Nyttjandet av Bottenvikens is med stridsvagnsbataljon ÖN

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Nyttjandet av Bottenvikens is med stridsvagnsbataljon ÖN

Inlägg av varjag » 10 december 2015, 21:45

Man får dessutom ha med i beräkningen att vintersjöfart inte existerade förrän efter 1970 så inga isrännor existerade innan dess.
Ähum..... 8O

Vintersjöfart existerade långt tidigare, medelst isbrytare som bröt rännor in till de viktigare hamnarna.
Vad som stoppade vintersjöfarten, var egentligen inte isen - utan sjöförsäkringsbolagen!

Varjag

pezon
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2015, 20:44
Ort: Luleå

Re: Nyttjandet av Bottenvikens is med stridsvagnsbataljon ÖN

Inlägg av pezon » 10 december 2015, 22:14

Ähum...?
Snurrat till det lite nu?

Vi talar om norra bottenviken , där har man inte haft sjöfart året runt med garanti förrän en bit in på 70 talet.
För Luleå som är den största av de nordliga viktiga hamnarna så hade man inte hade vintersjöfart förrän vintern 1970/1971.

Har inte exakta uppgifter på de mindre nordliga hamnarna som det kan handla om här tex, Töre och Karlsborg men av förklarliga skäl var det inte innan Luleå fick "året runt öppet" så med andra ord inga isrännor större delen av vintern i norra bottenviken = risk för Ivan på isen

Läs gärna mer här:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13527164 ... nviken.pdf

Eller i boken Isbrytare, ISBN: 9789197070096
Bilagor
Screen Shot 2015-12-10 at 22.03.13.png

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Nyttjandet av Bottenvikens is med stridsvagnsbataljon ÖN

Inlägg av varjag » 10 december 2015, 23:54

pezon skrev:Ähum...?
Snurrat till det lite nu?

Vi talar om norra bottenviken , där har man inte haft sjöfart året runt med garanti förrän en bit in på 70 talet.
För Luleå som är den största av de nordliga viktiga hamnarna så hade man inte hade vintersjöfart förrän vintern 1970/1971.

Har inte exakta uppgifter på de mindre nordliga hamnarna som det kan handla om här tex, Töre och Karlsborg men av förklarliga skäl var det inte innan Luleå fick "året runt öppet" så med andra ord inga isrännor större delen av vintern i norra bottenviken = risk för Ivan på isen

Läs gärna mer här:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13527164 ... nviken.pdf

Eller i boken Isbrytare, ISBN: 9789197070096
pezon, du har missuppfattat vad jag menade.
Jag talar inte om ''året runt'' - utan vintersjöfart efter isläggningen på senhösten.
I Luleås fall, kunde den vara till framåt jultiden, ja t.o.m. efter nyåret - då assuransbolagen sa Stopp!
Beroende på det aktuella isläget.....mvh

Varjag

pezon
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2015, 20:44
Ort: Luleå

Re: Nyttjandet av Bottenvikens is med stridsvagnsbataljon ÖN

Inlägg av pezon » 11 december 2015, 09:26

varjag skrev:
pezon skrev:Ähum...?
Snurrat till det lite nu?

Vi talar om norra bottenviken , där har man inte haft sjöfart året runt med garanti förrän en bit in på 70 talet.
För Luleå som är den största av de nordliga viktiga hamnarna så hade man inte hade vintersjöfart förrän vintern 1970/1971.

