Krigsplacering av gamla flygbasjägare
-
Viktor Lima
- Medlem
Krigsplacering av gamla flygbasjägare
Möjligen OT, men flygbasjägare placerades vid 32-års ålder i understödsgrupper beväpnade med granatgevär och kulsprutor. Dessa ingick i basbataljonernas markförsvarskompanier och var tänkt att kompanichefens särskilda resurs vid strid vart än stridskontakt uppstod inom basområdet. Detta innebar att understödsgrupperna normalt inte användes för att patrullera basen på samma sätt som flygbasjägare/närskyddsplutonerna. Genom detta behövde man inte ställa samma fyskrav på understödsgrupperna som därmed kunde bemannas av lite äldre herrar. En fördel med detta förfarande var att soldaterna kunde vara krigsplacerade på samma krigsbas från GU till att de utgick ut krigsorganisationen. I praktiken kunde emellertid understödsgruppen utnyttjas som en extra flygbasjägar/närskyddsgrupp om den tillfördes hundar och om personalen inte tappat formen alltför mycket sedan GU.
/VL
/VL
Re: Krigsplacering av gamla Fallskärmsjägare och A-dyk
Tack även för den infon, funderade även på flygbasjägarna faktiskt. Mycket intressant. Känns som man besatt en mycket god lokalkännedom inom basbataljonerna genom att organisera på det sätt du beskriver. Om man även lägger till hemvärn etc. så borde man kunna vinna många fördelar runt baserna. Men för att gå ännu mer OT från frågan. Skulle man generellt beskriva det sammantagna flygbasskyddet som starkt. Vilka uppgifter skulle man normalt anses klara av? Vad jag förstått från andra trådar så fanns aldrig tillgång till strv eller stidsfordon vilket ibland är brukligt utomlands.
Moderator får avgöra om mitt förra inlägg skall tilhöra annan tråd. Blev lite het på gröten.. 
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Intressant med flygjäsbagarna. Har för mig att något liknande planerades för Flottans bassäk. Men jag kan inte minnas att jag såg de grupperna i basbataljonens orgskiss. Hann någon fbj fylla 32 innan repövningarna för så gamla gubbar avskaffades?
-
Viktor Lima
- Medlem
Hej,
Japp - eftersom flygbasjägarutbildningen startades först 1983 så var det väl endast ett fåtal plutoner som på pappret hann omsättas till understödsgrupper innan FB2000 då allt som bekant havererade avseende krigsplanering. Jag vet att det genomfördes en KFÖ på västgötabaserna så sent som 1997 då möjligen några gamla flygbasjägare kan varit inkallade i understödsrollen (sannolikt prioriterades yngre förmågor). Angående markförsvar av flygbas så återkommer jag gärna med fyllig info och analys så snart tid finnes mellan gröttuggorna under helgerna.
/VL
Japp - eftersom flygbasjägarutbildningen startades först 1983 så var det väl endast ett fåtal plutoner som på pappret hann omsättas till understödsgrupper innan FB2000 då allt som bekant havererade avseende krigsplanering. Jag vet att det genomfördes en KFÖ på västgötabaserna så sent som 1997 då möjligen några gamla flygbasjägare kan varit inkallade i understödsrollen (sannolikt prioriterades yngre förmågor). Angående markförsvar av flygbas så återkommer jag gärna med fyllig info och analys så snart tid finnes mellan gröttuggorna under helgerna.
/VL
Re: Krigsplacering av gamla flygbasjägare
Delad från tråden om krigsplacering av gamla fallskärmsjägare.

Under sent 90-tal hade vi ett föredrag på den lokala FBU föreningen av en helikopterpilot från armeflyget. Han sa att armeflygets närskydd motsv bestod av gamla jägare. Oklart vilken sort. Kan det stämma?
Vid slutet av 90 talet hade väl arméflyget eget närskydd som utbildades av dem har jag för mig. Men tidigare kanske det var på annat sätt?
Inte bara Flygbasjägare som utgjorde understödsgrupper inom Basbat85. Jag känner till att fd. spaningssoldater från I3 och I21 också krigsplacerades som understödsgrupper efter att deras "bästa före datum" gått ut på den ordinarie krigsplaceringen. Det fanns dock en grundtanke med att använda fd. Flygbasjägare till detta men de räckte inte till på långa vägar med tanke på antalet Basbataljoner.
