Fälthaubits F sista förband

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
zodiac
Ny medlem

Fälthaubits F sista förband

Inlägg av zodiac » 23 maj 2011, 09:37

Vilket var det sista Fälthaubits F förbandet ?
Våra haubitsar fick en massa skador bl lavetten som gjorde att vi ej fick skjuta med dom alls
Och vad jag kommer ihåg så sa våra befäl att våran omgång( 88-89) skulle bli den sista på F systemet
Jag tillhörde 22 Fördelninghaubitsbataljonen A9 och var krigsplacerad vid Rådabasen
Bataljonschefen var den trevliga Hans Dellner (Senare C A7)
There are two kind of humans, gunners and targets

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Fälthaubits F sista förband

Inlägg av MD650 » 23 maj 2011, 16:40

zodiac skrev:Vilket var det sista Fälthaubits F förbandet ?
Våra haubitsar fick en massa skador bl lavetten som gjorde att vi ej fick skjuta med dom alls
Och vad jag kommer ihåg så sa våra befäl att våran omgång( 88-89) skulle bli den sista på F systemet
Jag tillhörde 22 Fördelninghaubitsbataljonen A9 och var krigsplacerad vid Rådabasen
Det gjordes REMO på 15.5 cm haubits F och de togs i bruk igen under övningen Nordanvind 1991. Dock visade det sig att man använde fel typ av markförankringsspett (eller vad det heter för att spika ned lavettbenen) och med för högt laddningsställ. Följden blev att lavetterna sprack så att säga i ljumsken. Man införde skjutförbud då man trodde det var fel på REMO:n.
:)

Användarvisningsbild
zodiac
Ny medlem

Inlägg av zodiac » 23 maj 2011, 17:17

MD650 skrev:
Det gjordes REMO på 15.5 cm haubits F och de togs i bruk igen under övningen Nordanvind 1991. Dock visade det sig att man använde fel typ av markförankringsspett (eller vad det heter för att spika ned lavettbenen) och med för högt laddningsställ. Följden blev att lavetterna sprack så att säga i ljumsken. Man införde skjutförbud då man trodde det var fel på REMO:n.
:)
En av dom andra Fransyskorna,s lavetter sprack med när vi sköt(Tror det var på Villingsberg)
Kommer ihåg att det blev ett jävla hallå , Och befälen svor över att vi inte fick 77A som var planerat
There are two kind of humans, gunners and targets

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 maj 2011, 20:52

Lägsta elevation + högsta laddning + frusen mark + stark kyla = sprickor i lavetterna. Oansvar: Föreningen Fänrikar u p a.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 25 maj 2011, 20:33

Stellan Bojerud skrev:Oansvar: Föreningen Fänrikar u p a.
Stellan blixtrar till igen. :lol:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Pbat G
Medlem

Inlägg av Pbat G » 26 maj 2011, 21:22

MekB 18 hade Haubits 15,5 F vid brighaubbat intill avvecklingen 2000. Dessa utbildades vid A7. Fransyskan ingick även i två bat i AR7.

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson » 26 maj 2011, 22:18

Kan inte låta bli att tänka på den gamle styckjunkaren som stod och fälde en tår, när han såg en gammal haubits köras i väg till skroten.

- Inte skall du väl ta det så hårt

- Jo, /snyft/ jag har ju känt honom sen han var liten pistol.

Lev väl, hälsn Sten

Användarvisningsbild
Henke78
Medlem

Inlägg av Henke78 » 29 maj 2011, 00:34

Det sista fredsförbandet med Fälthaubits F var A 7 på Gotland. På A 7:s kamratförenings webbplats http://www.a7kamratforening.se/a7historia.pab skriver dom att deras första 77B kompani övade 1999. Så sista Fälthaubits F förbandet torde utbildats 1998? A 7 fick väl även sina 77:or ifrån A 1 eller A 4 vid deras avveckling 1997?

Användarvisningsbild
Bebben
Ny medlem

Inlägg av Bebben » 5 januari 2013, 17:26

Är det någon som vet vad som hände med XII./A 8 efter 1959, då de ombeväpnats till haub m/54 (F)? Jag förmodar att den senare blev 12. fördhaubbat, men när och vilken pjästyp?

"Bebben"

Skriv svar