Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Viktor Lima » 4 augusti 2015, 23:25

Hans skrev:Tack VL. Grämer mig dock då jag läser detta på Kastrup nu och inte i förrgår då jag var i Malmslätt. Nästa gång får du vara ute i tid :wink:

MVH

Hans
Hans: En annan gång :lol: Brukar försöka ta mig dit en gång per år, pga småbarn brukar jag dock fastna på lekavdelningen med små möjligheter att nörda ner mig på vuxendelen.
/VL

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Viktor Lima » 4 augusti 2015, 23:29

Grönis skrev:Tack för intressant information. Blir till att köpa boken. Hur många grupper fanns det, tre eller fyra? Var divisionschefen även gruppchef för en av grupperna?

Tycker antalet flygplan, dvs, B varianten som kunde beväpnas känns aningen lågt?
Det fanns fyra grupper i en LA-division, dock bara tre gruppchefer. Utifrån personalens sammansättning antar jag att divisionschefen/stf ibland var gruppchef, men jag har inte sett det i skrift. Det fanns 47 SK60B och 30 SK60C - totalt 76 flygplan.

Camarilo
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 juni 2010, 12:42

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Camarilo » 5 augusti 2015, 21:33

Två frågor

Det finns ju bilder på SK60 med bomber under vingarna. Jag antar att det är det 120-kg bomben som användes av AJ37. Hur kommer det sig att bomber inte kom att ingå i den ordinarie beväpningen.

Flygvapnet hade ju en målflygdiv, lansen, in på 90-talet. Vad jag vet hade inte målflyg någon krigsuppgift. Var målflygpiloterna krigsplacerade på LA?

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Grönis » 7 augusti 2015, 20:36

Vad jag förstår var många flyglärare placerade på LA. Men dessa kan inte ha räckt till. Vilka var det i övrigt som var placerade där? Målflygpiloter låter inte orimligt. Var det även i reservofficerare som valt civila karriärvägar som var placerade som flygförare på LA? Jag hade en bekant som var jaktpilot i flygvapnet på 80-talet men som hoppat av till Linjeflyg/SAS efter några år. Han hade reservstatus och var inne någon gång per år och var då krigsplacerad på som flygförare på J35 fram till en viss ålder. Kan det varit så att avhoppade reservofficerare med Jakt. bakgrund placerades på drakenförband och attackpiloter på LA? Samtidigt har jag hört eller läst någonstans att reservofficarere aldrig var krigsplacerade som flygförare? Någon som vet nåt om detta?

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Viktor Lima » 9 augusti 2015, 14:20

Camarilo skrev:Två frågor

Det finns ju bilder på SK60 med bomber under vingarna. Jag antar att det är det 120-kg bomben som användes av AJ37. Hur kommer det sig att bomber inte kom att ingå i den ordinarie beväpningen.

Flygvapnet hade ju en målflygdiv, lansen, in på 90-talet. Vad jag vet hade inte målflyg någon krigsuppgift. Var målflygpiloterna krigsplacerade på LA?
Japp, det gjordes många försök med olika typer av beväpning till SK60 - allt ifrån bomber till jaktrobotar. Detta skedde i SAABs regi inför olika försäljningsförsök till bla. Finland, Pakistan med flera länder. I slutändan blev det dock intet av dessa, men det är skälet till att det finns bilder på kraftigt bestyckade SAAB 105:or. För svensk del kom man fram till att den svaga motorn kraftigt begränsade vilken beväpning som var effektiv på flygplanet varvid man avgränsade sig till akankapslar och raketer.

Målflygdivisionen satte under 70/80-talet upp en LA-division i krig, närmare bestämt 131.laflygdiv som skulle utgångsgrupperas på Hedenbasen utanför Boden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Markus Holst » 9 augusti 2015, 14:26

Vägbas? Jag hittar inget som liknar ett flygfält vid heden men väl en rejäl rakaträcka.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Viktor Lima » 9 augusti 2015, 14:29


Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Viktor Lima » 9 augusti 2015, 14:33

Vid LA-divisionerna krigsplacerades flyglärare,äldre piloter som i fredstid hade stabstjänst, målflygarna samt reservare i form av fd. fältflygare som övergått till SAS motsv.

Flygförare som övergått till civil flygtjänst kunde krigsplacerad i flygande tjänst i egenskap av reservare. Till varje krigsdivision tillhörde några transportflygplan tex. SK50 som ofta flögs av reservare. Under de stora avgångarna till SAS på 1980-talet fick vissa avhoppare till och med flyga Draken/AJ 37 som reservare på helgerna för att krigsdivisionerna skulle kunna bemannas, men det avvecklades efterhand. På divisionerna fanns också två flygförberedare som var reservare/gamla flygförare som tog emot ordrar, fixade logistik m.m. I ett nödläge kunde dessa givetvis (efter kompletterande utbildning) skickas upp i en kärra. Förfarandet med krigsplacerade reservare i flygtjänst upphörde på 90-talet i takt med att krigsorganisationen krympte och det blev hyfsat gott om piloter i förhållande till antalet flygplan. Man upphörde också att använda mindre propellerkärror i krigsorganisationen tex. SK50 som föll för åldersstrecket utan att ersättas.

/VL

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Markus Holst » 9 augusti 2015, 14:37

Aha. Jag läste fel och letade vid Heden utanför BORÅS :D :D :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Hans » 9 augusti 2015, 16:49

Efter att ha läst VL's länk undrar jag vad är A-vallvärn och A-ladvärn?

MVH

Hans

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Viktor Lima » 9 augusti 2015, 18:58

Vallvärn var en klargöringsplats som var omgiven av jordvallar i syfte att ge splitterskydd för flygplan och klargöringspersonal. Anlades under beredskapstiden, men användes även under Bas60, jag har sett bilder på A32 Lansen som klargörs i vallvärn. Finns/fanns kvar även på några Bas90-baser, men användes då inte för klargöring eftersom det inte gick att få in fordon/moderna flygplan i dem, inte heller någon uppkoppling mot slinga/baskabel osv. Där kunde man i modern tid istället ha förråd, parkera enskilt fordon eller liknande.

Vad beteckningen "A" står för är för mig okänt liksom begreppet ladvärn, men en snabb goggling på det senaste ger vid handen att det helt enkelt verkar vara en lada för klargöring under tak. Verkar också ha använts under beredskapen då man hade flygplan som två man kunde snurra runt med hjälp av handkraft = enkelt att backa in i en lada.

/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Hans » 9 augusti 2015, 19:43

Tack VL.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Bjernevik » 9 augusti 2015, 22:01

Ladvärn var en hangar byggd för att se ut som en lada. I princip var hela långsidan en dörr som kunde fällas ner, försedd med påmålade fönster och dörrar som maskering.

"A" är en storleksangivelse, både flygplanvärn ("vallvärn") och ladvärn fanns i olika storlekar för jakt- och bombplan.

Båda typerna av värn anlades vid de krigsbaser som byggdes ut i samband med andra världskriget. Många ladvärn användes sedermera som förråd varför många finns kvar om än kraftigt ändrade.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Hans » 9 augusti 2015, 22:32

Tack också Bjernevik.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hur hade Lätta Attacken klarat sig ?

Inlägg av Bjernevik » 10 augusti 2015, 18:53

Bild på ladvärn från Brattforsheden där man tydligt ser den fällbara dörren. Bilden tagen av Kent Schram

https://picasaweb.google.com/1033139150 ... 9428268098

Bild på skylt som förklarar flygplansvärn. Även denna tagen av Kent Schram.

https://picasaweb.google.com/1033139150 ... 5823957826

Skriv svar