Tittar vi på F-16 så var det 334 maskiner som fick fortsatt utveckling iform av MLU, Thailand glider in på ett tiotal maskiner också. När det gäller flygplanet F-18 så har jag hittills sett att det är Finland och Spanien som vill genomföra MLU på sina maskiner.JohnT skrev: Inte med den fortsatta arbetet med JAS men det är en kostnad som du får förklara hur den blir billigare för skattebetalarna i sverige när SAAB måste göra samma arbete fördelat på färre plan än att ta en bråkdel av "fortatt utvecklingskostnad"
Om en fastkostnad delas på 3000 eller en liknadne (?) fastakostnad delas på 200 ?
Eller klara SAAB av att göra samma jobb på mindre än en tiondel av kostnaden?
Jag tycker att du bör förklara varför du anser att du anser att du kan ta en siffra på 3000 flygplan för att kunna jämföra med den svenska 200. Som kuriosa kan nämnas att SAAB levererar delar av avioniken till det spanska F-18 MLU-programet, delar som också används i JAS. SAAB och Ericsson har levererat avionik och motmedelsutrustning till Tornadoperatörer, F-18operatörer, m.m. Så hur skall vi räkna kostnadsdelning?
J.K Nilsson