Övriga orter med militär betydelse

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Övriga orter med militär betydelse

Inlägg av Henke78 » 14 oktober 2012, 21:12

Henke78 skrev:
Niklas71 skrev:Östansjö är en liten by strax väster om Hallsberg (med reservation för att det kanske finns fler orter med samma namn). Det enda med försvarsanknytning i själva byn är ett större plåtförråd som jag tror innehöll utrustning för civilförsvaret. Däremot finns det aktiva berganläggningar som tillhör Vattenfall och Banverket strax öster och väster om byn.
Eftersom jag har bott i trakten hela mitt liv är jag övertygad om att det inte finns något med direkt militär anknytning i Östansjö.

//Niklas
Det är precis sånt som det svenska totalförsvaret gick ut på. Dvs att få invånarna till bli övertygade om att det inte fanns något hemligt i sin hemtrakt. Se det lite som "den ryska dubbelörnen" säger en sak, gör en annan :milwink:

Vad som kan menas med Östansjö, är Vattenfalls (?) anläggning öster om Östansjö i Blåberga. Dvs bakom motorstadion. Anläggningen fungerade långt in på 90-talet som utbildningsplats för civilförsvaret. Där de värnpliktiga utbildades bla till ställverksreparatörer.
Måste dock citera mig själv här. I detta fall så gäller det nog troligtvis Östansjö i Söderhamns kommun, där F 15 en gång i tiden låg.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Övriga orter med militär betydelse

Inlägg av Battler » 21 december 2014, 23:07

Det civila samhället tränger sig på, skjutfält hotade.
När verksamheten de senaste åren återupptagits, har det ofta föranlett protester från boende i närheten. Oavsett var man befinner sig i landet har det vanligaste argumentet varit "ni kan väl öva någon annanstans". Just nu pågår en rad olika proteströrelser runtom i landet mot övnings- och skjutfältsverksamhet
http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014 ... html#links
__________________________________
MVH

Skriv svar