Telegrafi

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Telegrafi

Inlägg av Vysotskij » 1 januari 2016, 18:08

Tack. Vad jag minns från mina jämnårigas berättelser lät det som att jägartelegrafisterna på K 4 i mitten av 90-talet var i storleksordningen skolklass eller pluton. Det skulle kunna innebära en per grupp om njbat under GU omfattar ca 30 grupper, men också 1-2 per pluton plus skvadrons- och bataljonsnivå.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Telegrafi

Inlägg av MD650 » 1 januari 2016, 18:11

Vysotskij skrev:Tack. Vad jag minns från mina jämnårigas berättelser lät det som att jägartelegrafisterna på K 4 i mitten av 90-talet var i storleksordningen skolklass eller pluton. Det skulle kunna innebära en per grupp om njbat under GU omfattar ca 30 grupper, men också 1-2 per pluton plus skvadrons- och bataljonsnivå.
De utbildades nog initialt vid en signalpluton (motsv.) för att senare placeras på jägarpluton.
Så var det i alla fall på I 22.
:)

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Telegrafi

Inlägg av Krook » 1 januari 2016, 22:14

Norrlandsförband skickade vpl till S3 för befattningsutbildning. Mitt år hade vi både I22:are och I5:are på S3. Några K4:ingar minns jag inte dock.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Telegrafi

Inlägg av Vysotskij » 2 januari 2016, 16:36

MD650 skrev:
Vysotskij skrev:Tack. Vad jag minns från mina jämnårigas berättelser lät det som att jägartelegrafisterna på K 4 i mitten av 90-talet var i storleksordningen skolklass eller pluton. Det skulle kunna innebära en per grupp om njbat under GU omfattar ca 30 grupper, men också 1-2 per pluton plus skvadrons- och bataljonsnivå.
De utbildades nog initialt vid en signalpluton (motsv.) för att senare placeras på jägarpluton.
Så var det i alla fall på I 22.
:)
Ja, jag fick inte intrycket att de var en egen pluton utan bodde med jplut. Det kändes bara lite civilt att referera till ett gäng på 25-30 pers som en skolklass...

llelundberg
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 oktober 2016, 16:52
Ort: Stockholm

Re: Telegrafi

Inlägg av llelundberg » 2 oktober 2016, 17:11

Hittade denna tråd av en slump och var tvungen att registrera mig bara för att kunna svara på deta...

Jag var telegrafist vid K4 1996-1997, jag är osäker på hur många årgångar som kom efter oss. Det kan inte varit så många.

Telegrafisterna utbildades i en egen pluton till att börja med, men sedan var vi spridda över bataljonen vid de större övningarna mot slutet.

Det var definitivt telegrafister vid staberna (bataljon och skvadron) men jag är osäker på om det fanns vid varje pluton. Om man räknar antalet personer så borde det ha funnits, vi var max 4 tgf vid varje stab och det var totalt 28 som utbildades, så reste borde tillhört plutonerna.

Http://www.tgfplut.com

Skriv svar