Elitförband eller inte

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Elitförband eller inte

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 11:59

Hexmaster skrev:Lars Gyllenhaals Elitförband i Norden. Återkommer med recension.
Har läst och har bara en synpunkt:
Att jämställa hemvärnsunderrättelsekompani som elitförband......då har man inte stora krav....
:)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

elitförbandsbakgrund eller inte?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 24 oktober 2009, 13:06

MD650 skrev:
Hexmaster skrev:Lars Gyllenhaals Elitförband i Norden. Återkommer med recension.
Har läst och har bara en synpunkt:
Att jämställa hemvärnsunderrättelsekompani som elitförband......då har man inte stora krav....
:)
Det som fick mig att omnämna dem (det är bara ett stycke om dem i boken) är att den som vill tillhöra dessa helt nya kompanier (kanske du tänker på någon äldre variant? Denna förbandstyp är ny för i år) ska ha gjort värnplikten antingen inom jägar- eller spaningsförband. Detta stod att läsa i en försvarsmaktspublikation och/eller på mil.se i våras - kan gräva fram det om ngn skulle önska det. Ska man tolka ovan som att du menar att man har slopat detta? Har du någon offentlig källa på det vore det också värdefullt. Om man verkligen slopat det kravet så håller jag med dig - och plockar bort dem ur kommande upplaga.
Mvh,
Lars

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Viktor Lima » 24 oktober 2009, 14:01

Skrattade också gott när jag såg HVUnd nämnas i denna bok - det är absolut inget krav med jägarutbildning motsv för att få ett HV-kontrakt i ett HVUndkompani - vem som helst som klarar de vanliga HV-kraven får gå med och välkomas med öppna armar. Personalen kommer genom arvet från FV:s luftbevakning/LOMOS främst från frivilligorganisationerna SLK, SKBR, FVRF, FRO, SRK, FFK, FMCK och SBK som består av glada engagerade amatörer som under rätt förutsättningar/ledning kan lösa enklare ytövervakningsuppgifter. I jämförelse med exempelvis de brigadspaningsförband vi en gång hade står de sig dock slätt och platsar absolut inte i en bok om "elitförband".

/VL

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

elitförbandsbakgrund

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 24 oktober 2009, 14:53

Hej VL,

Finner inte nu de artiklar jag utgick från när jag skrev det stycke i boken vi här pratar om. MEN följande är ungefär samma text som jag utgick från: http://www.forsvarsutbildarna.se/MediaB ... 62ff6bd636

Jag citerar ur ovan:
Hemvärnets Hvundkompanier som skall vara operativa 2009-12-31


Notera datumet, dessa Hvundkomp är alltså ännu inte operativa.

Nästa citat:
De söker utbildad jägar- och spaningspersonal.


och:
Personalen som skall rekryteras avses placeras i underrättelseplutoner, som bland annat verkar med fast och rörlig spaning. Har Du rätt bakgrund och är intresserad skicka in er intresseanmälan
Sen finns även denna artikel: http://hemvarnet.se/tidningsarkivet/200 ... 9-2_26.pdf

I artikeln står att man fokuserat på folk som gjort värnplikten vid K 4 och I 5. Jag påstår inte att I 5 var något elitförband i modern tid, men har man varit spaningssoldat vid I 5 är det nog inte långt ifrån elitförbandsbakgrund. Jag vill minnas att i artiklarna jag utgick från stod det "jägar- eller spaningssoldat".

Om K 4 behöver vi knappast diskutera.

Om förutsättningarna ovan inte har ändrats (belägg för det önskas i så fall: artikel, hemsida, whatever) anser jag att det var OK att ägna fyra meningar åt detta.

Mvh,
L

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: elitförbandsbakgrund

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 15:12

Lars Gyllenhaal skrev: men har man varit spaningssoldat vid I 5 är det nog inte långt ifrån elitförbandsbakgrund. Mvh,
L
Då måste man även inkludera alla spaningssoldater som är utbildade vid samtliga infanteri- och pansarregementen då I 5 utbildade exakt lika som I 13 (NB 13),I 19/P 5(MekB 19), I 20(NB 20) och I 21(NB 21).
:)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Re: elitförbandsbakgrund

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 24 oktober 2009, 15:38

Jag skrev inte "samma sak som", jag skrev faktiskt "inte långt ifrån elitförbandsbakgrund ".

Med tanke på det och att man i första hand sökte/söker jägarsoldatutbildade - anser du fortfarande att ett omnämnande var fel?

Mvh,

L

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3797
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av millgard » 24 oktober 2009, 15:45

I5 hade på papperet liknande uppgifter men i praktiken låg man övningsmässigt närmare "elitförbandsbakgrund" än de övriga NB... befälsbakgrund på I5 span 1990 var nästan enbart FJS och/eller Jägarskolan I22 (för att ta ett exempel). Även vi andra hade övervägande andel befäl/instr med denna bakgrund.

Övningarnas karaktär bar också viss prägel av detta...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: elitförbandsbakgrund

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 16:15

Lars Gyllenhaal skrev: Med tanke på det och att man i första hand sökte/söker jägarsoldatutbildade - anser du fortfarande att ett omnämnande var fel?

Mvh,

L
Fel kan det ju inte vara. Det beror ju var man lägger ribban för elitförband.
Jag hade inte tagit med det i alla fall.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 16:18

millgard skrev:I5 hade på papperet liknande uppgifter men i praktiken låg man övningsmässigt närmare "elitförbandsbakgrund" än de övriga NB... befälsbakgrund på I5 span 1990 var nästan enbart FJS och/eller Jägarskolan I22 (för att ta ett exempel). Även vi andra hade övervägande andel befäl/instr med denna bakgrund.

Övningarnas karaktär bar också viss prägel av detta...
I 5 utbildade NB 85 vilket de andra förbandet också gjorde. Och NB 85 är inget elitförband.
På vad grundar du att det övningsmässigt var annorlunda?
Åtminstone I 20:s och I 19/P5:s spanplut hade också befäl med bakgrund vid FJS.
För den skull blir de inte något elitförband, åtminstone enl mitt förmenande.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Viktor Lima » 24 oktober 2009, 16:26

Ett av mina befäl i lumpen hade tjänstgjort på FJS och då och då hördes uttryck som "här är en övning från FJS" vilket naturligtvis fick beväringen att spetsa öronen lite extra. Att någon skjutövning eller fyspass genomfördes med inspiration från FJS gjorde oss emellertid inte till fallskärmsjägare....

Att HVund inte är operativa, SÖKER (stor skillnad från kräver) spanings/jägarutbildning och bedriver fast och rörlig spaning tycker jag inte precis gör dom till ett elitförband. Ett speciellt förband inom HV - definitivt - men läser man deras TOEM, som ju är det viktiga i detta sammanhang, så rör det sig om ett förband som löser (ack så viktiga) ytövervakningsuppgifter där personalen fått någon veckas grundutbildning i O-platstjänst.
Senast redigerad av 1 Viktor Lima, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: elitförbandsbakgrund

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 16:28

Lars Gyllenhaal skrev:Jag skrev inte "samma sak som", jag skrev faktiskt "inte långt ifrån elitförbandsbakgrund ".
Mvh,

L
Jo, jag läste det också.
Men anser man en I 5:are vara "inte långt ifrån elitförbandsbakgrund " så är alla andra utbildade spansold detsamma då det inte var någon skillnad avseende uttagning, utbildning, utrustning, uppgifter jämfört mot de andra NB.
Och det oavsett att man namnmässigt hade ordet jägare i regementsnamnet vilket enbart var ur ett traditionsmässigt perspektiv.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 16:28

Viktor Lima skrev:- men läser man deras TOEM, som ju är det viktiga i detta sammanhang, så rör det sig om ett förband som löser ytövervakningsuppgifter där personalen fått någon veckas grundutbildning i O-platstjänst.
Helt rätt!
:)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Elitförband eller inte

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 24 oktober 2009, 17:09

Jag tycker att "mer eller mindre kan anses" är ett sakligt (snällt) sätt att säga att förbanden ifråga inte har lika hög status, att de inte är att likställa med bokens övriga förband. Detta tycker jag sen även framgår av att jag ägnar dessa förband väldigt få meningar och jag har inte tagit med några bilder av dem heller.

NB vad jag faktiskt skrev om I 5: "men har man varit spaningssoldat vid I 5 är det nog inte långt ifrån elitförbandsbakgrund".

Slutligen vill jag påminna om att de nya hvundkompanierna i första hand söker jägarutbildad personal och att vi här ägnat sammanlagt flera timmar åt fyra meningar i en bok som består av x tusen meningar och som tagit för mig okänt antal timmar att insamla stoff för och skriva. Jag välkomnar kritik och jag hade förväntat mig påpekanden av fel. Men jag hade faktiskt också förväntat mig mer trevliga påpekanden.

mvh
/L
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 17:33

Har av misstag redigerat ovanstående inlägg då jag istället fär att citera tryckt på redigera.
Har försökt återställa det i ursprungligt skick men den kan avvika från originalet.

Ber om ursäkt för det.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2009, 17:35

Lars Gyllenhaal skrev:Men jag hade faktiskt också förväntat mig mer trevliga påpekanden.

mvh
/L
Om det är så att mina inlägg uppfattats som mindre trevliga så har avsikten inte varit att vara otrevlig.
:)

Skriv svar