Elitförband eller inte

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2810
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av ola » 28 oktober 2009, 20:37

Kanske dumt att jämföra päron med äpplen.....men kunde inte riktigt låta bli :roll:

Men hur står sig SIG o. SSG mot de mer etablerade specialförbanden
som finns i vår omvärld ?
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av MD650 » 28 oktober 2009, 20:45

ola skrev:

Men hur står sig SIG o. SSG mot de mer etablerade specialförbanden
som finns i vår omvärld ?
Bra!
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2810
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av ola » 28 oktober 2009, 20:48

MD650 skrev:
ola skrev:

Men hur står sig SIG o. SSG mot de mer etablerade specialförbanden
som finns i vår omvärld ?
Bra!
:)

snabbt...rakt svar utan krusiduler... :D
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Tsar
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 november 2009, 16:37

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av Tsar » 6 november 2009, 16:42

Jag har inte haft möjlighet att bekanta mig med boken än men planerar att göra det så fort tid ges. Trevligt för övrigt att författaren ägnar tid åt att diskutera sin egen bok.

Av rent intresse, i vilken omfattning beskrivs Flygbasjägarskolan och vilket omdöme får förbandet?

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 13 november 2009, 19:59

Tycker boken var bra, den skulle ju inte blivit tjock om det bara var "the best of the best" som var med, typ bara FJS och Batspan.. :D. Stort tack till författaren!

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 13 november 2009, 23:14

Tsar skrev:Jag har inte haft möjlighet att bekanta mig med boken än men planerar att göra det så fort tid ges. Trevligt för övrigt att författaren ägnar tid åt att diskutera sin egen bok.

Av rent intresse, i vilken omfattning beskrivs Flygbasjägarskolan och vilket omdöme får förbandet?
Hej Tsar (Nikolaj II eller? ;-) ) !

Har extrem tidsnöd dessa veckor men kan säga att jag medvetet avstått från att betygsätta/ranka. Man kan väl säga att jag delvis ändå gjort det genom att ge mest utrymme åt SF, FJS, KJ och A-dyk. Nästan fyra sidor ägnar jag dock åt FBJS och jag tror det lyser igenom att det skett en uppvärdering av FBJS bland utomstående (inom de andra försvarsgrenarna) de senaste åren, för så har jag iaf uppfattat det.

Återkommer till denna tråd om typ två veckor ang. tidigare spörsmål.

Mvh,
Lars

Tsar
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 november 2009, 16:37

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av Tsar » 14 november 2009, 17:52

Haha, mja.

Jag har införskaffat boken och ögnat igenom den snabbt. Känns lättöverskådlig och genomarbetad. Kanske inget verk för den som vill gräva ner sig i enskilda förband och dess gärningar, men det jag tror inte heller att det varit författarens syfte. Tycker att den var riktigt intressant och tycker inte att det var fel att nämna Hemvärnets nya Und-kompanier. Särskilt inte när en parallell dras till normännens diton, vilket sätter förbandet i rätt sammanhang. Intressant kuriosa helt enkelt.

Personligen hade jag uppskattat mer materiel om FBJS men ingen bok är ju perfekt. :wink:

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Elitförband eller inte

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 13 januari 2010, 21:46

Tack, Tsar!

Otroligt mkt att göra här men ett tidigare utlovat svar kommer, dvs ang. HvUnd. Jag har underlag för att skriva nu men inte tid att göra det närmatse dagarna. Men det kommer!

Mvh,
Lars

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av Richard J » 16 januari 2010, 19:10

ola skrev:
MD650 skrev:
ola skrev:

Men hur står sig SIG o. SSG mot de mer etablerade specialförbanden
som finns i vår omvärld ?
Bra!
:)

snabbt...rakt svar utan krusiduler... :D
Tja, med tanke på ämnets känsliga natur så ska man inte räkna med mer fylliga framställningar i öppna miljöer. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av MD650 » 16 januari 2010, 20:23

Richard J skrev:
Tja, med tanke på ämnets känsliga natur så ska man inte räkna med mer fylliga framställningar i öppna miljöer. :)
Det är alltid lite känsligt kring SF men de svenska SF-förbanden har gott renommé bland övriga länders SF-förband.
Men håller man inte måttet eller inte följer de informella reglerna (bl.a. var de norska SF-förbanden ute i kylan för ett antal år sedan) så får man ta konsekvenserna.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2810
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av ola » 16 januari 2010, 20:36

Se länk om SSG
SSG rekryterar personal med svenskt medborgarskap ur såväl officerskadern som bland dem som fullgjort sin militära grundutbildning. Förbandet blev känt för den breda allmänheten i samband med artiklar och rapporter i massmedia omkring 10 april 2002, då personal ur SSG tjänstgjort i Afghanistan som en del av International Security Assistance Force (ISAF). Det blev aktuellt igen i slutet av november 2005 när två medlemmar i SSG dog och två andra skadades till följd av att det fordon de färdades i drabbades av ett oriktat bombattentat i norra Afghanistan.
Källa Wikipedia
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av NIL » 18 januari 2010, 14:02

MD650 skrev:(bl.a. var de norska SF-förbanden ute i kylan för ett antal år sedan) så får man ta konsekvenserna.
:)
Den hade jag bommat, vad var det om?
Äh, det löser sig.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av Erik Ljungberg » 18 januari 2010, 14:36

En liten reflektion angående framförallt Svenska elitförband.

Är det igentligen möjligt att kalla något elitförband efter enbart 12 månaders utbildning och ingen stridserfarenhet, vare sig hos förbandet eller hos utbildarna? Viss, väldigt begränas stridserfarenhet, finns kanske hos vissa utbildare.

Förband som kommer från t ex FJS och KJS är väldigt vältränad och säkert av betydligt bättre kvalitet än andra förband men är de elit?

Om man jämför med en del utländska förband, t ex engelska SAS och amerikanska jägarförband så är utbildningen längre, förbanden mer samtränade och det finns stridserfaranhet.

/Erik Ljungberg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av MD650 » 18 januari 2010, 14:41

NIL skrev:

Den hade jag bommat, vad var det om?
Har tyvärr inga fler detlajer kring det.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av MD650 » 18 januari 2010, 14:43

Erik Ljungberg skrev:En liten reflektion angående framförallt Svenska elitförband.

Är det igentligen möjligt att kalla något elitförband efter enbart 12 månaders utbildning och ingen stridserfarenhet, vare sig hos förbandet eller hos utbildarna? Viss, väldigt begränas stridserfarenhet, finns kanske hos vissa utbildare.
/Erik Ljungberg
Det är det som är frågan d.v.s. var ska man dra gränsen.
:)

Skriv svar