Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av BOPE-RJ » 4 mars 2015, 13:32

Lumpen 89/90, vi använde oss av daglig dräkt vid ett tillfälle. Jag kommer nu inte ihåg varför, men vi fick lämna tillbaka den fort som sjutton efteråt. Det kan ha varit när CM var på besök, eller när vi skulle skjutsa folk för någon bal på ön. Det var några som efterfrågade att få ut när de stannade kvar som tillfälligt anställda sergeanter, men det var med medgivande från något befäl, borde kanske ha varit adjutanten. Kan ju även tillägga att vi inte hade kvällspermission så användningsområdet minskade till hemresor.

Annars fanns det en hel del som använde sig av uniform i Karlskrona på den tiden. Främst de som kom från ett mer fartygsberoende vapenslag.

Men en klasskompis till mig som samtidigt låg vid ett flygande vapenslag fick ut och han använde nästan alltid daglig dräkt när han åkte hem på helgen. Han tyckte att värnpliktsbussen var tråkig så han liftade ofta och det var enklare att lifta med uniform. (många trodde nog att det var en polis som stod vid kanten och stannade därför)

Men jag upplevde aldrig några trakasserier vid de få tillfällens om vi gjorde någon raid upp på stan i Karlskrona, vi rörde oss bara i fältstridsdräkt m/59.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av KoteGaeshi » 15 september 2015, 14:25

Jonas Gunnarsson skrev: Så i det här fallet så var det frågan om det omvända läget, jag undrar vad som hade hänt om ett gäng malajer från mönstringsverket i Karlstad hade dykt upp i Karlskrona iförda uniform? :milwink:
Eller infanterister från I2? ;)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar