Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Wedman » 24 februari 2011, 21:28

lago skrev:Allt enligt min far som dock aldrig berättade var platserna låg eller ens vilket område det rörde sig om 8-)
Men du kunde ändå knäcka nöten med hjälp av myrorna! :milsmile:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Lasse O » 24 februari 2011, 21:43

Wedman skrev:
lago skrev:Allt enligt min far som dock aldrig berättade var platserna låg eller ens vilket område det rörde sig om 8-)
Men du kunde ändå knäcka nöten med hjälp av myrorna! :milsmile:
Nej, jag knäckte aldrig nöten eftersom jag senare i livet upptäckte att det fanns myror i både Sverige och Finland. "Myrspåret" leder inte någonstans. Förresten var det här inte den enda platsen där jag för några tioöringar på söndagar fick slita hund för att borra hål för fixdubbar. Förmodligen gav extraförtjänsten min familj ett välbehövligt tillskott i ekonomin och dessutom hölls hemligheterna inom en liten snäv krets. Lille lago hade nämligen aldrig en susning om var han befann sig, bara att det var spännande grusvägar där far till min mors fasa kunde sladda lite med vår SAAB 93 B.

Jag hoppas att det en gång kan bli ett museum av de här anläggningarna och att jag får leva så länge att jag hinner besöka dem.

mytn
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 juni 2006, 13:46
Ort: Umeå

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av mytn » 25 februari 2011, 20:42

Hans skrev:
Regeringens tillhåll i krigstid var tidigare ett bergrum i Karlskoga. För ganska många år sedan fick de ett nytt bergrum som jag inte vet om jag får berätta var det ligger.
Jag var där på ett studiebesök där mot slutet av sjuttiotalet. Jag minns bara en järnvägslinje i anslutning och jag tror att det inte var alltför långt ut från centrum (ett par kilometer max?). Jag har bara minnesfragment av hur det såg ut inne i. Jag har för mig att det var från 30-talet och kanske 20 år framåt det användes, innan kärnvapnens tid och då kan det ju ha varit klokt att lägga anläggningen inom de defensiva åtgärderna som nog var planerade för Bofors.

Jag har fått för mig att bergrummet var anpassat för en reducerad riksdag (ultima?) och för regeringen samt för adminsitrativ personal.

Någon som har mer?

MVH

Hans
Jag har inget mer, men jag har frågor... Först vill jag bara nämna att jag inte tidigare stött på några vettiga uppgifter om riksstyrets uppehållsplats i krig så tidigt som 30-50(?)-tal, så jag är djupt tacksam och uppspelt över vad du har berättat. Nu över till frågorna:

1. I vilken egenskap (funktion/befattning) fick du detta tillfälle till studiebesök?
2. Fick du vid ditt besök uttryckligen veta att det rörde sig om regeringens och riksdagens tidigare uppehållsplats?
3. Fanns det järnväg in i bergrummet, eller var anslutningen utanför?
4. Även om du bara har minnesfragment så får du gärna ge en som-jag-minns-det-30-år-efteråt-beskrivning av dina upplevelser. 8O
5. Angående:
Hans skrev:Jag har fått för mig att bergrummet var anpassat för en reducerad riksdag (ultima?) och för regeringen samt för adminsitrativ personal.
Då tror jag att du syftar på riksdagens krigsdelegation. Den lagfästes först 1965 och hade 50 ledamöter. Därmed inte sagt att man tidigare inte kan ha planerat för en lösning med åberopande av konstitutionellt nödvärn.

Jag hoppas att jag inte varit alltför inkvisitorisk och jag har full förståelse för om du inte kan eller vill svara.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Hans » 27 februari 2011, 16:00

Välkommen mytn.
mytn skrev: 1. I vilken egenskap (funktion/befattning) fick du detta tillfälle till studiebesök?
2. Fick du vid ditt besök uttryckligen veta att det rörde sig om regeringens och riksdagens tidigare uppehållsplats?
3. Fanns det järnväg in i bergrummet, eller var anslutningen utanför?
4. Även om du bara har minnesfragment så får du gärna ge en som-jag-minns-det-30-år-efteråt-beskrivning av dina upplevelser. 8O
5. Angående:
Hans skrev:Jag har fått för mig att bergrummet var anpassat för en reducerad riksdag (ultima?) och för regeringen samt för adminsitrativ personal.
Då tror jag att du syftar på riksdagens krigsdelegation. Den lagfästes först 1965 och hade 50 ledamöter. Därmed inte sagt att man tidigare inte kan ha planerat för en lösning med åberopande av konstitutionellt nödvärn.

Jag hoppas att jag inte varit alltför inkvisitorisk och jag har full förståelse för om du inte kan eller vill svara.

Nu skall vi se.
1. Studiebesöket var organierat av Hemvärnet eller FBU - kombinerat med Bofors
2. Jag fick höra att det var riksstyrets f.d. uppehållsplats. Det kändes inte så dramatiskt då, framförallt med f.d.
3. Jag har en minnesbild av järnväg men utanför. Har sett andra platser efteråt med spår in i berget
4. Verkligen minnesfragment - men jag är intresserad och lite förvånad över att en sådan plats under andra världskriget verkar så svår att få fram mer om
5. Krigsdelegation heter det nog ja. Ingen som har något om motsvarande under förtiotalet?

Svaren vill jag ge om jag kan men minnet sviker. Och som sagt, det kan knappast vara stämpel på deras plats under andra världskriget även om deras nya plats torde vara hemlig.

Sedan kan ju guiden ha fått för sig något som inte stämmer.

MVH

Hans

Skriv svar