Krigsplacering av gamla militärpoliser

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av Vysotskij » 2 februari 2013, 10:55

Med risk för att skapa merjobb för MD650:

Var hamnade gamla militärpoliser? Blev de månne trafikreglerare?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av Wooster » 11 februari 2013, 17:34

Skulle tippa att gamla militärpoliser var en av de huvudsakliga rekryteringskällorna till Beredskapspolisen.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av Vysotskij » 12 februari 2013, 20:14

Men den var väl alltid frivillig, inte något överföringsförband?

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av TomTop » 13 februari 2013, 06:26

jag utbildade personligen ett par hundra särsk beredskapspoliser och märkte inte av någon större andel militärpoliser där

Grönis
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av Grönis » 27 april 2013, 12:21

En fråga som kanske inte riktigt hör till tråden. Jag hade en hel del kompisar som gjorde värnplikt som Militärpolisjägare under mitten av 90-talet. Dessa kunde efter avslutad utbildning frivilligt ingå i någonslags förhöjd beredskap. För detta skulle de få typ 500 kr per år i ersättning eller något sådant. Tror de sa att detta system fans för bas-säk och flybasjägare också? Vad var detta för någonting och vad var syftet?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3794
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av millgard » 27 april 2013, 12:24

Fanns det under den sista värnpliktstiden NÅGON befattning som inte kallades "jägare"? Till och med toalettstädarna hade ju basker...

Forskaren
Medlem
Inlägg: 153
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av Forskaren » 27 april 2013, 21:09

Vysotskij skrev:
Var hamnade gamla militärpoliser? Blev de månne trafikreglerare?
Avser Du med trafikreglerare de trafiksoldater som ingick i trafikplutonen i brigadernas underhållsbataljoner resp. etappbataljonerna samt i trafik - kompanierna ?

Jag tror nog att de tillfördes helt genom GU på resp. trängregemente och eventuell senare omplacering från brigad till etappbataljon.

/Forskaren

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av Vysotskij » 27 april 2013, 22:46

Jag har inte tillräcklig detaljkoll på organisationen för att veta var det fanns förband med trafikreglering som uppgift. Det jag minns är att jag vid en stabs- och sambandsövning förvånades över att militärpoliskompaniet nästan hela tiden användes för trafikreglering. Därav min gissning om överföringsbefattning för fältgendarmerna.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 april 2013, 16:06

"Trafikarna" utbildades vid trängregementena. MP placerades vid MP-skvadroner. Vid 32 års ålder överförda till fördelningarnas MP-plutoner eller Milosäkerhetskompanier. MP stod för ordningshållning. MPJ Militärpolisjägare ASAB anti sabotage.

MOTS
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 juli 2008, 23:04
Ort: NorrVidinge

Re: Krigsplacering av gamla militärpoliser

Inlägg av MOTS » 1 maj 2013, 13:44

När man rekryterade till beredskapspolisen, på 90-talet, beklagade sig de ansvariga över att man inte fick några överföringar av "gamla militärpoliser". De som fanns höll armén hårt i för egna behov.
Som en del i ett försvarsbeslut överfördes uppgifter från armén, till civilförsvaret (beredskapspolisen) och civilpolisen, som tidigare utförts av bl.a. militärpolisförband. Upptäckten att kompetens för att lösa uppgifterna bara fanns hos dem som utildats!! att lösa dem, medförde oväntade komplikationer?? och förväntade kostnadsbesparingar var inte så lätt att uppnå. :idea:

Skriv svar