M 59 Fältskjorta som fältstridsdräkt?
M 59 Fältskjorta som fältstridsdräkt?
Hur var det i M59- systemet, fick fältskjortan användas som yttersta plagg i en fältstridsdräkt?
Re: M 59 Fältskjorta som fältstridsdräkt?
reglementerat skulle jag inte tro att det var så, jag tror dessutom att det var m58 som fanns i de flesta mobiliseringsförråden
Menar du om man fick strida i m/59-skjorta?

nahhh som jag skrev så sa nog reglementet att jackan skall vara påtagen för att du ska kunna använda fickor och skydda armbågar och dyligt men eftersom vi mest övade inför krig så skedde det nog avsteg ibland under varma sommardagar
"fick"? Hur menar du? Nä, man stred inte i skjorta, eftersom man definitionsmässigt stred i stridsutrustning vilket inbegrep uniform.
Ej heller streds i enbart kortkalsonger.
Ej heller streds i enbart kortkalsonger.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Läste en Osprey bok om DAK, där det stod att det var förbjudet att strida i shorts och stjorta, (även om det förekom.). Risken för att få små sår som lätt infekteras var för stor. Då mindes jag den gången i lumpen som vi pga högsommarvärme gjorde nån övning i bara stjortan. Armbågarna blev snart uppskrappade och man stack sig på pinnar och barr. Vi tog genast på oss vapenrocken igen.
Hellre svettas än att skrapa upp sig på kvistar och stenar.
(Nu i dagens krig från Irak m.m. så ser jag att de amerikanska soldaterna t.o.m har knäskydd m.m.)
Sonderling
Apropå strida i kalsonger: http://www.nbcnews.com/id/30887233/ns/u ... nk-boxers/
Hellre svettas än att skrapa upp sig på kvistar och stenar.
(Nu i dagens krig från Irak m.m. så ser jag att de amerikanska soldaterna t.o.m har knäskydd m.m.)
Sonderling
Apropå strida i kalsonger: http://www.nbcnews.com/id/30887233/ns/u ... nk-boxers/
Vad gamla UniR sa i ämnet? Idag finns 90L som fältstridsdräkt sommartid. När M59- systemet kom var det uppenbarligen ok att strida i fältskjorta om man ska tro bilderna från Kongo. Vi genomförde all stridsutbildning och övning i fältskjorta i under min vpl den varma sommaren 1988. Eller var det helt enkelt så att det inte var reglerat?MD650 skrev:Menar du om man fick strida i m/59-skjorta?
Som jag kommer ihåg så var det inte reglerat i UnI RA.

Fast, M59 användes väl inte i Kongo på 60-talet. Var det inte samma lätta uniform i Kongo som använts i Sinai, Cypern och sedan i Libanon? Åtminstone vad jag kan se på foton från Kongo.Dalmas skrev:Vad gamla UniR sa i ämnet? Idag finns 90L som fältstridsdräkt sommartid. När M59- systemet kom var det uppenbarligen ok att strida i fältskjorta om man ska tro bilderna från Kongo. Vi genomförde all stridsutbildning och övning i fältskjorta i under min vpl den varma sommaren 1988. Eller var det helt enkelt så att det inte var reglerat?MD650 skrev:Menar du om man fick strida i m/59-skjorta?
Fast visst, de stred i fältskjorta.
finns ingen här inne som kan svära på bibeln att det aldrig har förekommit strid i m59 skjorta och stridssele, jag har dessutom stridit i kortkalsonger vid ett besättande av stridställning runt tälten
FN uniformen är indiskan
FN uniformen är indiskan
Abu Suweir, Egypt 1956.
UN Emergency Force in Port Said egypten 1956..jpg
kongo
Swedish Hospital Field Unit in Korea 1950..jpg
Srifa, Lebanon 1978 UNIFIL
Larnaca Cypern 1980
Min poäng är just att det är en fältskjorta och inte en vapenrock, oavsett modell. Har kollat runt med kollegor med lite mer hardcore erfarenhet av det militära livet de (jägarsoldater under tidigt 80- tal) säger båda att de nästan utesultande körde med fältskjorta och stridsbälte sommartid.
Ingen av missionsbilderna visar skjorta M 59, det rör sig uteslutande om variationer på den indiska, dock så fanns det en klausul i gamla Uni R A (minns inte i vilken utgåva) som deklarerade att svensk kontingentschef i utlandsinsats ägde mandatet att göra avsteg från gällande uniformsreglemente.
EDIT:
Vid en rannsakan av mitt alkoholsargade minne så kan jag också dra mig till minnes att jag har övat strid i skjortärmar. Detta var dock inte ett utrustningsalternativ som stod på dagsprogrammet, man ställde upp med vapenrock på men när man kom ut i övningsterrängen så gick ÖL oftast med på att man anpassade klädseln till rådande väderlek. Detta var vid ett arméförband i MILO ÖN i början av slutet av åttiotalet.
EDIT:
Vid en rannsakan av mitt alkoholsargade minne så kan jag också dra mig till minnes att jag har övat strid i skjortärmar. Detta var dock inte ett utrustningsalternativ som stod på dagsprogrammet, man ställde upp med vapenrock på men när man kom ut i övningsterrängen så gick ÖL oftast med på att man anpassade klädseln till rådande väderlek. Detta var vid ett arméförband i MILO ÖN i början av slutet av åttiotalet.
Senast redigerad av 1 NIL, redigerad totalt 5 gånger.
Äh, det löser sig.
Men om det inte fanns reglerat så behöver man ju inte göra avsteg?NIL skrev:Ingen av missionsbilderna visar skjorta M 59, det rör sig uteslutande om variationer på den indiska, dock så fanns det en klausul i gamla Uni R A (minns inte i vilken utgåva) som deklarerade att svensk kontingentschef i utlandsinsats ägde mandatet att göra avsteg från gällande uniformsreglemente.