Jag har för övrigt varit krigsplacerad plutonchef för en Bevakningspluton inom Basbat 85. Dessa soldater utgjordes av fd. FJS soldater vars "bäst före datum" gått ut.
Jag har för övrigt varit krigsplacerad plutonchef för en Bevakningspluton inom Basbat 85. Dessa soldater utgjordes av fd. FJS soldater vars "bäst före datum" gått ut.
Lite om hur det kunde se ut vid en av Huvudflygbaserna när Försvaret var som bäst och mest.
Markförsvarskompani a´la Basbat 85 80-/fram till mitten på 90-talet.
-2 Flygbasjägarplutoner
-6 Närskyddsplutoner
-3 Bevakningsplutoner
-2 Understödsgrupper
- Värnförband (som jag glömt namnet på) utgjordes av Värnkanon a´la stridsvagnstorn
Till det kom Hemvärnet samt i vissa fall FO-skytte. Nog kan man säga att Flygbaserna var välförsvarade...
Markförsvarskompani a´la Basbat 85 80-/fram till mitten på 90-talet.
-2 Flygbasjägarplutoner
-6 Närskyddsplutoner
-3 Bevakningsplutoner
-2 Understödsgrupper
- Värnförband (som jag glömt namnet på) utgjordes av Värnkanon a´la stridsvagnstorn
Till det kom Hemvärnet samt i vissa fall FO-skytte. Nog kan man säga att Flygbaserna var välförsvarade...
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Hur samordnades basbataljonens närskydd/bevakning med närliggande (icke-stationära) arméförband, så att inte cykelskytteförbanden tog flygbasjägarna för spetsnaz och kanske vice versa?
Markförsvarskompaniet ledde det hela. Men det fanns även en MAL-befattning i KC (Markförsvarsledare). Om hela organisationen testades samtidigt med alla förband vet jag inte. Det var dock rätt vanligt att man hittade varandra 
Har själv varit på väg att genomföra eldöverfall på en annan pluton som hade åkt vilse och in i mitt plutonsområde
Har själv varit på väg att genomföra eldöverfall på en annan pluton som hade åkt vilse och in i mitt plutonsområde
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Kunde även större arméförband, som cykelskyttebataljon, underställas markförsvarskompaniet? Hur samordnades basbat områdesansvar med försvarsområdena?
Jag har både i egenskap av vpl. utbildad Fbj samt motstyrka mot flygbaser övat flera gånger där förbanden nästan har varit kompletta.
Det stämmer att förvaret kring baserna var tätt, det var inte helt enkelt att smyga sig in för ex: spaning eller sabotage utan att bli upptäckt.
Vådabekämpning är alltid en risk men min uppfattningr att fbj oftast låg såpass långt ute att risken var liten. De flesta andra förband hade ju dessutom lite mer begränsade områden att verka på.
Det stämmer att förvaret kring baserna var tätt, det var inte helt enkelt att smyga sig in för ex: spaning eller sabotage utan att bli upptäckt.
Vådabekämpning är alltid en risk men min uppfattningr att fbj oftast låg såpass långt ute att risken var liten. De flesta andra förband hade ju dessutom lite mer begränsade områden att verka på.
-
Viktor Lima
- Medlem
Hej,
Markförsvaret av flygbasen leddes av Markförsvarsledaren (MAL) som satt fortifikatoriskt skyddad i BasC. Samtliga förband i basbataljonen lydde under MAL avseende markförsvar. Markförsvarskompaniet var mest en ”administrativ enhet”, men på vissa baser kunde kompanichefen och MAL vara samma person – oftast en kapten (YO). Basbataljonens markstrid indelades i tre skeden:
Mobilisering
Den huvudsakliga uppgiften för markförsvaret var att säkerställa mob. Uppgiften löstes efterhand som förband mobiliserades om omfattade exempelvis bevakning av förråd, rek av grupperingsplatser. Tänkt motståndare var sabotageförband.
