Svenska flygbassystem
Re: Svenska flygbassystem
Runt Rådabasen utanför Lidköping övades det en hel del på 90-talet på de då nybyggda "flygrakorna". Dels var man ju där nära Såtenäs och dels fanns det goda omledningsmöjligheter för vägtrafiken, en nog så viktig aspekt för fredstida övningsverksamhet. Andra "flygrakor" var ytterst spartanska och har såvitt jag vet aldrig utnyttjats innan de försvann ur organisationen, som t.ex. vissa sträckor mellan Hjo och Habo (tillhörde F 6 ansvarsområde om jag minns rätt).
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13605
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Svenska flygbassystem
Läste felkblomster skrev:Oanvända, inte oanvändbara.
Re: Svenska flygbassystem
Man måste göra skillnad mellan kortbanor ingående i en huvudbas enligt bas 90-konceptet och reservvägbaser. De förra, som kunde ligga på allmän väg eller inte, övades det på när den basen övades. Kortbanorna på rv 44 är sådana, ingående i basen Råda-Såtenäs. Reservvägbaserna övades det inte på, förutom på vissa som Hebybasen som användes för att öva konceptet.Sarvi skrev:Runt Rådabasen utanför Lidköping övades det en hel del på 90-talet på de då nybyggda "flygrakorna". Dels var man ju där nära Såtenäs och dels fanns det goda omledningsmöjligheter för vägtrafiken, en nog så viktig aspekt för fredstida övningsverksamhet. Andra "flygrakor" var ytterst spartanska och har såvitt jag vet aldrig utnyttjats innan de försvann ur organisationen, som t.ex. vissa sträckor mellan Hjo och Habo (tillhörde F 6 ansvarsområde om jag minns rätt).
Reservvägbaserna kan jämföras med hur rb68 övades. De allra flesta stridsgrupperingsplatser var kvalificerat hemliga och användes aldrig i fredstid. Vissa var dock utpekade som fredsövningsplatser utöver att vara stridsgrupperingsplatser och det var på dessa fåtal som alla övningar genomfördes. Allt för att behålla sekretessen.
Re: Svenska flygbassystem
Hm, någonstans har jag fått mig följande till livs:Markus Holst skrev:Hur mycket övades start och landning på dessa "flygrakor"?
De stora "flygrakorna" som finns här och var var avsedda som flygfält för tex inkallade DC9-or som trupptransport och/eller ambulansflyg. Vägbaserna är i allmänhet annars inte alls lika iögonfallande, däremot försedda med vändplatser och klargöringsfickor.
Re: Svenska flygbassystem
Det ställer jag mig skeptisk till. Har svårt att tro att någon skulle vilja plocka ner så pass stora flygplan på en reservvägbas. Det ska ha varit hårigt nog med spetsflygen...millgard skrev:Hm, någonstans har jag fått mig följande till livs:
De stora "flygrakorna" som finns här och var var avsedda som flygfält för tex inkallade DC9-or som trupptransport och/eller ambulansflyg. Vägbaserna är i allmänhet annars inte alls lika iögonfallande, däremot försedda med vändplatser och klargöringsfickor.
Att man skulle använda inkallade civila flygplan för trupp- och sjuktransport är däremot sant. Borlängebasen var tänkt att vara O-bas för den verksamheten, därav att den basen hade inte mindre än sex transportplattor när en vanlig krigsbas hade en eller kanske två.