Olika officerare

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33720
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Olika officerare

Inlägg av Hans » 16 aug 2025 09:49

Hoarder, nja det är jag nog men det är inte så illa att jag sparade sådant. Men någonstans har hag nog något enstaka papper typ betyg. Men det gäller att hitta de få papper jag kan ha kvar.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 903
Blev medlem: 25 apr 2007 10:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Olika officerare

Inlägg av Vysotskij » 16 aug 2025 10:16

Tack, men rota inte igenom vinden för denna sakens skull.

Kom på en fråga till: Gick du kadettskola på K 3 eller I 3 innan du började OHS? Var det i så fall obligatoriskt eller förväntat och hur förhöll sig kursinnehållet till inledningen på OHS?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33720
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Olika officerare

Inlägg av Hans » 16 aug 2025 11:33

Som sagt GU på K 3, men 'bara' 12 månader sedan värnpliktig kadettskola under I 3's fana. Varför, en lång historia. Gemensam i MILO Bergslagen så kadetter från I 2, I 3 och I 13 samlades i Karlstad. Men den var absolut ingen förberedelse för vidare karriär utan för att få fram någorlunda dugliga värnpliktiga fänrikar.

Min gissning är att av 100-talet kadetter satsade ett 10-tal på att fortsätta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33720
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Olika officerare

Inlägg av Hans » 16 aug 2025 11:53

Den långa historien är kanske inte så lång. K 3 visste att jag ville fortsätta inom firman men de hade någon sorts rekryteringsstopp så jag blev hjälpt till I 3 som inte hade det. Jag som kom med 12 månader på K 3 blev konstigt nog snabbt accepterad av kadetterna på I 3. Och officerarna var inte dummare än att under kadettskolan utnyttjade de mig då och då som hjälpinstruktör då jag besatt vissa kunskaper som inte var allmänt kända inom infanteriet.

Vagt relaterat: viewtopic.php?f=26&t=16858&hilit=kunskapsk%C3%A4lla

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7319
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olika officerare

Inlägg av koroshiya » 16 aug 2025 12:50

Hans skrev:
15 aug 2025 19:33
...Krav GU som KB eller som gruppchef med en FOK, förberedande officerskurs. Med minst 10-7-7. Vad FOK innehöll har jag ingen aning om då jag tillhörde den första kategorin...
Var inte det i princip samma saker som vad KB/PB gjorde? Jag vill minnas att vi hade åtminstone något gruppbefäl som stannade kvar efter allmän muck och väl gjorde ungefär samma saker som oss andra.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33720
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Olika officerare

Inlägg av Hans » 16 aug 2025 15:34

Som sagt, ingen aning. Men inbillar mig att det var någon sorts 'crash course' för att få upp gruppcheferna till en acceptabel nivå som en 'rutinerad' KB.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 20 dec 2012 23:53

Re: Olika officerare

Inlägg av Grönis » 18 aug 2025 10:39

Jag hade förstått det så här. Tidigare gick ju KB elever kadettskola i slutet av utbildning. Där trodde jag fördelen var att man även kunde kasta in GB som kom på att de ville fortsätta inom försvarsmakten. Men när den togs bort och man började förstegsutbilda så så blev FOK en ersättning för kadettskolan. Men nu säger du att FOK fanns tidigare så då förstår jag inte riktigt skillnaden mellan FOK och Kadettskola. Jag trodde att de syftade till samma saker och inte att de fanns parallellt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33720
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Olika officerare

Inlägg av Hans » 18 aug 2025 12:11

Jag tror att de fanns parallellt. En gruppchef hade ingen erfarenhet att leda pluton vilket KB hade. Därför stoppade man inte in gruppchefer på kadettskolan utan hade då FOK. Men jag gissar nu.

MVH

Hans