Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Hans » 22 februari 2011, 16:53

Regeringens tillhåll i krigstid var tidigare ett bergrum i Karlskoga. För ganska många år sedan fick de ett nytt bergrum som jag inte vet om jag får berätta var det ligger.
Jag var där på ett studiebesök där mot slutet av sjuttiotalet. Jag minns bara en järnvägslinje i anslutning och jag tror att det inte var alltför långt ut från centrum (ett par kilometer max?). Jag har bara minnesfragment av hur det såg ut inne i. Jag har för mig att det var från 30-talet och kanske 20 år framåt det användes, innan kärnvapnens tid och då kan det ju ha varit klokt att lägga anläggningen inom de defensiva åtgärderna som nog var planerade för Bofors.

Jag har fått för mig att bergrummet var anpassat för en reducerad riksdag (ultima?) och för regeringen samt för adminsitrativ personal.

Någon som har mer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av MD650 » 22 februari 2011, 20:49

RAB hade väl nåt med det att göra?!
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Hans » 22 februari 2011, 20:55

MD650 skrev:RAB hade väl nåt med det att göra?!
:)
Det är väl senare och kanske stämpel på - tror jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Hans » 23 februari 2011, 11:57


Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Lasse O » 23 februari 2011, 19:06

Lago kan meddela att han faktiskt var med om byggandet av den zon där riksledningen skulle placeras i händelse av utrymning av Stockholm.
Bakgrunden var att min salig far på 50-talet tjänstgjorde som fortifikationsunderofficer vid ett försvarsområde och av fostabschefen personligen fick i uppdrag att förbereda byggandet. Det gick till så att min far, min mor (säkerhetsklassad) och lilla lago åkte miltals i okända riktningar för att till slut hamna i en bergig och otillgänglig terräng.
Där fick lago (inte säkerhetsklassad), knappt tio år gammal och för 25 öre hålet, med liten slägga och borrstål, borra hål för de fixdubb som skulle användas för att bygga högkvarterszonen. Mina nu saligen avsomnade föräldrar skötte tydligen under tiden någon form av avvägningsinstrument eller teodolit men det förstod jag först senare.
Jag kan förstås inte erinra mig var det var men jag minns att det var fullt med myror!

Pappa avslöjade aldrig platsen men berättade så småningom att det ställe där jag slogs mot myror var en av de mest hemliga platserna i Sverige och att riksledningen skulle finnas där i händelse av krig.

Borrstålet har jag kvar, inte minst som ett minne av mina föräldrar och ett hemligt uppdrag :)
Senast redigerad av 1 Lasse O, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Hans » 23 februari 2011, 19:53

Nu har du sålt ut Sverige till bolschevikerna - myror, nu kan de lätt hitta platsen :lol:

Tack för historien, intressant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Lasse O » 23 februari 2011, 20:19

Visst är det intressant men det mest intressanta är nog att en fostabschef kunde få i uppdrag att hitta en lämplig plats för högkvarterszonen och att han i sin tur vågade delegera den exakta placeringen till en fortifikationsunderofficer.
Inte någon utredning, inte ens en arbetsgrupp med tillhörande referensgrupp utan bara några korta bedömanden och snabba beslut.

Har dagens beslutsfattare kanske missat något? Trots allt tillhör ju Zonen en av Sveriges bäst bevarade hemligheter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Hans » 23 februari 2011, 21:04

Sant.

Det finn en jättetråd på flashback om 'riksbunkern' som inte ger något nytt, i alla fall inte på de få sidor jag orkat titta på.

MVH

Hans

FCR2
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 8 juli 2009, 20:08

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av FCR2 » 24 februari 2011, 12:53

Om kriget hade kommit under 1960-, 70- eller 80-talen så skulle 2/3 av riksdagens och regeringens medlemmar inkvarteras i en speciellt avskild del av Klara skyddsrum, medan 1/3 skickades iväg till ett bergrum på annat håll.

Texten är inklippt från Wikipedia, avsnittet om Klara skyddsrum i stockholm

wikipedia är förstås alltid wikipedia=källkritik

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Erik Ljungberg » 24 februari 2011, 13:00

Finns en miniriksdag, krigsdelegationen, talman+50 ledamöter partifördelar enligt riksdagsmandaten, som i händelses av krig i mycket kan ersätta riskdagen. Den är utsedd i fredstid. Bara genom att läsa grundlagen kan man få en aning om hur det i alla fall delvis var tänkt att fungera.

