Flygförband på Vara-slätten

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av MD650 » 1 oktober 2010, 19:29

Vilken typ av flygförband hade sins baser på Vara-slätten söder Lidköping?
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av MD650 » 2 oktober 2010, 10:38

Tänker bl.a. på Råda- och Hasslösabaserna.
Vad hade F 7 för några divisioner?
:)

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Viktor Lima » 2 oktober 2010, 16:57

Hallå,

Något förenklat kan man säga att västgötabaserna främst var baser för attackflyg under den senare delen av kalla kriget. Attackflyget var - som smeknamnet ÖB:s klubba antyder - mycket flexibelt och kunde i princip baseras vart som helst i landet. Västgötabaserna var dock O-Bas (Ordinarie) Attack vilket innebar att de hade fler klargöringstroppar AJ utgångsgrupperade än andra baser samt att attackbeväpning fanns tillgänglig på basen redan i fredstid i större utsträckning än på andra baser. Dessutom fanns vissa särskilda kopplade till attacken på dessa baser, tex.serviceplutoner AJ.

Flygbasområdet i Västergötland var den största i Sverige och innehöll en rad baser, sidobaser och reservbaser med tillhörande förband och erbjöd sammantaget ett stort antal start-och landningsmöjligheter som hade varit mycket svårt att slå ut från luften.

Baserna i Västergötland låg också bra till för att genomföra insatser med sjörobot över Östersjön och så pass långt in i landet att de inte skulle hotas från havet i ett inledningsskede. Nackdelen med västgötabaserna var att de bar sårbara för luftlandsättningar (jämför gärna OP Garbo I-II). Även om tillgängliga arméförband och markförsvarsförband inom FV kanske skulle kunna försvara baserna en tid skulle det var svårt att genomföra flygverksamhet med luftlandsättningar i närheten - särskilt som de sovjetiska luftlandsättningsförbanden hade god tillgång på artilleri (ex. BM-21V).

/VL som tillbringat mycket tid på västgötaslätten (eller snarare under.... :D )

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av MD650 » 2 oktober 2010, 17:13

Tack för svaret!
Hade också för mig att det var i huvudsak attackförband som var grupperade.
Hotet av luftlandsättning gjorde väl att PB/MekB 9 hade FML som en av huvuduppgifterna?!

Under?
:)

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Viktor Lima » 2 oktober 2010, 18:21

Hej,

Ja, kunde pansarbrigaden tidigt oskadliggöra luftlandsättningar så fanns det ju förutsättningar att fortsätta flygverksamheten. Det kom faktiskt upp ett förslag på någon övning - jag har endast fått det återberättat för mig - om att pansarbrigaden vid luftlandsättning på slätten tillfälligt skulle kunna underställas chefen för flygbasområdet (oftast tillika en av basbataljoncheferna) som då skulle kunna prioritera insatserna utifrån vilka baser som var viktigast att försvara/återta osv. Förslaget möttes av kraftig kritik från arméns företrädare och blev aldrig verklighet - ett klockrent exempel på försvarsgrensstrid på taktisk nivå :).

Under? Japp, bascentralen där undertecknad verkade låg oftast några meter under jord..... :D

/VL

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Wedman » 2 oktober 2010, 20:21

I uppsatsen Med invasionen i sikte kan man läsa att 1959 skulle följande divisioner baseras på Västgötabaserna:
Råda, 2 adiv från F 14
Såtenäs, 3 adiv från F 7
Hasslösa, 3 adiv från F 17
Moholm, 1 adiv från F 14 samt 1 adiv från F 6
Karlsborg, 2 adiv från F 6

Under 1980-talet var det i stället:
Råda/Såtenäs, 1 AJ-div från F 7
Hasslösa/Lidköping, 1 AJ-div från F 6
Karlsborg/Moholm, 1 AJ-div från F 6

(F 7 hade dessutom en AJ-div nere i Småland - Hagshult/Uråsa)

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Viktor Lima » 2 oktober 2010, 21:05

God afton,

Genom införandet av moderna flygsystem (35/37) med förmåga att snabbt ombasera vart som helst i landet blev utgångsgrupperingen ganska oviktig. Flygförbandens basering var tänkt att "stridsledas" snarare än planeras långt i förväg. Detta gällde särskilt jakten som kunde starta från en bas i södra Sverige och efter genomfört uppdrag landa i mellansverige för att under nästa uppdrag ombaseras till övre Norrland och allt detta kunde inträffa under en förmiddag.

Flygkommandot/Luftförsvarssektorn tog beslut om vilka baser som skulle användas och beslutet byggde på aktuellt läge och fattades ofta under pågående insats (flygplanen i luften). Attacken var något mer bunden till utpekade baser för vissa insatser (exempelvis pga tillgång på sjömålsrobotar), men även här var flexibiliteten stor.

