Cykelskyttebataljon 69

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem

Re: Cykelskyttebataljon 69

Inlägg av Grönis » 31 jan 2019 23:34

Finns det ngt som liknar de gamla lokalförsvarsbataljonerna i dagens försvarsplanering? Jag tänkte på att i takt med att antalet soldater ökar igen så kommer folk allteftersom bli överåriga och då har man ju återigen en naturlig personalförsörjning till förband med mindre kvalificerade uppgifter?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inlägg av MD650 » 01 feb 2019 05:58

Grönis skrev:
31 jan 2019 23:34
Finns det ngt som liknar de gamla lokalförsvarsbataljonerna i dagens försvarsplanering? Jag tänkte på att i takt med att antalet soldater ökar igen så kommer folk allteftersom bli överåriga och då har man ju återigen en naturlig personalförsörjning till förband med mindre kvalificerade uppgifter?
Tankar finns.
:)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 01 feb 2019 19:06

Grönis skrev:
31 jan 2019 23:34
Försvarsmaktens PerspektivPlan har med "MR-skyttebataljoner" vilket får ses som en konceptuell arvtagare till lokalförsvarsskyttebataljonerna.

Utöver överårig personal så behövs dock även materiel och sådan är det ont om. Så det krävs en hel del pengar för att få något sådant att bli verklighet.