Lite facinerande att läsa hur mycket förberedelser det fanns inom olika områden, inte bara mobföråd, utan även lagar, förordningar mm som kan träda i kraft i händelse av ofred.

Tyvär har vi nu hamnat lite i otakt även inom lagområdet. Vissa lagar som bara gäller i krig borde kunna gälla även idag med tanke på vad vi gör utomlands.

/Erik

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Lasse O » 24 februari 2011, 14:46

FCR2 skrev:Om kriget hade kommit under 1960-, 70- eller 80-talen så skulle 2/3 av riksdagens och regeringens medlemmar inkvarteras i en speciellt avskild del av Klara skyddsrum, medan 1/3 skickades iväg till ett bergrum på annat håll.

Texten är inklippt från Wikipedia, avsnittet om Klara skyddsrum i stockholm

wikipedia är förstås alltid wikipedia=källkritik
Wikipedia har faktiskt rätt men glömmer att nämna att "inkvarteringen" bara var tillfällig. Stockholm hade i en krigssituation inte varit en hälsosam plats :)

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Erik Ljungberg » 24 februari 2011, 15:03

lago skrev:
FCR2 skrev:Om kriget hade kommit under 1960-, 70- eller 80-talen så skulle 2/3 av riksdagens och regeringens medlemmar inkvarteras i en speciellt avskild del av Klara skyddsrum, medan 1/3 skickades iväg till ett bergrum på annat håll.

Texten är inklippt från Wikipedia, avsnittet om Klara skyddsrum i stockholm

wikipedia är förstås alltid wikipedia=källkritik
Wikipedia har faktiskt rätt men glömmer att nämna att "inkvarteringen" bara var tillfällig. Stockholm hade i en krigssituation inte varit en hälsosam plats :)
Beror nog mycket på vilken typ av krigsfall det gällde. Att evakuera Stockholm låter sig inte göras helt utan konsekvenser. Var slutar du evakueringen; regeringen, riksdagen, departemeten, myndigheterna, statliga bolag? Väldig stora delar av Sveriges adminsitrativa delar , som behövs för att hålla saker rullande, sitter i Stockholm.

Mycket var förberett för att kunna fungera från annan ort men en evakuering av styrande och ledande organ skulle ställa till trassel.

/Erik

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Lasse O » 24 februari 2011, 15:37

Jag vet inte vilka som ingick i riksledningen men man kan alltid gissa att det var de som behövdes för att styra landet i en krigssituation, d v s regering, ÖB m fl, delar av riksdagen och den kungliga familjen.
Dessa ville man knappast skulle bli gisslan i en stad som förmodligen skulle bli ett primärt mål för motståndaren. Lamslår man rikets ledning är slutet nära.

En intressant länk:
http://www.bergrum.se/sverige/civilt/nationellt.html

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 februari 2011, 17:10

Det var häftigare än så. Vi hade förberett en exilregering i London. Under Erlander-epoken var finansminister Gunnar Sträng avdelad som regeringschef i exil. Arméchefen var ställföreträdande ÖB, flygvapenchefen var kringresande moral-booster och chefen för marinen skulle snarast uppsöka London, beredd att vara exil-ÖB.

Ja ZONEN var nog okänd för de flesta. Själv var jag 1978 ställföreträdande chef för ett högkvartersstabskompani. Det fanns tre sådana i riket. Kompanichef var kapten (res) Carl-Axel Roosvall, i det civila avdelningsdirektör vid Arméstaben. En lugn och flegmatisk herre, som rökte sin pipa med eftertanke. Vid muck fick jag en flaska Chivas, överlämnad av vpl ordonnansen Åke Cato.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Riksdagen och regeringens tillflykt i händelse av krig

Inlägg av Lasse O » 24 februari 2011, 21:16

Jo, nog var Zonen okänd för de flesta men enligt min far som var med och förvaltade anläggningarna en bit in på 60-talet fanns ändå ett visst utländskt intresse för platserna.
Försvarsområdet löste delvis den egna underrättelsetjänsten genom att skaffa sig några särskilt utvalda och betalda angivare i stugorna som rapporterade in misstänkta fordon och personer som rörde sig i området.
Särskilt en äldre dam var synnerligen effektiv och noggrann och döptes raskt till "fo:ts Miss Marple".

Allt enligt min far som dock aldrig berättade var platserna låg eller ens vilket område det rörde sig om 8-)

Skriv svar