Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Stefan » 13 maj 2013, 08:00

LasseMaja skrev:Ofta är det nog fråga om lokala yngre män som inte gillar de tillresta bassarna som är ute efter traktens tjejer.
Ja så har det nog alltid varit. :)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 maj 2013, 12:08

Den enda incidenten jag råkade ut för var när jag fick höra att jag borde "sluta leka indianer och vita" av en herre i 40-års åldern när jag åkte hem i m/90 första gången våren 1991. Men det tog jag bara med ett leende så jag vet inte om det kan klassas som trakasseri.

Påfallande ofta var det dock personer som tilltalade mig i positiva ordalag. Företrädesvis äldre personer som troligtvis upplevt krigsåren och som sa saker i stil med att "det är bra att ni finns".
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av FredH » 14 maj 2013, 14:09

Fredrik Andersson skrev:Den enda incidenten jag råkade ut för var när jag fick höra att jag borde "sluta leka indianer och vita" av en herre i 40-års åldern när jag åkte hem i m/90 första gången våren 1991. Men det tog jag bara med ett leende så jag vet inte om det kan klassas som trakasseri.

Påfallande ofta var det dock personer som tilltalade mig i positiva ordalag. Företrädesvis äldre personer som troligtvis upplevt krigsåren och som sa saker i stil med att "det är bra att ni finns".
Fast, tycker jag var rätt, att du blev lite trakasserad för det. Att åka på permis i fältuniform var och är en styggelse.

Samtidigt som du gjorde lumpen fick inte vi i flottan ens gå utanför grinden i annat än daglig dräkt eller civila kläder. Att spatsera ut i arbetsdräkt var helt otänkbart. Till och med om så bara för att glida upp till Svea och hämta dagstidningar. Lite stil får det allt vara i det militära.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av mrsund » 14 maj 2013, 15:32

FredH skrev:
Fredrik Andersson skrev:Den enda incidenten jag råkade ut för var när jag fick höra att jag borde "sluta leka indianer och vita" av en herre i 40-års åldern när jag åkte hem i m/90 första gången våren 1991. Men det tog jag bara med ett leende så jag vet inte om det kan klassas som trakasseri.

Påfallande ofta var det dock personer som tilltalade mig i positiva ordalag. Företrädesvis äldre personer som troligtvis upplevt krigsåren och som sa saker i stil med att "det är bra att ni finns".
Fast, tycker jag var rätt, att du blev lite trakasserad för det. Att åka på permis i fältuniform var och är en styggelse.

Samtidigt som du gjorde lumpen fick inte vi i flottan ens gå utanför grinden i annat än daglig dräkt eller civila kläder. Att spatsera ut i arbetsdräkt var helt otänkbart. Till och med om så bara för att glida upp till Svea och hämta dagstidningar. Lite stil får det allt vara i det militära.
Varför styggelse?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av MD650 » 14 maj 2013, 16:34

mrsund skrev: Varför styggelse?
Det var säkert så förr i vissa kretsar.
I modern tid är det inte en styggelse, åtminstone enl. mig, då man representerar FM.
:)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av NIL » 14 maj 2013, 17:03

MD650 skrev:
Der Löwe skrev:Jag drar mig till minnes en episod när vi skulle gräva värn i Norrbotten. Vi hade tillgång till minibussar som gjorde att vi kunde åka in till Boden på kvällar. Men vi hade inte civila kläder, bara fältuniformer. Någon lumpare vi mötte på stan berättade att det uniformsförbud på stan efter 18 på kvällen. Det här utspelade sig sensommaren 87, vet någon på forumet om det förhöll sig så?
Det reglerades i regementsintruktionen att det inte var tillåtet att ha på sig uniform på stan efter 1800.
:)
Jag lumpade mig vid infanteriet i Boden '86/'87 och då vill jag minnas att det även fanns en geografisk avgränsning, inte närmare centrum än ett närbeläget postkontor iförd uniform.

Soldathemmet låg utanför staketet och dit tror jag att det var ok att gå även efter 18:00.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av mrsund » 14 maj 2013, 21:49

MD650 skrev:
mrsund skrev: Varför styggelse?
Det var säkert så förr i vissa kretsar.
I modern tid är det inte en styggelse, åtminstone enl. mig, då man representerar FM.
:)

Mycket mer än FM i mina ögon, Sverige, demokrati, vilja till att försvara alla i landet även de som inte själv vill göra det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av MD650 » 14 maj 2013, 22:58

NIL skrev: Jag lumpade mig vid infanteriet i Boden '86/'87 och då vill jag minnas att det även fanns en geografisk avgränsning, inte närmare centrum än ett närbeläget postkontor iförd uniform.

