Fo/Gj 67 organisation

I samarbete med SoldF
FO67
Ny medlem

Fo/Gj 67 organisation

Inlägg av FO67 » 5 juli 2011, 20:48

Hej Alla

Extremt intressan tråd med en massa funderingar från pojkåren då de stora övningarna pågick i östra Norrbotten. Alla dessa skansar som man sprang runt och i som pojk med sönderrivna kläder av all taggtråd....

Jag har en fråga som jag har undrat i många år på och det är Raggdynan och dess anläggning. Jag var upp på berget nu i sommar och det är säkert 20 år sedan förra gången... och såg att berganläggningen är plomberad sedan några år tillbaka. Vad var anläggningens uppgift under det kalla kriget? Var det där fördelningsstaben kunde tänkas vara eller var det ett sjukhus som det pratades i folkmunn?

Solig FO67 hälsningar

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 6 juli 2011, 00:03

FO67 skrev:Hej Alla

Extremt intressan tråd med en massa funderingar från pojkåren då de stora övningarna pågick i östra Norrbotten. Alla dessa skansar som man sprang runt och i som pojk med sönderrivna kläder av all taggtråd....

Jag har en fråga som jag har undrat i många år på och det är Raggdynan och dess anläggning. Jag var upp på berget nu i sommar och det är säkert 20 år sedan förra gången... och såg att berganläggningen är plomberad sedan några år tillbaka. Vad var anläggningens uppgift under det kalla kriget? Var det där fördelningsstaben kunde tänkas vara eller var det ett sjukhus som det pratades i folkmunn?

Solig FO67 hälsningar
Välkommen till forumet.
En fördelningsstab var det nog inte då den var relativt rörlig.
Fältsjukhus...ja varför inte.

:)

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 6 juli 2011, 06:15

FO67 skrev:FO67
Norrbottens Gränsjägare. Som jag minns det var chefen den karismatiske Pelle Mohlin. Jag har dock ett par frågor om dessa gränsjägare.

1. Var det ett eget förband?

2. Utförde de grundutbildning?

3. Hur fick de sitt förbandstecken?

4. Hur blev man uttagen till gränsjägare?

Wikisidan ger inte många svar på mina frågor.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 juli 2011, 07:40

1. Var det ett eget förband?
Ja de var ett eget förband men mer ett fredsförband. De var en försvarsområdesstab precis som den stab som fanns inom I 22/Fo 66 d.v.s. Kiruna.
2. Utförde de grundutbildning?
Nej.
Hur menar du?.
4. Hur blev man uttagen till gränsjägare?
Genom vanlig mönstring vid Värnpliktsverket och därefter vanlig GU vid I 22/Fo 66.

Att märka att inom Norrbottens gränsjägare Fo 67 sedemera Gj 67 så skedde som sagt ingen grundutbildning utan endast repetetionsutb.
Namnet Norrbottens gränsjägare var Pelle Mohlins sätt att försöka hotta upp och göra verksmaheten lite frän. Från början ville han att Fo 67 skulle heta Norrbottens fältjägare men det blev stopp för det. Då fick han igenom namnet Norrbottens gränsjägare.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 6 juli 2011, 07:56

MD650 skrev:Hur menar du?
Jo, iom att deras tecken var en björn i siluett inlindad i en krans om jag inte minns fel och I22:s märke var en profilbild på ett varghuvud. "Slängde" man sin I22-basker och fick en ny när man inträdde vid fo67?

4. Hur blev man uttagen till gränsjägare
MD650 skrev:Genom vanlig mönstring vid Värnpliktsverket och därefter vanlig GU vid I 22/Fo 66.
Fick man ansöka eller blev man handplockad för att man var extra duglig eller var det lotten som avgjorde att man fick en ny placering?

MD650 skrev:Att märka att inom Norrbottens gränsjägare Fo 67 sedemera Gj 67 så skedde som sagt ingen grundutbildning utan endast repetetionsutb.
Namnet Norrbottens gränsjägare var Pelle Mohlins sätt att försöka hotta upp och göra verksmaheten lite frän. Från början ville han att Fo 67 skulle heta Norrbottens fältjägare men det blev stopp för det. Då fick han igenom namnet Norrbottens gränsjägare.
Fältjägare vs Gränsjägare. Vad var det som var så svårsmält? Eller satte I5 käppar i hjulen med sin exklusivitet på benämningen fältjägare? Här får man spekulera fritt och inget exakt svar finnes.

(I tråden myter och skrönor kanske man borde lägga in allt jag hört om FMs heraldiska arbete. Hur länge vissa projekt kan pågå och hur länge saker kan malas...)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 juli 2011, 09:49

FO67 skrev:Hej Alla

Solig FO67 hälsningar
Vill minnas det var ett ammunitionsförråd. XV.fördelningsstaben var rörlig och hade första utgångsgruppering någon mil väster Haparanda. Något sjukhus i bergrum fanns ej i ÖN annat än i människornas fantasi.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 juli 2011, 13:25

Man skall inte blanda ihop Fo 67/ Gj 67 med något jägarförband för det var dom inte. De var en stab med ett antal tillförda förband under sig ( alltså i krigstid). Precis som vilket forsvarsområde som helst.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 juli 2011, 13:28

]
Jo, iom att deras tecken var en björn i siluett inlindad i en krans om jag inte minns fel och I22:s märke var en profilbild på ett varghuvud. "Slängde" man sin I22-basker och fick en ny när man inträdde vid fo67?
Förmodligen inte. Men läs mitt ovanstående inlägg.

Fick man ansöka eller blev man handplockad för att man var extra duglig eller var det lotten som avgjorde att man fick en ny placering?
Vid mönstringen blev du uttagen till det m.h.t. till din uppfyllnad av kraven.

