Lampros arméfrågor

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 6 september 2009, 10:41

Stellan Bojerud skrev:
Sändarstationen sänder med utnyttjande av teknik till mottagarstationen. Mottagande signalist ropar med rösten ut det meddelande han tar emot så att chefer m fl hör det. Vanligtvis ropar även avsändande eldledaren till sin signalist.
Kan man (oändligt långsökt dock) säga ett det är en liten liten form av repetition som signalisten gör när han ropar ut meddelandet han tar emot?
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 september 2009, 12:17

Javisst! Utropandet är samtidigt 1) en repetition till motstationen och 2) ett vidarebefordrande per ropande till den slutliga mottagaren av meddelandet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Hans » 6 september 2009, 14:30

lampros skrev:För övrigt kan jag i sammanhanget bjuda på denna länk, om min lumpartid:
http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... el-iv.html
Kompanichef var en major Braf, inte mindre legendarisk än Bergström. Jag måste säga: this was the real deal. Detta var infanteriet, detta var spjutspetsen. Säg vad ni vill, men det är skillnad i temperament mellan, säg, trängare, artillerister och ingenjörssoldater å ena sidan, och infanterister, jägare och pansarsoldater å den andra. Jag var ingen krigshjälte själv, det bara verkar så, men såna som majorn och Bergström och andra man utbildades av (fänrik Thelin faller en osökt i sinnet, heroisk profil) var krigartyper, friskusar av rätta virket. Såna man vill ledas av om det är på riktigt. Såna som befolkade romerska legioner, Gula brigaden och de stora eldslagens arméer, såna som visste att stå eller stupa.

Säg bara till när du behöver mer hjälp :D

MVH

Hans
Infanterist aD

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Mätlysptr 3

Inlägg av MD650 » 6 september 2009, 15:37

Har också forskat lite kring användandet av mätlysptr 3.
Man hade det för att mäta in t.ex. långbaser. Det skedde som nämnts tidigare genom triangulering.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mätlysptr 3

Inlägg av Hans » 6 september 2009, 15:38

MD650 skrev:Har också forskat lite kring användandet av mätlysptr 3.
Man hade det för att mäta in t.ex. långbaser. Det skedde som nämnts tidigare genom triangulering.
:)
Tack MD. Vad var nu en långbas?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mätlysptr 3

Inlägg av MD650 » 6 september 2009, 15:41

Hans skrev:Tack MD. Vad var nu en långbas?

MVH

Hans
Nåt artilleristiskt tjafs ;)

Det är ett antal oplatser (inom artilleriet) avsedd att kunna lägesbestämma fientligt artilleri genom bl.a. hörsel och/eller synobservation.
Det man försökte se var myffla eller mykna...

:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mätlysptr 3

Inlägg av Hans » 6 september 2009, 16:16

MD650 skrev:
Hans skrev:Tack MD. Vad var nu en långbas?

MVH

Hans
Nåt artilleristiskt tjafs ;)

Det är ett antal oplatser (inom artilleriet) avsedd att kunna lägesbestämma fientligt artilleri genom bl.a. hörsel och/eller synobservation.
Det man försökte se var myffla eller mykna...

:)
Hur ser man en mynningsknall (mykna)? :P Myfla är alltså mynningsflamma. Oplatser, observationsplatser - platser där man observerar t.ex. fientlig aktivitet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mätlysptr 3

Inlägg av MD650 » 6 september 2009, 16:34

Hans skrev: [
Hur ser man en mynningsknall (mykna)? :P
MVH

Hans
Man fick lyssna högt och långt...;)
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 7 september 2009, 07:54

Hans skrev:
lampros skrev: ... krigartyper, friskusar av rätta virket. Såna man vill ledas av om det är på riktigt. Såna som befolkade romerska legioner, Gula brigaden och de stora eldslagens arméer, såna som visste att stå eller stupa.[/i]

Säg bara till när du behöver mer hjälp :D

MVH

Hans
Infanterist aD
Jag utkämpar inga "riktiga" krig längre, bara papperskrig, skriver stories, som denna -

http://sajberspejs.blogspot.com/search/ ... 20Svensson

- men när jag gör det, ja då kan man i andanom behöva hjälp från "the real deal", bitvargar av det rätta virket. Så jag hälsar dig broder och tackar för hjälpen på framtida slagfält, vare sig i form av inspiration eller av det mer konkreta slaget!

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Ornellaia » 7 september 2009, 08:40

MD650 skrev:
Krook skrev:"Ropa" finns inte i nyare SbReglementen men kanske finns i något reglemente för indirekt eld?
Jag vet faktiskt inte mer än att det inte används utanför IE-verksamheten.
Det finns ju (iofs ett reservförfarande) eldsignalering där det genomförs signalering enl. "ropa"-metoden.

Mycket riktigt så används inte "ropa"metoden längre.
Under mina drygt 25 år så har jag aldrig använt "ropa"-metoden (förutom då vid eldsignalering).
Men den fanns när man hade signalister som bar radion åt chefen och cheferna inte själv pratade i radio (vilket för mig är märkligt) .
:)
Alltså, jag gjorde lumpen 93/94 innan SKER kom in i matchen. Vår pluton var den sista på vårt regemente att inte utbildas på den makalösa manicken.

Jag satt på b-plats och med reservation för minnet kom all, precis all, e-signalering via talnätet på vår 180, (eller om det var 380).

