[/quote]quote="varjag"]Läsvärd tråd i ett ämne om vilket jag intet vet. Men ville fråga - baserat på utbrott av Storkrig;
Förefaller ju som försvaret var byggt kring antagandet att sovjeterna;
1) hade skapat en korridor genom norra Finland till Torneälv
2) att sagda korridor a) skapats genom finsk kapitulation - eller b) finskt motstånd fortsätter norr & söder om den
I händelse av b) som jag ser troligast, då det var bråttom......undrar jag:
Det fanns - en landsväg från Salla-Kemijärvi-Rovaniemi-Tornio, cirka 300 km lång och i inte alltför bra skick.
Det fanns - en järnväg, den s.k. Salla-banan (byggd under tvång av finnarna som ett villkor för marsfreden 1940)
- järnvägen anslöt på ryska sidan till Murmanskbanan vid Kandalaksa, men hade av finnarna demolerats mellan Salla och ryska gränsen () och befann sig på den sovjetiska sidan i uruselt skick.
P.g.a. det klena ryska vägnätet - ser jag Kandalaksa som den logiska utgångspunkten för ett sovjetiskt företag mot norra Sverige
Hur stora styrkor kunde ryssen ha avdelat för att bryta in i Norrbotten?
Hur bred front - hade den ryska ''spetsen'' orkat med?
Varjag
MD 650 var vänlig nog att svara.....
En rysk division - omkring 10000 man? Med normalt bortfall för flankskydd och etappsvin - hur bred kunde då ''spetsen'' bli? 5...10 kilometer????Har svagt för mig att terrängen och vägnätet i Norrbotten medgav anfall med två divisioner i bredd.
Varjag