Lampros arméfrågor

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 8 september 2009, 07:51

predator skrev:lampros Vad är det för bok du skriver? Namn ? och när kommer den ut??
Jag har skrivit flera böcker. Bland annat romanen ANTROPOLIS (2009) som man kan läsa om här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... Antropolis

I denna framtidsroman förekommer en scen på ett armémuseum. Detta kapitel finns utlagt på nätet (plus bokens innehållsförteckning och förord), här:

http://www.fandom.se/svensson/antro_smakprov.pdf

Sedan gav jag ut en novellsamling 2007, med titelberättelsen ELD OCH RÖRELSE som ni kan gissa vad den handlar om: krig, infanteri, strid på kniven och rasslade ksp:ar. Läs mer här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... serar.html

Sedan har jag en massa länkar till noveller och andra böcker av min hand, gå in på min blogg och kolla spalten överst till höger:

http://lennart-svensson.blogspot.com/

Slutligen, Predator om du undrar vad jag skriver nu så är det iofs en massa. Generellt kan sägas att de böcker jag pratar om ovan är utgivna på eget förlag. Och något kontrakt med något stort, fint förlag har jag inte idag. Men om Gud vill och skorna håller så ska jag fortsätta att skriva och ge ut böcker. På gång nu är bl a en fantasyroman, en sf-krigsroman (varav delar länkats till ovan i denna tråd) samt en uppföljare till ELD OCH RÖRELSE, en mer jordnära krigsroman. Ett kapitel till denna uppföljare finns utlagt på bloggen, se här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... allet.html

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Axial » 11 september 2009, 16:21

MD650 skrev:
Ornellaia skrev: Dessutom var det bara ROPA signalering som gällde och jag har hela tiden trott att det var att man repeterade vad den flåsiga och stressade kompartchen eller batartchen hade att säga.
:)
Precis! Och det var vid eldsignalering.
Däremot så har jag aldrig upplevt ROPA-signalering i samband ;) med "vanlig" stridssignalering.
:)
Nu har jag inte reglementet till hands men rent abstrakt var det väl så att ropa-meddelanden användes när det ansågs vara så bråttom att mottagande chef inte skulle ha tid att själv komma till radiostationen (personsamtal) eller få skrivet meddelande. Det var alltså inte - i sig- knutet till eldsignalering, låt vara att just det var ett av de få praktiska användningsområdena. Hur nu avsändaren skulle avgöra detta låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 11 september 2009, 16:35

Axial skrev: Nu har jag inte reglementet till hands men rent abstrakt var det väl så att ropa-meddelanden användes när det ansågs vara så bråttom att mottagande chef inte skulle ha tid att själv komma till radiostationen (personsamtal) eller få skrivet meddelande. Det var alltså inte - i sig- knutet till eldsignalering, låt vara att just det var ett av de få praktiska användningsområdena. Hur nu avsändaren skulle avgöra detta låter jag vara osagt.
Ursäkta... det är jag som är otydlig!!! :oops:
Jo det är helt rätt att ropa-signalering användes "förr".

Det jag menade var att just jag upplevde aldrig det under 80-90talet förutom vid eldsignalering.

Sorry för min otydlighet!
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 13 september 2009, 06:51

Två frågor om detta med LÖSEN.

1. Jag förstår hur det funkar: en vaktpost begär LÖSEN och får det, och ger sedan SVARSLÖSEN själv. Ex.vis BOLL - GURKA. Ert lösenord som bestäms centralt för varje dag - eller? Och hur centralt? Bataljon?

2. Att lösen funkar bra i krig vet jag från skildringar av finska krig. Lösen och motlösen enligt ovan. Men används det även på svenska fredsövningar?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 13 september 2009, 09:57

Min erfarenhet från övningar i Sverige är att lösen används sparsamt.
Det torde fastställas inom bataljon men kan nog användas inom komp.

I Afghanistan fastställs det en "Code of the Week" av ISAF HQ. Den är gemensam inom hela ISAF.

:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 13 september 2009, 11:26

MD650 skrev:Min erfarenhet från övningar i Sverige är att lösen används sparsamt.
Det torde fastställas inom bataljon men kan nog användas inom komp.

