"Tortyrövning"

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av Lasse O » 1 november 2013, 22:07

En av mina kollegor lär i ett sådant sammanhang ha använt Ola Ullstens samlade tal i samma syfte. För de yngre kan jag berätta att Ullsten var en folkpartistisk politiker med en sällsynt förmåga att tråka ut sina lyssnare.
Någon beskrev det som att när Ullsten slutade prata så kände han samma lättnad som när grannen äntligen stängde av sin motorgräsklippare under en tidig söndagsförmiddag.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av Krook » 2 november 2013, 00:29

Jag har fått förmånen(?) att få genomföra fångövning. Det är bland det värsta jag har gjort.
Fullständigt slut på energi efter en knapp veckas härjande på övning med mycket begränsad förnödenhetsförsörjning blev vi infångade och ställda i fångfålla. Jag hade ganska dåligt stridsvärde och ramlade ihop ett par gånger men fick ändå tillåtelse att fullfölja.
Vi stod ca 15 timmar med uppehåll för ett par stycken förhör.

Några detaljer tänker jag inte beskriva för jag bedömer att man använder samma metoder idag och det förtar en del av upplevelsen om man fått reda på hur de gör i förväg.

TolkS gör det här riktigt bra. Jag vill inte gärna vara med om det igen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av MD650 » 2 november 2013, 15:05

Ett antal för tråden ovidkommande inlägg har tagits bort.

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av Matte » 8 november 2013, 20:55

Har haft förmånen (!) att genomför tre övningar i fånghuvan...nedanstående är mina erfarenheter...och jag stryker vid närmare eftertanke det jag skrivit eftersom man vill att det som händer under en dylik övning inte ska komma ut pga andra ska kunna förbereda sig på det som kommer.

Har ivarje fall provat/försökt att spela tre olika roller:
-Aggresiv och motsträvig
-Svara på det mesta så länge jag inte golar på någon i gruppen och medgörlig
-Allmänt passiv och "kåmig" på gränsen till utslagen rent psykist.

Vilket av dem som fungerar bäst håller jag för mig själv :-)

Har även varit med som övningsledning på några övningar. Jag vet inte vad jag tycker att övningen ger egentligen. Visst får soldaterna en egoboost av att klara av det. Och visst är det en prövning för den enskilde rent psykiskt sett. Har aldrig varit med om en dylik skarp situation så jag vet inte vilken nytta det har.

Tyvärr har det skett några missar från tolkar mfl. som spridit känslig privat information om användandet av läkemedel för könsjukdomar tex och använt det som en fråga till övriga enhetesmedlemmar "vad säger du om XX:s penisproblem?".
Ovanstående gäller inte mig dock :D

En bra bok i ämnet är faktiskt Martin Schibye och Johans Persons bok om sin tid som fångar i Etiopien.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av CHJIMS » 27 januari 2015, 20:31

Som tur är fick man frivilligt söka om man ville göra lumpen på sådana ställen när Sverige hade värnplikt

http://www.militartolkar.org/filer/varn ... skolan.pdf

(och deltaga i tortyrövningar var frivilligt, även om man nog kunde kallas "fegis" av lumparpolarna)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av Vysotskij » 27 januari 2015, 21:39

Om inte någon har väldigt torrt på fossingarna bör man inte påstå att TolkS bedrivit tortyrövningar sedan 80-talet.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av Ro/Lt » 2 februari 2015, 12:12

Övning Villingsberg på 90-talet, de värnpliktiga från I2 som hjälpte till som biträden under fångmomentet fick debriefas av några av mina kamrater eftersom de mådde dåligt eftersom de upplevde att de varit med och "misshandlat" oss övningsdeltagare. Ja det var tider det.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av CHJIMS » 3 februari 2015, 00:16

Ro/Lt skrev:Övning Villingsberg på 90-talet, de värnpliktiga från I2 som hjälpte till som biträden under fångmomentet fick debriefas av några av mina kamrater eftersom de mådde dåligt eftersom de upplevde att de varit med och "misshandlat" oss övningsdeltagare. Ja det var tider det.
Var du också värnpliktig då? Det var väl frivilligt att delta i övningen?

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av Ro/Lt » 3 februari 2015, 07:27

CHJIMS skrev:
Ro/Lt skrev:Övning Villingsberg på 90-talet, de värnpliktiga från I2 som hjälpte till som biträden under fångmomentet fick debriefas av några av mina kamrater eftersom de mådde dåligt eftersom de upplevde att de varit med och "misshandlat" oss övningsdeltagare. Ja det var tider det.
Var du också värnpliktig då? Det var väl frivilligt att delta i övningen?
Nej jag var "fånge". De vpl biträdena från I2 var ditkommenderade.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av CHJIMS » 5 februari 2015, 22:06

Ro/Lt skrev:
CHJIMS skrev:
Ro/Lt skrev:Övning Villingsberg på 90-talet, de värnpliktiga från I2 som hjälpte till som biträden under fångmomentet fick debriefas av några av mina kamrater eftersom de mådde dåligt eftersom de upplevde att de varit med och "misshandlat" oss övningsdeltagare. Ja det var tider det.
Var du också värnpliktig då? Det var väl frivilligt att delta i övningen?
Nej jag var "fånge". De vpl biträdena från I2 var ditkommenderade.
Fast jag läste ändå på ett annat forum att sådan övningar var frivilliga, i alla fall även för värnpliktiga.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: "Tortyrövning"

Inlägg av Ro/Lt » 13 februari 2015, 11:34

Allright CHJIMS, de mådde i alla fall dåligt. Det kanske varierade över tiden. Bassarna kanske tyckte att det skulle vara skönare med lite spännande grejer än att harva runt i skogen

Skriv svar