Dessutom var det bara ROPA signalering som gällde och jag har hela tiden trott att det var att man repeterade vad den flåsiga och stressade kompartchen eller batartchen hade att säga.

En typisk ROPA-signalering kunde då låta så här:

e-signalisten: filip adam, eldsignalering ropa
b-platsbiträde: filip adam, eldsignalering ropa
e-signalisten: FA, X Y (och Z för haubits), 2 eldstötar
b-platsbiträde: FA, XY (och Z för haubits), 2 eldstötar

Samtidigt som radiokillen tog emot och pratade hade vi ju högtalare så de andra b-platsbiträdena kunde direkt dyka ned i sina bord och räkna ut uppsättning, bäring och laddning med hjälp av XY (och Z för haubits). Ammuntionstemperaturen visste vi ju redan och en väderobservation hade vi ju också fått.

Sedan var det ”bara” att invänta nästa eldsignalering. Om vi träffade vid sidan om eller rakt i mål visste vi inte för det kom bara ”100m hitom, 200 vänster”. Det kunde ju innebära att vi träffat med den första eldstöten och nu så ”jagade” e-signalisten målet som troligtvis flyttade på sig när det regnade 12cm SVING. Senare lärde sig e-killarna att tala om det var mållag för att på sätt ”boosta/peppa” oss och ge oss cred för träff med första skottet.


Hoppas nu inte jag avslöjat något hemligt, i så fall får någon i Redaktionen gå in och editera.

:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 7 september 2009, 15:33

Tack för svar, det där med ELDSIGNALERING ROPA var till exempel mycket upplysande.

Som jag sagt förut i tråden så behöver jag fakta som dessa i min författarverksamhet. Även om det är fiktiva förband så måste man ändå ha koll på hur det ser ut; författaren kan inte trolla kaniner ur en hatt, han måste underkasta sig vissa basala fakta om han nu ger sig ut för att skriva med realistisk feeling.

Och realistisk feeling, det - anser jag - finns i den novell jag fick publicerad i antologin FEL SCIENCE FICTION i somras. På sin webbsida skriver man bland annat detta om mitt bidrag, "Soldat i framtiden":
Lennart Svensson spränger sin text med testosteron i form av en rapportliknande redogörelse från ett slag bland många i ett storskaligt krig med infogade Napoleoncitat här och där samt fräcka vapen. Låter det för hard core? Inte alls! Svensson vet att underhålla och roa sina läsare lika mycket som han vet hur en militär rymdoperation kan gå till.
Läs mer om boken här: http://web.me.com/joel.andersson/

En detalj i novellen jag är stolt över är när dessa soldater i framtiden ska spränga en viss stab; bland sprängmedlen har man "sprängmedelspaket, innehållande åtta 125 g stavar sprängdeg, paketet vägde alltså 1 kg"...

Detta uppfyller många syften: det låter trovärdigt, det är en hjärtevärmande detalj bland alla abstraktioner (en story från år 2500 kan verka lite ute i det blå så att säga), och det har viss poetisk klang om ni frågar mig. Och att det inte är speciellt högteknologiskt gör inget, allt behöver inte vara BIG SCIENCE, sånt kan tråka ut.

Sprängmedelspaketet ifråga är alltså samma som armén använde när jag gjorde lumpen. Därför är det kul att känna till detaljer som dessa, därför tar jag ibland fram mina gamla handböcker för att jaga rätt på detaljer som dessa; kan vara bra att ha, man kan bygga historier runt dem eller bara infoga dem som element i texten.

Och när jag under dylik läsning, dylik granskning av gamla handböcker och reglementen finner någonting oklart, så ställer jag frågor här.
Senast redigerad av 2 lampros, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 7 september 2009, 15:35

Ornellaia skrev: Dessutom var det bara ROPA signalering som gällde och jag har hela tiden trott att det var att man repeterade vad den flåsiga och stressade kompartchen eller batartchen hade att säga.
:)
Precis! Och det var vid eldsignalering.
Däremot så har jag aldrig upplevt ROPA-signalering i samband ;) med "vanlig" stridssignalering.
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av predator » 7 september 2009, 15:52

lampros Vad är det för bok du skriver? Namn ? och när kommer den ut??

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av NIL » 7 september 2009, 16:01

Lite UÄ men jag fick en underbar anekdot berättad för mig, en dåvarande brigadchef (som jag inte vill nämna vid namn) inspekterade trupp vid en övning. Det handlade om en klick värnpliktiga som i något avséende sysslade med indirekt eld (inte min pilsner), brigadchefen gjorde ett nedslag på deras uppehållsplats och som ett delmoment i inspektionen så insisterade denne potentat på att få lyssna på eldsignaleringen. Väringarna blev en smula förbryllade men lyckades med en del trixande att koppla upp en högtalare som under E-signaleringen levererade en massa pipande och knäppanden.

Den snackade eldsignaleringen var vid den tidpunkten ett minne blott...vilket översten hade bommat :)

Bekräftanden, tillrättaläggelser eller totala dementier läses med glädje.
Äh, det löser sig.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Bjernevik » 7 september 2009, 17:02

NIL skrev:Bekräftanden, tillrättaläggelser eller totala dementier läses med glädje.
I den version som jag fick berättad för mig så var det en general som inspekterade, och den värnpliktige härmade dartens pipande. :D

Skriv svar