1.
En vardagskväll när man kom tillbaka till luckan och kikade på kommande dagars schema över vad som
skulle hända så fick jag se att måndagens erbjöds en heldag på hinderbanan, vilket inte var direkt lockande.
Senare under kvällen så kom en av plutoncheferna in och frågade oss om någon ville sitta i vakten en hel dag
för att det saknades folk, ingen var direkt lockade av någon konstig anledning att göra detta, men jag hade min
lyckost kikat på schemat och jag tackade ja illa kvickt, var skönt att sitta på morgonen i vakten och se
alla passera in, så fick jag se ordinarie plutch komma spatserande och hejjade genom luckan och han såg ut
som ett levande frågetecken över att jag satt bakom luckan, fick då givetvis förklara och han sa inte mycket
och knallade vidare för dagens göremål och jag slapp dagen på hinderbanan.
2.
Fanns en plutch på trossplutonen som kallades "Lilla varg" av någon anledning, men vet ikke varför.
En dag så var vi på hinderbanan och håll på som bäst, ja då kom "Lilla varg" knallandes med Brittiska
officerare och ville givetvis visa hur det gick till, han började krafsa sig opp på första hindret, tja
det gick väl inget vidare, han försökte par ggr innan han gav opp och förklarade lite hur det skulle gå till
medans vi stod bit bort och skakade på huvudet och skrattade över "Lilla varg" havanden

3.
Hela bataljonen står uppställd utanför kanslihuset och batch stod där och skulle vänta på avlämningen
då kom det en stursk officerare av äldre garde klivandes med stora kliv bakom honom och gjorde en
typisk disneyvurpa, han träffade rätt på en isfläck kan man säga

4.
Sitter i vakten, då det kommer fram en Lett/Est/Litau vilket jag nu inte kommer ihåg varifrån
men han frågade på mycket knagglig Engelska hur man skulle gå tillväga med en sak, jag på
skolengelska förklarade och han knallade iväg efter svaret, jag tittar på vaktgruppch och vi båda
tittar på varandra och undrar vilka medel han går på (var en snarlik kopia på Arnold Schwarzenegger)
bara muskler och såg ut som yrkeskriminell

5.
När jag i en av mina vaktkurdagar så skulle jag upp på kanslitaket för att hissa fanan under fanfaren
kommer upp skall börja, när jag hör i internhögtalarna från vaktkuren "mössa PÅÅÅ" skrålandes och
då givetvis över heela regementsområdet.
6.
Detta skedde en natt när jag låg i vaktberedskap, så skulle jag och kollega gå ronden runt regementet,
jag vaknar till på morgonen, yrvaken, utvilad, kommer ut till gruppch och undrade skulle vi inte ha gått
inatt ?, jo sa gruppch men jag glömde, sedan glömde vi båda detta för all framtid.

Detta för nu och för stunden....
//Ola