Lampros arméfrågor

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 19 september 2009, 14:02

Tack för alla svar om modern signalering. Tack också MD för preciseringarna om bokföring mm; jag har antecknat dem i en viss bok jag har med diverse artikelkopior i ämnet, för evärdeligt bevarande och förkovran.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 19 september 2009, 14:13

lampros skrev: Tack också MD för preciseringarna om bokföring mm; jag har antecknat dem i en viss bok jag har med diverse artikelkopior i ämnet, för evärdeligt bevarande och förkovran.
Kan forska mer i det om det finns behov.
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 19 september 2009, 16:04

MD650 skrev:Kan forska mer i det om det finns behov.
:)
Tack, men beträffande artilleri, eldsignalering mm så tror jag att jag är nöjd för tillfället. Jag är ju i själ och hjärta infanterist och tänker - för de berättelser jag ska skriva, skönlitterära utflykter - att behöver man understöd så har "man" (dvs huvudpersonen) en eldledare med sig som får ordna detaljerna :)

Så tar man sig fram som författare: man får fuska om det inte märks. Men nu har jag ju fått en del fakta så jag behöver inte sväva helt i det blå.

Allmänt vad gäller fiction (alltså även film) så tar skaparna av det hela ibland vissa genvägar. Underhåll och understöd liksom bara FINNS DÄR, detaljer hoppas över. Tänk t ex i "Okänd soldat" när regementet under anfallsfasen gjort en kringgång, hela regementet på en enda gåsrad längs en stig för att komma fienden i ryggen. Man hamnar så i motti och allt krisar, sjukplatsen fylls av sårade - en sjukplats som råkar ha ETT TÄLT. Jag undrar hur de fick med sig det tältet, man gick ju till fots alla, bar varenda granat för hand; något sjuktält kan man inte ha burit med sig, de var gjorda av segelduk och alla vet hur tungt ett 20-manstält är. Så Linna fuskade där, han slarvade men ingen (utom jag och andra fackmän) kan väl ha märkt denna fadäs.

För att göra en långt inlägg kort: denna tråd kanske må fortsätta - med mina (och andras anknytande) frågor och reflektioner - men eldsignalering kan jag nu rätt bra. Men visst är arri viktigt i modern strid; krig blott mellan infanteriförband kan likna ett "indianer- och cowboykrig", man bara smyger på varann och pangar. Allt annat lika. Arrit däremot ger allt en vidare, djupare, mer fältmässig prägel. Det belyser som inget annat SAMVERKAN MELLAN TRUPPSLAGEN, det för in DEN TUNGA ELDEN på dess centrala plats i modern strid.

Alla kan som antytt föreställa sig patrullkrig med soldater som smyger och överfaller varandra. Men att från fronten leda arri och samordna det med "känselspröten på marken", infanteriet, detta truppslag som "säkrar eldbaserna i markplanet", som "rusar in i den sista brisaden och snyggar upp" - det är inte alla förunnat. Så jag ser med tillförsikt fram mot fler utredningar om markstridens alla aspekter även om jag för tillfället är nöjd.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 19 september 2009, 16:23

Arri?

Är det artlleri?
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 19 september 2009, 16:44

MD650 skrev:Arri?

Är det artlleri?
:)
Ja, jag tror det kommer från finlandssvenska.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 19 september 2009, 17:16

lampros skrev: Ja, jag tror det kommer från finlandssvenska.
Ok, har aldrig sett den förkortningen tidigare.
:)

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Krook » 19 september 2009, 18:44

"Arri" var ny för mig också.
Om du ska beskriva artillerifunktionen så vill jag tipsa om benämningen "Indirekt eld" som är samlingsnamnet för Art, GRK och vissa flygattackföretag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 19 september 2009, 18:47

Krook skrev:"Arri" var ny för mig också.
Om du ska beskriva artillerifunktionen så vill jag tipsa om benämningen "Indirekt eld" som är samlingsnamnet för Art, GRK och vissa flygattackföretag.
För mig heter det också indirekt eld men för artillerister heter det indirekt bekämpning.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Bjernevik » 19 september 2009, 19:26

MD650 skrev:Tänk att ra 180-systemet har funnits i snart 20 år och gemene man kan den inte än...
Ja, tyvärr är det så. Påminner lite om fallmål 2010 faktiskt. Fallmål 2010 har en rad funktioner som gör det överlägset de gamla saabmålen när det gäller att bygga upp målspel osv. Men på grund av okunskap/ovilja att lära sig så används det mest på samma sätt som de gamla saabmålen samtidigt som det gnälls på att den "nya saab-sändaren" är tung och otymplig...

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Rickard » 1 oktober 2009, 22:38

MD650 skrev: Hade som för mig att det var nåt sånt.
Tänk att ra 180-systemet har funnits i snart 20 år och gemene man kan den inte än...
Jag måste tänka till två ggr när jag bl.a. ska ställa in rätt kanaldata....
Jag har en annan reflektion: för tretton år sedan gjorde jag 15 månader vpl som eldsignalledare på mekbataljon och grottade rejält med allt som har diskuterats i tråden. I dag minns jag ingenting.. :oops: Fast några repövningar har förstås aldrig varit aktuella på min tid.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av predator » 1 oktober 2009, 23:07

OO den gamla hedliga ra180. Den har man släpat med den bökiga saken. Med extra batteri dart atenn och högatenn.

Men som ni säjer så skulle jag nog inte ens få ihop den på under minuten som våra befäll sa att man skulle kunna om man var E signalist.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 1 oktober 2009, 23:31

Bjernevik skrev: Påminner lite om fallmål 2010 faktiskt. Fallmål 2010 har en rad funktioner som gör det överlägset de gamla saabmålen när det gäller att bygga upp målspel osv. Men på grund av okunskap/ovilja att lära sig så används det mest på samma sätt som de gamla saabmålen samtidigt som det gnälls på att den "nya saab-sändaren" är tung och otymplig...
Fallmål 2010 är bra vid försvarsstrid men inte när man skall genomföra rörlig skyttestrid.
Jag är en som anser att "nya saab-sändaren" är för stor och otymplig. Den nya handburna fjärrkontrollen är dessutom för långsam vilken innebär en stor säkerhetsrisk.

:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av J.K Nilsson » 1 oktober 2009, 23:40

Man kan reläkoppla två Ra146 också. :)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 1 oktober 2009, 23:43

J.K Nilsson skrev:Man kan reläkoppla två Ra146 också. :)

J.K Nilsson
Hur?
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av J.K Nilsson » 2 oktober 2009, 09:08

Tvånätsrelä, särskilld kabel och läge "RETRANS".

J.K Nilsson

Skriv svar