Bevakningsskedet
När bataljonen mobiliserats och flygverksamheten kommit igång handlade markförsvaret i huvudsak om att skydda verksamheten mot sabotage dvs. spetznasförband. Här kommer den klassiska patrulleringen med hund för närskydd-och flygbasjägarförbanden in. Övriga förband skyddade egen grupperingsplats, upprättade vägspärrar, bevakade fasta objekt (tex.bevakningsplutonerna) samt vad beredda att understödja markförsvarsförbandens strid tex. genom att gå ut i sina eldställningar/stridsspaningslinje om flygbasjägarna drev en fiende mot dessa.
Försvarsskedet
Nu hade fienden luftlandsatt alternativt framryckt med konventionella förband mot basen. Markförsvaret syftade huvudsakligen till att fördröja fienden så att viktig material (flygplan, robotar osv.) kunde omgrupperas samt att basen skulle kunna spärras eller förstöras. Striden bedrevs främst av markförsvarskompaniets enheter i form av eldöverfall med stöd av exempelvis flygfältsarbetskompaniet (fältarbeten/mineringar), värnförbanden samt övriga förband som blivit kvar på basen (tänk diverse plutoner/grupper med k-pist m/45, handgranater, p-skott och minor i bästa fall). Värnförbandet var ofta av kompanistorlek (på mindre baser pluton) och grupperade vid fasta värnkanoner kring bana H. Kanonerna var 37 mm stridsvagnskanon M/41 och ett typiskt antal var sex pjäser placerade runt banan. Soldaterna i värnförbandet var äldre värnpliktiga som oftast gjort GU på det lokala bygderegementet och som i de flesta fall bodde nära basen.
Jag försöker återkomma under kvällen med mer in bataljonens strid, utrustning osv.
/VL
Markförsvaret av flygbasen leddes av Markförsvarsledaren (MAL) som satt fortifikatoriskt skyddad i BasC. Samtliga förband i basbataljonen lydde under MAL avseende markförsvar. Markförsvarskompaniet var mest en ”administrativ enhet”, men på vissa baser kunde kompanichefen och MAL vara samma person – oftast en kapten (YO). Basbataljonens markstrid indelades i tre skeden:
Mobilisering
Den huvudsakliga uppgiften för markförsvaret var att säkerställa mob. Uppgiften löstes efterhand som förband mobiliserades om omfattade exempelvis bevakning av förråd, rek av grupperingsplatser. Tänkt motståndare var sabotageförband.
Bevakningsskedet
När bataljonen mobiliserats och flygverksamheten kommit igång handlade markförsvaret i huvudsak om att skydda verksamheten mot sabotage dvs. spetznasförband. Här kommer den klassiska patrulleringen med hund för närskydd-och flygbasjägarförbanden in. Övriga förband skyddade egen grupperingsplats, upprättade vägspärrar, bevakade fasta objekt (tex.bevakningsplutonerna) samt vad beredda att understödja markförsvarsförbandens strid tex. genom att gå ut i sina eldställningar/stridsspaningslinje om flygbasjägarna drev en fiende mot dessa.
Försvarsskedet
Nu hade fienden luftlandsatt alternativt framryckt med konventionella förband mot basen. Markförsvaret syftade huvudsakligen till att fördröja fienden så att viktig material (flygplan, robotar osv.) kunde omgrupperas samt att basen skulle kunna spärras eller förstöras. Striden bedrevs främst av markförsvarskompaniets enheter i form av eldöverfall med stöd av exempelvis flygfältsarbetskompaniet (fältarbeten/mineringar), värnförbanden samt övriga förband som blivit kvar på basen (tänk diverse plutoner/grupper med k-pist m/45, handgranater, p-skott och minor i bästa fall). Värnförbandet var ofta av kompanistorlek (på mindre baser pluton) och grupperade vid fasta värnkanoner kring bana H. Kanonerna var 37 mm stridsvagnskanon M/41 och ett typiskt antal var sex pjäser placerade runt banan. Soldaterna i värnförbandet var äldre värnpliktiga som oftast gjort GU på det lokala bygderegementet och som i de flesta fall bodde nära basen.
Jag försöker återkomma under kvällen med mer in bataljonens strid, utrustning osv.
/VL