Logementen - Används dom idag?

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Jon Svedman
Ny medlem

Logementen - Används dom idag?

Inlägg av Jon Svedman » 8 september 2011, 00:50

Har en liten fundering kring vad eller används dom gamla logementen till något i dag? Jag menar på dom regementen som fortfarande är aktiva. att nerlagda regementen har byggts om till högskolor och annat har jag koll på men dom aktiva regementena använder dom sina logementen? Har för mig att jag läste nånstans att man kunde få hyra en plats i ett för en billig peng om man var kontrakts anställd.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: Logementen - Används dom idag?

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 september 2011, 01:48

Har kompisar som är yrkessodater. De kan tydligen få bo på logement för det facila priset av 1100 i månaden. Då ingår inte mat. Skapligt dyrt med tanke på vad en vanlig skyttesoldat tjänar i dag...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 september 2011, 01:51

Vi bodde på logement inne på Karlsborgs fästning när vi gjorde vår hemvärnsövning i maj. Bortsett från att ingen hade en bunt p-tidningar i ett skåp så kändes det som för 25 år sedan.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 8 september 2011, 12:39

På en garnision kommer de att byggas om som en slags "sovkabiner" där mer privat sömn skall vara möjlig. Gemensam dusch och toalett som förut. Alternativet för många soldater är ju att bo kvar hemma och pendla, bostadsmarknaden är ju inte direkt vidöppen på många av garnisionsorterna. Problemer med ombygda kaserner uppstår då det skall bedrivas tex hemvärnsövningar där den gamla typen av kaserner behövs. Jag tycker den bästa lösningen hade varit att tilldela samtliga soldater och befäl i insatsorganisationen en gammaldags logementplats, önskas det sovas under andra förhållanden löser den enskilda det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 september 2011, 16:54

Ja, logement används i högsta grad idag.
:)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 9 september 2011, 14:10

Fredrik Andersson skrev:Har kompisar som är yrkessodater. De kan tydligen få bo på logement för det facila priset av 1100 i månaden. Då ingår inte mat. Skapligt dyrt med tanke på vad en vanlig skyttesoldat tjänar i dag...
Inte fasligt dyrt om man jämför med vad en student får punga ut med för ett studentrum, Stiftelsen Stockholms studentbostäder tar t.ex. minst det dubbla.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 9 september 2011, 14:30

tyskaorden skrev:
Fredrik Andersson skrev:Har kompisar som är yrkessodater. De kan tydligen få bo på logement för det facila priset av 1100 i månaden. Då ingår inte mat. Skapligt dyrt med tanke på vad en vanlig skyttesoldat tjänar i dag...
Inte fasligt dyrt om man jämför med vad en student får punga ut med för ett studentrum, Stiftelsen Stockholms studentbostäder tar t.ex. minst det dubbla.
Fast då får man ju ett eget rum, i logementet får man väl en säng i sovsal?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 september 2011, 14:44

Får jag fråga en sak, hur fungerar det med att vi numera har ganska många kvinnor i försvaret - är logementen könsseparerade?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 9 september 2011, 14:48

Dom var inte det förut under vpl-tiden så vitt jag vet.
Duschskynken infördes på duscharna efter ett tag, men det lär inte ha berott på att tjejerna önskade det utan att killarna önskade det.

/CvD

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 september 2011, 15:56

Hans skrev:Får jag fråga en sak, hur fungerar det med att vi numera har ganska många kvinnor i försvaret - är logementen könsseparerade?

MVH

Hans
Nej.
Det finns dock damtoalett och damduschar. Men det brukar inte räcka till så tjejerna använder även "herravdelningen" vid behov.
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 27 september 2011, 22:39

sist jag låt på dessa underbara ställe så var det tjejer med och vi dela på allt dock så var det skynken för en del av duscharna som dom använde och vi men så det gick bra

Skriv svar