I Afghanistan fastställs det en "Code of the Week" av ISAF HQ. Den är gemensam inom hela ISAF.

:)
Tack för svar. Det hela går kanske rätt pragmatiskt till, typ under fredsövningar är behovet av LÖSEN inte så stort.

Det är väl med detta som med många arméförhållanden: man behöver inte stirra sig blind på vad som står i boken, ofta går det med sunt förnuft. Som TECKEN: I SoldF står det att man ska teckna si och så för "öka takten", "slut ammo" osv. Bra med gemensamma tecken iofs, men i samkörda förband kan man ju utveckla egna tecken som funkar lika bra.

Men finns det formell standard kan det vara skoj att få veta denna. Så man vet vad man kan avvika ifrån.

En annan fråga: när infördes SNÖBLUS i svenska armén? Länge hade man bara VINTERPÄLS men under finska vinterkriget (gissar jag) märkte man att denna var för tung, blus som den finska vore bättre. Am I right? När kom snödräkten?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 13 september 2009, 11:36

lampros skrev:
Det är väl med detta som med många arméförhållanden: man behöver inte stirra sig blind på vad som står i boken, ofta går det med sunt förnuft. Som TECKEN: I SoldF står det att man ska teckna si och så för "öka takten", "slut ammo" osv. Bra med gemensamma tecken iofs, men i samkörda förband kan man ju utveckla egna tecken som funkar lika bra.

Men finns det formell standard kan det vara skoj att få veta denna. Så man vet vad man kan avvika ifrån.
Fördelen att använda gemensamma och fastställda begrepp, tecken och signaler är att alla talar då "samma språk".
På det sättet så undviker man missförstånd som kan leda till tillbud eller incidenter.

Men visst går det att använda "egna" tecken så länge man är inom sitt "eget" förband. Då gäller det ju att använda fastställda tecken när man jobba med andra förband.

Personligen tycker jag det är bättre att använda det som är fastställt. Då behöver man bara göra som man blivit lärd sådå blir det rätt.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 13 september 2009, 11:38

lampros skrev:
En annan fråga: när infördes SNÖBLUS i svenska armén? Länge hade man bara VINTERPÄLS men under finska vinterkriget (gissar jag) märkte man att denna var för tung, blus som den finska vore bättre. Am I right? När kom snödräkten?
Det jag vet är att det fanns snöblus m/62 men det har funnits en modell före den. Modellåret kommer jag inte ihåg.
Men svar på när snödräkten kom torde vara under 2.vk.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 september 2009, 11:52

MD650 skrev:
lampros skrev:
En annan fråga: när infördes SNÖBLUS i svenska armén? Länge hade man bara VINTERPÄLS men under finska vinterkriget (gissar jag) märkte man att denna var för tung, blus som den finska vore bättre. Am I right? När kom snödräkten?
Det jag vet är att det fanns snöblus m/62 men det har funnits en modell före den. Modellåret kommer jag inte ihåg.
Men svar på när snödräkten kom torde vara under 2.vk.
:)
Såvitt jag minns hette den m/40.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 13 september 2009, 13:24

Stellan Bojerud skrev:Såvitt jag minns hette den m/40.
Det låter bekant.
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 19 september 2009, 10:12

Tidigare i tråden har det utretts ROPA-meddelanden på utförligt vis.

En variant av det hela är ÖVERROPNING. Det är om du har två radioapparater på en stabsplats och vill sända något från den ena till den andra; två apparater i varsitt nät, ej ihopkopplade. Kanske var det svårare att koppla ihop dylika nät förr, men då nyttjade man i vart fall överropning.

Som jag läser i Arménytt 1/72 i artikeln "Eldobservatörstjänst":
Eldobservatören AQ signalerar till sin kompanichef QJ, där även eldledaren OA är grupperad. Överropning sker till OA, som signalerar till skjutande förband.
Än mer avancerat blir det här (ibid):
Eldobservatören BS signalerar till sin kompanichef SQ. Där överropas och signaleras till bataljonsstaben VQ. Överropas åter och signaleras till brigadchefen BA, där överropning sker till artillerichefen YF. Denne segnalerar till skjutande förband.
Jag tror mig förstå hur det hela fungerar. Men for the record kan jag ju fråga om någon av er nyttjat detta i praktiken?