Har inte exakta uppgifter på de mindre nordliga hamnarna som det kan handla om här tex, Töre och Karlsborg men av förklarliga skäl var det inte innan Luleå fick "året runt öppet" så med andra ord inga isrännor större delen av vintern i norra bottenviken = risk för Ivan på isen

Läs gärna mer här:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13527164 ... nviken.pdf

Eller i boken Isbrytare, ISBN: 9789197070096
pezon, du har missuppfattat vad jag menade.
Jag talar inte om ''året runt'' - utan vintersjöfart efter isläggningen på senhösten.
I Luleås fall, kunde den vara till framåt jultiden, ja t.o.m. efter nyåret - då assuransbolagen sa Stopp!
Beroende på det aktuella isläget.....mvh

Varjag
Aha, då är jag med, självklart körde man så långt det gick innan man satte stop pgq. isläget och tillhörande faktorer. Det är väl just ett tag efter man stängde som isar som är tjocka nog förekommer med tillräcklig utbredning för att Ivan ska kunna dra någon potentiell nytta av den.

I Norra bottenviken så fryser ju oftast innerskärgårdarna långt tidigare än de yttre och hela havet.

Ska se om jag kan hitta igen några övningsplaner om detta på Krigsarkivet frammöver för att reda ut vad man förväntade sig för hot.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nyttjandet av Bottenvikens is med stridsvagnsbataljon ÖN

Inlägg av erep » 25 december 2015, 02:24

pezon skrev:
Man får dessutom ha med i beräkningen att vintersjöfart inte existerade förrän efter 1970 så inga isrännor existerade innan dess.

Vintertrafik till de finska hamnarna i Bottenviken (Perämeri, dvs.den del av Bottniska viken som är norr om Kvarken) påbörjades 1961, så där fanns rännor tidigare
Källa (på finska) http://www.kirjastovirma.fi/kulttuuri-identiteetti/09

--------

Låt mig moderera det ovannämnda. Det gäller sannolikt Uleåborg och eller Brahestad. Sökte uppgifter på Torneå, men kammade hem noll. För Kemi hittade jag http://www.keminsatama.fi/fi/kemin-satama/historia.html (på finska) Där det nämns att året om trafik till Kemi hamnarna var möjlig från 1971. Eftersom Torneå ligger fågelvägen bara ca. 23 km nordväst från Kemi, antar jag att samma gäller för Torneå.

pezon
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2015, 20:44
Ort: Luleå

Re: Nyttjandet av Bottenvikens is med stridsvagnsbataljon ÖN

Inlägg av pezon » 28 december 2015, 21:30

erep skrev:
pezon skrev:
Man får dessutom ha med i beräkningen att vintersjöfart inte existerade förrän efter 1970 så inga isrännor existerade innan dess.

Vintertrafik till de finska hamnarna i Bottenviken (Perämeri, dvs.den del av Bottniska viken som är norr om Kvarken) påbörjades 1961, så där fanns rännor tidigare
Källa (på finska) http://www.kirjastovirma.fi/kulttuuri-identiteetti/09

--------

Låt mig moderera det ovannämnda. Det gäller sannolikt Uleåborg och eller Brahestad. Sökte uppgifter på Torneå, men kammade hem noll. För Kemi hittade jag http://www.keminsatama.fi/fi/kemin-satama/historia.html (på finska) Där det nämns att året om trafik till Kemi hamnarna var möjlig från 1971. Eftersom Torneå ligger fågelvägen bara ca. 23 km nordväst från Kemi, antar jag att samma gäller för Torneå.

Japp, visst bröt man rännor innan man stängde för den säsongen. Men Efter början av 70 talet så vart fler och fler hamnar öppna året runt.

Någon som vet när man körde året runt i Töre och Karlsborg?

I alla fall så spanade man från Salmis och Malören efter B styrkan som hade bandvagnar under vissa övningar. Nu blir jag ännu mer intresserad att försöka hitta övningsplanerna i de "hemliga" arkiven på Kra för att reda ut vad man egentligen hade tänkt sig. Men en sak är i alla fall klar, att det var nått man funderade och förberedde sig på.

Malören är ju rätt långt ut i havet så hur de hade tänkt sig att göra en kringång vore ju intressant att veta?

Ska fråga några som vet mer om hur det fungerade då, men det är ju inte otroligt att vissa farleder hade stängts under vintrarna under en krigs eller krissituation?

Skriv svar