Svenska flygbassystem

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svenska flygbassystem

Inlägg av Sarvi » 17 april 2016, 09:41

Runt Rådabasen utanför Lidköping övades det en hel del på 90-talet på de då nybyggda "flygrakorna". Dels var man ju där nära Såtenäs och dels fanns det goda omledningsmöjligheter för vägtrafiken, en nog så viktig aspekt för fredstida övningsverksamhet. Andra "flygrakor" var ytterst spartanska och har såvitt jag vet aldrig utnyttjats innan de försvann ur organisationen, som t.ex. vissa sträckor mellan Hjo och Habo (tillhörde F 6 ansvarsområde om jag minns rätt).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska flygbassystem

Inlägg av Markus Holst » 17 april 2016, 10:16

kblomster skrev:Oanvända, inte oanvändbara.
Läste fel :oops:

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska flygbassystem

Inlägg av Bjernevik » 17 april 2016, 11:04

Sarvi skrev:Runt Rådabasen utanför Lidköping övades det en hel del på 90-talet på de då nybyggda "flygrakorna". Dels var man ju där nära Såtenäs och dels fanns det goda omledningsmöjligheter för vägtrafiken, en nog så viktig aspekt för fredstida övningsverksamhet. Andra "flygrakor" var ytterst spartanska och har såvitt jag vet aldrig utnyttjats innan de försvann ur organisationen, som t.ex. vissa sträckor mellan Hjo och Habo (tillhörde F 6 ansvarsområde om jag minns rätt).
Man måste göra skillnad mellan kortbanor ingående i en huvudbas enligt bas 90-konceptet och reservvägbaser. De förra, som kunde ligga på allmän väg eller inte, övades det på när den basen övades. Kortbanorna på rv 44 är sådana, ingående i basen Råda-Såtenäs. Reservvägbaserna övades det inte på, förutom på vissa som Hebybasen som användes för att öva konceptet.

Reservvägbaserna kan jämföras med hur rb68 övades. De allra flesta stridsgrupperingsplatser var kvalificerat hemliga och användes aldrig i fredstid. Vissa var dock utpekade som fredsövningsplatser utöver att vara stridsgrupperingsplatser och det var på dessa fåtal som alla övningar genomfördes. Allt för att behålla sekretessen.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Svenska flygbassystem

Inlägg av millgard » 17 april 2016, 19:48

Markus Holst skrev:Hur mycket övades start och landning på dessa "flygrakor"?
Hm, någonstans har jag fått mig följande till livs:
De stora "flygrakorna" som finns här och var var avsedda som flygfält för tex inkallade DC9-or som trupptransport och/eller ambulansflyg. Vägbaserna är i allmänhet annars inte alls lika iögonfallande, däremot försedda med vändplatser och klargöringsfickor.

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Svenska flygbassystem

Inlägg av Knmc » 17 april 2016, 21:56


Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska flygbassystem

Inlägg av Bjernevik » 18 april 2016, 20:42

millgard skrev:Hm, någonstans har jag fått mig följande till livs:
De stora "flygrakorna" som finns här och var var avsedda som flygfält för tex inkallade DC9-or som trupptransport och/eller ambulansflyg. Vägbaserna är i allmänhet annars inte alls lika iögonfallande, däremot försedda med vändplatser och klargöringsfickor.
Det ställer jag mig skeptisk till. Har svårt att tro att någon skulle vilja plocka ner så pass stora flygplan på en reservvägbas. Det ska ha varit hårigt nog med spetsflygen...

Att man skulle använda inkallade civila flygplan för trupp- och sjuktransport är däremot sant. Borlängebasen var tänkt att vara O-bas för den verksamheten, därav att den basen hade inte mindre än sex transportplattor när en vanlig krigsbas hade en eller kanske två.

Skriv svar