Och har man idag frångått detta, kan man idag koppla ihop separata nät, två apparater på samma stabsplats, på något enkelt vis?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 19 september 2009, 10:27

lampros skrev:Tidigare i tråden har det utretts ROPA-meddelanden på utförligt vis.

En variant av det hela är ÖVERROPNING. Det är om du har två radioapparater på en stabsplats och vill sända något från den ena till den andra; två apparater i varsitt nät, ej ihopkopplade. Kanske var det svårare att koppla ihop dylika nät förr, men då nyttjade man i vart fall överropning.
Jag tror mig förstå hur det hela fungerar. Men for the record kan jag ju fråga om någon av er nyttjat detta i praktiken?

Och har man idag frångått detta, kan man idag koppla ihop separata nät, två apparater på samma stabsplats, på något enkelt vis?
Har aldrig hört begreppet överropning men det låter som att det är samma sak som viasignalering. Din beskrivning stämmer.
Detr kan ju iofs ha funnit det begreppt inom eldsignalering eftersom det är från 1972 du tog upp exemplen. Ska kolla upp det.

Med ra 180-systemet så kan du ställa en radio 180 på delrelä. Det innebär att ra #1 sänder till #3 men går via #2 som reläar det till #3. Oftast gör/gjorde man det för att det var för långt mellan olika stationer. Normalt sker denna signalering som data-trafik. Blev nu osäker om det funkar med taltrafik.

Alternativet är ju att det sitter en signalist vid #2 med två handmickar och visasignalerar från #1 till #3.

Tillräckligt otydligt? ;)

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 19 september 2009, 10:48

lampros skrev:
"Registrera" och "bokföra", två olika ting?
Har kollat upp lite grann.

Anteckning: Skjutande förband antecknar målets X,Y och Z-värden på ett "vanligt" papper.
Registrering: Skjutande förband för in målets X,Y och Z-värden på ett mätplan.
Bokföring: Man bokför ett mål eller UP (utgångspunkt) efter man skjutit på det, då man erhållit säkert skjutunderlag.

:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Bjernevik » 19 september 2009, 12:13

lampros skrev:Och har man idag frångått detta, kan man idag koppla ihop separata nät, två apparater på samma stabsplats, på något enkelt vis?
MD650 skrev:Med ra 180-systemet så kan du ställa en radio 180 på delrelä. Det innebär att ra #1 sänder till #3 men går via #2 som reläar det till #3. Oftast gör/gjorde man det för att det var för långt mellan olika stationer. Normalt sker denna signalering som data-trafik. Blev nu osäker om det funkar med taltrafik.
D-RELÄ-moden på ra 180 återsänder bara DART-trafik. Detta sker på samma nät som meddelandet tas emot, varför funktionen bara ökar räckvidden på ett meddelande och inte skickar det till flera nät.

Däremot kan man koppla ihop två ra 180 med vanlig tvåtråd. Ingår dessa stationer i varsitt nät så skapas då automatiskt ett tvånätsrelä, där den station som tar emot ett meddelande (tal eller data) skickar det över tvåtråden till den andra stationen som återutsänder meddelandet på sitt nät.

Till sist så kan man numera med applikationen PC-DART upprätta en sambandsnod till vilken man kan ansluta både ra 180, ra 1951/2 osv och sedan få PC-DART att förmedla DART-meddelanden på både HF- och VHF-nät samt även över tråd och ip.

Så ja, idag finns det tekniska hjälpmedel som ersätter "ropa"-funktionaliteten. 8-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 19 september 2009, 12:40

Bjernevik skrev:D-RELÄ-moden på ra 180 återsänder bara DART-trafik. Detta sker på samma nät som meddelandet tas emot, varför funktionen bara ökar räckvidden på ett meddelande och inte skickar det till flera nät.
Hade som för mig att det var nåt sånt.
Tänk att ra 180-systemet har funnits i snart 20 år och gemene man kan den inte än...
Jag måste tänka till två ggr när jag bl.a. ska ställa in rätt kanaldata....

:)

Skriv svar