Alla baser som nämns i 1980-listan var O-bas Attack, men i ett skarpt läge så skulle det sannolikt inte dröja länge innan de nämnda flygförbanden befunnit sig någon annanstans. Som utgångsläge för ett krigsspel eller motsvarande tycker jag dock uppgifterna verkar hyfsat realistiska.

Det finns en bok med titeln "Svenska Flygbaser" (författare Lennart Andersson) som bland annat innehåller en mycket detaljerad karta över fördelning av klargöringstroppar i flygkommando Mitt under 1990-talet vilket ger en bra bild över möjligheterna att basera olika flygslag på olika baser. Man bör dock inte glömma att klargöringstropparna var fordonsburna och kunde omgruppera snabbt mellan baserna. I teorin kunde de till och med flygtransporteras i Herca om det plötsligt skulle behövas JA-troppar i Västergötland eller AJ-troppar i Dalarna....

/VL

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av MD650 » 2 oktober 2010, 23:42

Viktor Lima skrev:Hej,


Under? Japp, bascentralen där undertecknad verkade låg oftast några meter under jord..... :D

/VL
Hmmm. har fått höra att det fanns en lite by (namnet kommer så småningom) på Schlätta där det fanns nån hemlig anläggning.
Det fanns en bygdegård där som användes under SSS/MSS brigstriövningar som batstabsplats.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av MD650 » 2 oktober 2010, 23:59

Viktor Lima skrev:Hej,

Ja, kunde pansarbrigaden tidigt oskadliggöra luftlandsättningar så fanns det ju förutsättningar att fortsätta flygverksamheten. Det kom faktiskt upp ett förslag på någon övning - jag har endast fått det återberättat för mig - om att pansarbrigaden vid luftlandsättning på slätten tillfälligt skulle kunna underställas chefen för flygbasområdet (oftast tillika en av basbataljoncheferna) som då skulle kunna prioritera insatserna utifrån vilka baser som var viktigast att försvara/återta osv. Förslaget möttes av kraftig kritik från arméns företrädare och blev aldrig verklighet - ett klockrent exempel på försvarsgrensstrid på taktisk nivå :).

/VL
Kan till del förstå det. Som chef för en pansarbataljon skulle jag nog vilja låta en duglig brigadchef leda mig. Men samtidigt skulle jag accepterat att vid enstaka tillfällen underställas någon annan.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av J.K Nilsson » 4 november 2010, 22:26

Viktor Lima skrev:I teorin kunde de till och med flygtransporteras i Herca om det plötsligt skulle behövas JA-troppar i Västergötland eller AJ-troppar i Dalarna....
Som Troppbiträde #1 i J1/2 tycker jag att det där verkar vara slöseri. Visserligen skulle det inte saknas attackammunition eller attacktroppar där jag skulle befinna mig men melodin är snabbtankning i 37 systemet. Jag ser framför mig hur attackföraren anmäler nära och framme till en jakt eller spaningsbas, tas emot för snabbtankning och går till en bas där det finns ammunition. Visst ARAK och Rb25J finns näst intill vid varje bas men Rb71, 74, 75, 04, 05, senare 15 fanns i ett mycket mindre antal och på baser med rätt troppar. Ett mindre antal kunde kanske skakas fram med någon dags varsel, transportflygning av beväpning och omhägning efter landing var också ett alternativ.

J.K Nilsson

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Viktor Lima » 5 november 2010, 09:46

Absolut - men visst var det tufft att ha möjligheten att kunna omgruppera med flyg! Denna förmåga var i alla fall något som ofta framhölls när någon tekniker höll föredrag om stationskompaniets uppgifter/förmågor (Det där med tuffheten uttalades givetvis inte högt, men det var ju underförstått... :wink: ). Jag har dock för mig att konceptet tillämpades på någon GKÖ på Jokkmokksbasen på 90-talet - dock mest som ett sätt att få förband i södra Sverige till en övning i norr.

/VL

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Der Löwe » 5 november 2010, 09:52

Visst fanns det väl någon slags mindre flygplan som hade turer mellan baserna för piloter och mindre reservdelar mm som skulle omfördelas mellan baserna?

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Viktor Lima » 5 november 2010, 10:20

Japp - sambandsflyggrupper med Sk60 fanns utplacerade lite överallt inom flygkommandona.

/VL

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Der Löwe » 5 november 2010, 11:32

Jag har för mig att det var något annat plan mer ett litet passagerarplan.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flygförband på Vara-slätten

Inlägg av Viktor Lima » 7 november 2010, 20:30

Hmm...jag misstänker att flygvapnets SK 50/SK 61 var krigsplacerade i sambandsflyggrupper fram till tidigt 90-tal, men jag har dålig koll på detta. Dessa flygplan kunde kanske fungera för flygningar inom en flygbasgrupp, men det var ju inget man i krigstid skulle vilja flyga tex.Borlänge-Hagshult med. Någon som har koll?

/VL

Skriv svar