Soldathemmet låg utanför staketet och dit tror jag att det var ok att gå även efter 18:00.
Stämmer!
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av MD650 » 14 maj 2013, 22:59

mrsund skrev:
Mycket mer än FM i mina ögon, Sverige, demokrati, vilja till att försvara alla i landet även de som inte själv vill göra det.
Håller med!!!!!
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av varjag » 14 maj 2013, 23:59

Stefan skrev:
LasseMaja skrev:Ofta är det nog fråga om lokala yngre män som inte gillar de tillresta bassarna som är ute efter traktens tjejer.
Ja så har det nog alltid varit. :)
Karlskrona mitten av 50-talet:
Att gå ut från kasern (Sparre & Ancarkrona) - utan uniform var otänkbart. F.ö. var innehav av civila kläder på kasernområdet förbjudet. I vakten inspekterades ibland t.o.m. uniformen innan man släpptes ut. Speciellt vikt lades
vid rundmössans ''spänningsfjäder'' som INTE fick avkortas för att ge den bättre ''stuk'' :roll:

Som i alla garnisionsstäder, var ju nästan allt hankön i uniform = ingen chans hos flickorna :(

Men - på Örlogshemmet, kunde man hyra sig klädskåp :D - där civilia paltor förvarades. Så när man drog på giljarstråt -
byttes uniformen mot civila kläder.
I dom blev det lättare att ragga tjejer :lol:

Varjag

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 15 maj 2013, 00:37

Under min tid som skeppsnummer 41 på HMS Mode (1982-83). så kunde man med lätthet notera att vår vackra uniform inte gick hem i Karlskrona, men dock uppskattades i städer såsom Visby och Karlstad! I bägge dessa före detta superintendenturer så gick blåkragen hem. Jag minns att jag och ett par man till efter att ha avslutat kvällens tjänstgöring bestämde oss för att ta oss ut till Snäckgärdsbaden, problemet var att när vi väl kom dit så var lokalen fullsåld, Ola Magnell spelade. Flottans käcka gossar är dock inte för inte kända för sin smarthet så vi bestämde oss för att reka omgivningen. Vi noterade då att det fanns en olåst dörr till simbassängen på baksidan, därifrån tog vi oss snabbt, jävligt snabbt via personalens omklädningsrum in i baren via dörren som låg i skymd vinkel från bartenderns synvinkel, samt snabb anslutning till övriga blåkragar! :wink: Vi sparade in entré, samt fick höra Ola Magnell! För övrigt enda gången jag hört honom!

Så i det här fallet så var det frågan om det omvända läget, jag undrar vad som hade hänt om ett gäng malajer från mönstringsverket i Karlstad hade dykt upp i Karlskrona iförda uniform? :milwink:

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av FredH » 15 maj 2013, 07:56

mrsund skrev:
FredH skrev:
Fredrik Andersson skrev:Den enda incidenten jag råkade ut för var när jag fick höra att jag borde "sluta leka indianer och vita" av en herre i 40-års åldern när jag åkte hem i m/90 första gången våren 1991. Men det tog jag bara med ett leende så jag vet inte om det kan klassas som trakasseri.

Påfallande ofta var det dock personer som tilltalade mig i positiva ordalag. Företrädesvis äldre personer som troligtvis upplevt krigsåren och som sa saker i stil med att "det är bra att ni finns".
Fast, tycker jag var rätt, att du blev lite trakasserad för det. Att åka på permis i fältuniform var och är en styggelse.

Samtidigt som du gjorde lumpen fick inte vi i flottan ens gå utanför grinden i annat än daglig dräkt eller civila kläder. Att spatsera ut i arbetsdräkt var helt otänkbart. Till och med om så bara för att glida upp till Svea och hämta dagstidningar. Lite stil får det allt vara i det militära.
Varför styggelse?
Därför att m/90, sjöstridsdräkt eller arbetsdräkt m.m. är uniformer för fält, arbete eller strid. Inte för permission.

Vid permission bär du daglig dräkt (a.k.a. permissuniform) eftersom du representerar Sverige och Krigsmakten m.m. Då ska man vara propert klädd, inte se ut som om du kommer direkt från skogen/fartyget/kasernen. Det handlar om att använda rätt uniform för rätt tillfälle, inte att det är fel att bära uniform. Tvärt om.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Wedman » 15 maj 2013, 08:09

FredH skrev:
mrsund skrev:Varför styggelse?
Därför att m/90, sjöstridsdräkt eller arbetsdräkt m.m. är uniformer för fält, arbete eller strid. Inte för permission.

Vid permission bär du daglig dräkt (a.k.a. permissuniform) eftersom du representerar Sverige och Krigsmakten m.m. Då ska man vara propert klädd, inte se ut som om du kommer direkt från skogen/fartyget/kasernen. Det handlar om att använda rätt uniform för rätt tillfälle, inte att det är fel att bära uniform. Tvärt om.
Just så!

Jag gjorde GU i Flottan 1993-1995 och hade alltid daglig dräkt på hemresor eller kvällspermission (med något undantag). Arbetsdräkt var inte att tänka på. Kanske fick jag höra någon kommentar om Nisse Poppe men jag skulle inte kalla det trakasserier. Däremot fler trevliga samtal med gamla högbåtsmän och liknande.

Vid ett tillfälle blev jag dock trakasserad av mina befäl ombord. Vi skulle avlösa en annan besättning på ett fartyg och övernattade därför på hotell i Valdemarsvik. Övriga i besättningen hade civila kläder på hotellet men inte jag vilket alltså inte uppskattades av befälen som tyckte att vi skulle vara lite diskreta. (Däremot blev det civila kläder när vi åt julbord innan utryckningen.)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av mrsund » 15 maj 2013, 08:21

OK då hänger jag med hur du menar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av MD650 » 4 mars 2015, 12:49

Inlägg avseende ev. hotbild p.g.a. uniform har fått en egen tråd.
:)

Skriv svar