Fältjägare vs Gränsjägare. Vad var det som var så svårsmält? Eller satte I5 käppar i hjulen med sin exklusivitet på benämningen fältjägare? Här får man spekulera fritt och inget exakt svar finnes.
Det jag har fått mig till livs är att I 5 grinade över det.
Det man dock inte tänkte på var att Norrbottens fältjägare , sedemera I 19 fanns redan under 1800-talet.

Eggmond
Ny medlem

Inlägg av Eggmond » 6 juli 2011, 23:15

Ornellaia skrev:3. Hur fick de sitt förbandstecken?

4. Hur blev man uttagen till gränsjägare
MD650 skrev:Genom vanlig mönstring vid Värnpliktsverket och därefter vanlig GU vid I 22/Fo 66.
Detta stämmer inte riktigt. Jag tillhörde NB19 (GU på I19/P5), men var under några år placerad som "gränsjägare" vid Fo67. Anledningen till detta kommer jag inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det var ett gäng från I19 som blev shanghajade över till detta (nsk? / csk?)kompani och vi genomförde några SÖB:ar i bla. Lomben. Det var en entusiastisk Kn Elming som jag kommer ihåg var drivande i detta.

Vi fick också order om att införskaffa den ljusbruna baskern med det gigantiska björnmärket på. De flesta struntade i detta och fortsatte med skärmmössa M/59, då baskern påminde mest om en Securitasvakts...

Det var ju ett antal förband som var placerade i Fo67 och alla var då per definition gränsjägare. Sedan att man var infanterist var ju en annan sak...

Camarilo
Medlem

Inlägg av Camarilo » 7 juli 2011, 01:14

K4 var väl det regemente som stod för den största andelen av personalen till GJ67. Har för mig att någon sa att man räknade med 80 % förluster inom GJ67 varför det var bättre om kriget kom när man fortfarande var placerad som NJ.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 juli 2011, 11:38

Eggmond skrev: Detta stämmer inte riktigt. Jag tillhörde NB19 (GU på I19/P5), men var under några år placerad som "gränsjägare" vid Fo67. Anledningen till detta kommer jag inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det var ett gäng från I19 som blev shanghajade över till detta (nsk? / csk?)kompani och vi genomförde några SÖB:ar i bla. Lomben. Det var en entusiastisk Kn Elming som jag kommer ihåg var drivande i detta.

Vi fick också order om att införskaffa den ljusbruna baskern med det gigantiska björnmärket på. De flesta struntade i detta och fortsatte med skärmmössa M/59, då baskern påminde mest om en Securitasvakts...

Det var ju ett antal förband som var placerade i Fo67 och alla var då per definition gränsjägare. Sedan att man var infanterist var ju en annan sak.. .
Jo, det var ju så att man kunde tillhöra ett fältförband (läs brigad, fristående bataljon, oftast upp till 28-32 år. Därefter blev man överflyttad till lokalförsvarsförband, t.ex. cykelskytte, gränsskytte.
Det kan ju varit så att den entusiastiske kaptenen lyckades ta er redan från GU, men det var nog mer ovanligt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 juli 2011, 11:41

Camarilo skrev:K4 var väl det regemente som stod för den största andelen av personalen till GJ67. Har för mig att någon sa att man räknade med 80 % förluster inom GJ67 varför det var bättre om kriget kom när man fortfarande var placerad som NJ.
K4, MekB 19 och I 20/Fo 61 hade bemanningsansvar för varsitt gränsregemente inom Gj 67.
Bl.a. var C Ing3 chef i krig för det sydligaste regementet, GR 1.

Eggmond
Ny medlem

Inlägg av Eggmond » 7 juli 2011, 23:11

MD650 skrev:
Eggmond skrev: Detta stämmer inte riktigt. Jag tillhörde NB19 (GU på I19/P5), men var under några år placerad som "gränsjägare" vid Fo67. Anledningen till detta kommer jag inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det var ett gäng från I19 som blev shanghajade över till detta (nsk? / csk?)kompani och vi genomförde några SÖB:ar i bla. Lomben. Det var en entusiastisk Kn Elming som jag kommer ihåg var drivande i detta.

Det var ju ett antal förband som var placerade i Fo67 och alla var då per definition gränsjägare. Sedan att man var infanterist var ju en annan sak.. .
Jo, det var ju så att man kunde tillhöra ett fältförband (läs brigad, fristående bataljon, oftast upp till 28-32 år. Därefter blev man överflyttad till lokalförsvarsförband, t.ex. cykelskytte, gränsskytte.
Det kan ju varit så att den entusiastiske kaptenen lyckades ta er redan från GU, men det var nog mer ovanligt.
I mitt fall var det nog mer av formen "Om ni går över till xxx bat i Fo67 så finns det många tjänstgöringsdagar att plocka ut." Som reservare och studerande var det ett utmärkt sätt att dryga ut studielånet med lön och traktamente från Kronan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juli 2011, 01:20

Eggmond skrev: I mitt fall var det nog mer av formen "Om ni går över till xxx bat i Fo67 så finns det många tjänstgöringsdagar att plocka ut." Som reservare och studerande var det ett utmärkt sätt att dryga ut studielånet med lön och traktamente från Kronan.
Låter inte helt orimligt att ni blev erbjudna det.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 8 juli 2011, 08:56

MD650 skrev:
Eggmond skrev: Det kan ju varit så att den entusiastiske kaptenen lyckades ta er redan från GU, men det var nog mer ovanligt.
Nämnda kapten var krigs KC inom en fristående bataljon som sorterade under Fo67.
Den bataljonen grundutbildades på I19/P5 1986 - 1987.
Äh, det löser sig.

Skriv svar