Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av sonderling » 2 maj 2013, 08:28

(Ja titlen blev onödigt lång kanske?)

Jag tänkte på detta när jag skrev i tråden om kändisar som inte gjort lumpen.

När jag gjorde lumpen 87 och vi hade permission så hade man ibland permissions uniformen på sig (och ibland hade jag m59:an.) Ja man var ju så snygg och stolt!
När man kom in på luckan efter permissionen så hände det att en del hade berättelser om att ha blivit trakasserade och påhoppade på stan. (Ja Stockholm i detta fall.) Man snodde gärna baskern från dem och så.
Som sagt värnplikten stod inte högt i kurs på 80-talet verkar det som.
Hur var det när ni gjorde lumpen? Är det nått ni känner igen?

Jag upplevde själv inte detta men man var ju på sin vakt (och jag slarvade inte ute sent på kvällen heller.)
(Jag blev bara påhoppad av nån militär i civila kläder som gav mig en reprimand för att jag hade baskern på i tunnelbanan. :o )

Att militärer idag blir antastade av politiska skäl har man också läst om, erfarenheter om detta får gärna komma med i denna tråd också.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av mrsund » 2 maj 2013, 08:40

Inget fysiskt, men konstiga och ibland obehagliga blickar, gjorde lumpen 93.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Marcus » 2 maj 2013, 08:46

Gjorde lumpen i mitten på 90-talet och upplevde aldrig några problem när jag hade uniform på mig på stan.

/Marcus

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av FNP » 2 maj 2013, 09:08

Åkte nästan alltid hem i uniform, i Stockholm. Aldrig trakasserad, men alltid på min vakt mot ev tråkningar. Aldrig utsatt för något dock, däremot ofta tilltalad på ett positivt sätt. Nyfikna, intresserade och förstås de som ville berätta egna minnen. Upplevde generellt en positiv attityd till uniformen och försvaret på 80-talet. Men, jag tjänstgjorde ju i örlogsflottan... :D
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av B Hellqvist » 2 maj 2013, 11:01

Gjorde också lumpen 86-87, och i Eksjö var det ingen som reagerade, men då var det ju en garnisonsstad också. Hörde aldrig talas om någon som trackad på permissionen. Jag bar aldrig uniform när jag var hemma i Jönköping, för fredag 17:00 var det civila kläder som gällde!

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Der Löwe » 3 maj 2013, 21:10

Inte under Lumpen, men det var i Falun 87-88. Däremot senare i Göteborg 92 när jag gick kurs där i tio veckor. Jag åkte hem till det tillfälliga boendet i uniform på spårvagnen till komettorget. Hände ibland att några hobbyrevolutionärer hade synpunkter.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av predator » 4 maj 2013, 20:58

på kortedala torg kan man bli påhoppad för allt så där ska man ha ögon i nacken.

Men skälv blev man lite trakasserad av kompisar som inte gjorde lumpen. Att dom kunde vara med mer sina tjejer när man skälv låg inne. Men sen kom det fram att dom satt vid datorn än så så jag hade mer hud tid än dom ..

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Per Andersson » 10 maj 2013, 22:19

sonderling skrev: Att militärer idag blir antastade av politiska skäl har man också läst om, erfarenheter om detta får gärna komma med i denna tråd också.
Jag tänker här sticka ut hakan och hävda att dessa trakasserier visar många tecken på att vara klintbergare.

Då trakasserierna beskrivs så har de i princip alltid hänt någon annan än den som beskriver händelsen (kompis, gruppchef, anonym intervjuad soldat), och ofta så beskrivs i princip samma händelseförlopp där bara ort och namn på offret är annorlunda, oavsett om det beskrivs på en militärinriktad blogg, på en politisk blogg eller i svensk dagspress.

Antingen så pågåre en organiserad kampanj för att förolämpa slumpmässigt utvalda svenska soldater på samma sätt som mediamyten säger att hemvändande vietnamveteraner förolämpades, eller så har några få eventuella fall av verkliga förolämpningar klintbergat iväg bortom allt förnuft.

Att dessa förmodada klintbergare dessutom främst förs fram i ett sammanhang med uppenbara politiska övertoner gör inte min misstro mot dem mindre.


Själv så har jag aldrig blivit trakasserad då jag rört mig bland civila i uniform, vare sig som värnpliktig eller som hemvärnsman.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 maj 2013, 22:32

Medio 1970-tal var jag på väg till Stockholms Universitet medelst tunnelbana. I rulltrappan upp från T-stationen mötte jag vänsterfolk, som åkte nedåt. De skrek otrevliga saker. Det är allt jag upplevt i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Covendor » 10 maj 2013, 23:11

En gång när jag gick genom Skövde för att ta bussen hem, iförd M90 för en gångs skull, ropade en A-lagare "Åk hem!" efter mig. Var ju just det jag skulle göra... :lol:
Detta skedde 2001.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av LasseMaja » 11 maj 2013, 11:12

Ofta är det nog fråga om lokala yngre män som inte gillar de tillresta bassarna som är ute efter traktens tjejer. Baskern har dock lite extra symbolik. Jag skulle nog vilja säga att den var en sorts stöddighetssymbol för ett visst klientel, jämförbart med typ jackor från kampsportsklubbar. Detta var dock på "min tid", dvs. 80-talet. (vi hade t o m äkta "kickers" på grannkompaniet)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Der Löwe » 11 maj 2013, 23:37

Jag drar mig till minnes en episod när vi skulle gräva värn i Norrbotten. Vi hade tillgång till minibussar som gjorde att vi kunde åka in till Boden på kvällar. Men vi hade inte civila kläder, bara fältuniformer. Någon lumpare vi mötte på stan berättade att det uniformsförbud på stan efter 18 på kvällen. Det här utspelade sig sensommaren 87, vet någon på forumet om det förhöll sig så?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av lampros » 12 maj 2013, 06:54

Der Löwe skrev:Jag drar mig till minnes en episod när vi skulle gräva värn i Norrbotten. Vi hade tillgång till minibussar som gjorde att vi kunde åka in till Boden på kvällar. Men vi hade inte civila kläder, bara fältuniformer. Någon lumpare vi mötte på stan berättade att det uniformsförbud på stan efter 18 på kvällen. Det här utspelade sig sensommaren 87, vet någon på forumet om det förhöll sig så?
Med "lokal ordningsstadga" kan kommunerna besluta lite hur de vill, så det är sannolikt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av MD650 » 12 maj 2013, 08:32

Der Löwe skrev:Jag drar mig till minnes en episod när vi skulle gräva värn i Norrbotten. Vi hade tillgång till minibussar som gjorde att vi kunde åka in till Boden på kvällar. Men vi hade inte civila kläder, bara fältuniformer. Någon lumpare vi mötte på stan berättade att det uniformsförbud på stan efter 18 på kvällen. Det här utspelade sig sensommaren 87, vet någon på forumet om det förhöll sig så?
Det reglerades i regementsintruktionen att det inte var tillåtet att ha på sig uniform på stan efter 1800.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Trakasserier av värnpliktiga på permission?

Inlägg av Vysotskij » 12 maj 2013, 09:42

Anekdoterna här, särskilt uniformsförbudet i Boden, tycker jag tyder på att det största hotet mot värnpliktiga i uniform så gott som alltid kommit från vapenbröder vid andra förband. Vilket förmodligen var väntat och gäller i alla länder.

Skriv svar