Pratade med min far som arbetade i och var krigsplacerad inom Bo1 (Bolu).
Kringgång via isen var något man räknade med och övade för. Bland annat hade man övningar på 60-70 talet då de olika Kbs och Kbsrr (främst Kbsrr 102 Malören och kvs 101 Salmis) spanade efter lede fi som spelades av en B styrka utrustade med bandvagnar.
Man får dessutom ha med i beräkningen att vintersjöfart inte existerade förrän efter 1970 så inga isrännor existerade innan dess.
Exakt vad man förväntade för fordon och hot sig på isen kom han inte ihåg.
Gällande bärighet är det inte nått problem ett bra isår, det är ofta uppåt metern i i skärgården (det var bättre vintrar förr..), utanför på havet är det oftast mindre samt att det är råkar vallar och annat som omöjliggör framfart.
Om man läser i Vintersoldat finns det en tabell som säger att med god säkerhet så krävs det 90 cm kärnis för en 65ton stridsvagn, i hastighetsintervallet 3-20 kmh samt 50m lucka. En 12 ton lätt PBV klarar sig med 40cm Detta känns rimligt samt att om det är mer normal is bestående av både kärnis och stöpis så håller det ännu bättre och är mindre känsligt för sprödbrott vid låga temperaturer.
Ytterligare mer utförlig information finns i SäkI :13 övergång vattendrag,där ser man något högre värden men det är nog med avseende på fredsmässig säkerhet och inte praktiska förhållanden i krig som vintersoldat nog syftar på
http://dokument.forsvarsmakten.se/SakI/ ... akI_Og.pdf
Förr i tiden så körde man timmer på isen i Norbottens skärgårdar, bilarna var rejält överlastade, samt vissa körde för fort. Det körde 70-80 ton timmerbil på isvägar med ca 80-100cm is. Gick oftast bra, kommer bara ihåg en incident då en bil gick genom isen för att framförvarande bil hade kört så fort så att tryckvågen hade gjort sprickor i isen.
Bandgående fordon har dessutom bättre förutsättningar pga mindre yttryck och jämnare lastfördelning.
Har dessutom för mig att det står en del om kringgång via bottenviken i boken om kalixlinjen.
Känns dock lite riskabelt att föra fram en stridsvagnsbataljon (visst är det ca 10 vagnar?) den vägen samt svårt att göra de rekognosceringar och skaffa sig den lokalkännedom som behövs för att inte klanta till det och ha handlingsfrihet om man blir upptäckt men fullt möjligt är det.