cm haubits m/40.

mvh Christer
Härifrån: viewtopic.php?f=54&t=32754&start=15#p479417

MVH

Hans
Får backa gällande hemvärnsartilleri I Karlskoga. Stellan Bojerud som bidragit med ett kapitel till "Försvar i Örebro län 1900-talet". Skriver på sidan 143 att Hemvärnets första artilleri- och luftvärnsförband sattes upp i Karlskoga i början av 1940-talet med stöd av AB Bofors.

Men är fortfarande tveksam till att de verkligen ingick i en hemvärnskrets? Bör ju mer varit Bofors som stått för prylarna och Karlskoga med gubbarna?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 februari 2014, 18:53

Det finns foto på Hv-artilleri i Karlskoga i rikshemvärnschefens Gustaf Petris bok "Mina hemvärnsår". Bofors höll på att drunkna i alla 7,5 cm bergskanoner, som tillverkats för Iran (Persien) och Turkiet, men som inte kunde exporteras p g a krigsläget 1939-1945.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Hemvärnet påbörjat försök med grkpluton

Inlägg av Krook » 16 februari 2014, 19:25

En fd kollega (det är jag som är fd) var befäl på Bofors Driftvärn, med tillhörande pjäser (de som fanns inne vid klockan K).

Personalen på Bofors hade ju möjligheten att upprätthålla kompetensen. För HV får man nog hoppas på en kontinuerlig tillförsel från övriga armén för att bibehålla tillräcklig kompetens, med nuvarande tidsuttag för Hv vill säga.

Skriv svar