Lampros arméfrågor

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Bjernevik » 5 september 2009, 16:07

MD650 skrev:Förr så var 6300 streck på ett varv. I dagens moderna tider sä är ett varv (360 grader) 6400 streck som är NATO-standard.
Om vi ska vara petiga så är det fortfarande 6300 streck på ett varv. Däremot är det 6400 mils på ett varv. Jag antar att man valde den engelska benämningen för att undvika eventuella missförstånd eftersom det fortfarande finns kompasser med streck i bruk vid sidan om de nya kompasserna med mils.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 5 september 2009, 16:09

Bjernevik skrev: Om vi ska vara petiga så är det fortfarande 6300 streck på ett varv. Däremot är det 6400 mils på ett varv. .
Vet jag väl.... :oops:
Skulle bara kolla att ni var med..;)

:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Hans » 5 september 2009, 16:33

Tjafsa nu inte om streck när jag vill ha stående ovationer för mina signalpistolklargöranden. :lol:

Min slutsats är att mätlysen måste ha använts då man hade två kända positioner och en tredje okänd. Upp med en mätlys och två snabba avmätningar med syftkompass eller liknande och voilá - tredje positionen känd. Rent tekniskt så skulle det väl räcka med en avståndsmätare, kompass och en position känd men det undrar jag allt om jag tror på.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 5 september 2009, 17:18

Att moderna signalpistoler har stomme av pressad plåt och pipa av draget stålrör, det vet jag nu; tack för all möda du gjort dig Hans.

Och tack MD för svar på "eldsignalering ropa" och annat.

Ja, vad skulle man göra utan skalman? Om man lägger ihop alla mansåldrar som finns här så får man ju kanske uppåt TUSEN ÅRS samlade erfarenhet...

Något som eventuellt kunde vara roligt att se vore en webbsida över ARMÉNS SYMBOLER, typ karttecken för grk och ksp. Jag tror mig kunna dem ganska bra men lite repetition skadar inte. Symboler typ "treuddig stjärna" för ksp, treuddig stjärna flankerad av två streck för grk osv. Om det finns lättillgängligt; att någon skalmanit fotar av ev. handbok ska inte behövas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Hans » 5 september 2009, 18:03

lampros skrev:ARMÉNS SYMBOLER
Hmm, de jag kunde en gång i tiden (på KadS en gång för sådär snart 30 år sedan hade vi en tok som lärare som gjorde ett skriftligt prov på detta - inklusive tecken som inte hade lärts ut - dock fanns det en kadett som även prickade in även dessa - nerdig (på icke NATO-anpassat språk heter det töntigt) - moi? Non!


NATO standard som säkert gäller nu.
http://en.wikipedia.org/wiki/APP-6A

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 september 2009, 20:38

Eldsignalering ROPA. Betyder inte repetering. Det betyder att signalisten ropar ut det som sänds till chefen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 5 september 2009, 20:47

Stellan Bojerud skrev:Eldsignalering ROPA. Betyder inte repetering. Det betyder att signalisten ropar ut det som sänds till chefen.
Som jag skrev:
Innebär att motstationen motläser signaleringen d.v.s. repeterar.
Om jag ropar ut det som sänds till chefen så enligt mig är det en form av repetering.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 september 2009, 21:24

Repetering innebär att sändaren skall sända sitt meddelande ännu en gång. SbIK 1964.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 5 september 2009, 21:30

Stellan Bojerud skrev:Repetering innebär att sändaren skall sända sitt meddelande ännu en gång. SbIK 1964.
Nu finns det ju avsevärt färskare reglementen än så.

Men visst visst....... du har rätt

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Krook » 5 september 2009, 23:22

Även i nyare reglementen så innebär repetition att avsändaren upprepar sitt meddelande. Om motläsning ska ske så heter det "Kollationera".
I det senaste reglementet heter det antingen "Say again" för repetition eller "Read back" för kollationera.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 6 september 2009, 07:38

Tack för alla svar. Särskilt tack för länken -

http://en.wikipedia.org/wiki/APP-6A

- som besvarade en del frågor. Varför betecknas t ex infanteriförband med rektangeln kryssad? Jo krysset ska symbolisera korsade bandolär som på Napoleontiden. Kavalleri/spaning har så bara en diagonal i rektangeln, ska symbolisera ett axelgehäng för sabel, "enkelt bandolär". Och punkten i artilleriförbands rektangel ska symbolisera kanonkulan.

Övriga symboler är inte alltid möjliga att härleda så här.

För övrigt kan jag i sammanhanget bjuda på denna länk, om min lumpartid:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... el-iv.html

Bland annat berättar jag om hur vi hade slutövning på ett berg utanför Härnösand och hur stan trodde det var kuppanfall, att döma av allt skjutande. Övningsledaren hade glömt meddela myndigheterna att vi var där.

Spontan skottlossning av det där slaget var uppseendeväckande då, 1985, då ryssen ännu var aktiv och kalla kriget rasade. I kustlandet som det var, ja där var folk lite på sin vakt. Om det och en del annat i detta memoarinlägg på min blogg.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 6 september 2009, 09:29

Krook skrev:Även i nyare reglementen så innebär repetition att avsändaren upprepar sitt meddelande. Om motläsning ska ske så heter det "Kollationera".
I det senaste reglementet heter det antingen "Say again" för repetition eller "Read back" för kollationera.
Vad innebär då ropa-signalering?

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Krook » 6 september 2009, 10:09

"Ropa" finns inte i nyare SbReglementen men kanske finns i något reglemente för indirekt eld?
Jag vet faktiskt inte mer än att det inte används utanför IE-verksamheten.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 6 september 2009, 10:34

Krook skrev:"Ropa" finns inte i nyare SbReglementen men kanske finns i något reglemente för indirekt eld?
Jag vet faktiskt inte mer än att det inte används utanför IE-verksamheten.
Det finns ju (iofs ett reservförfarande) eldsignalering där det genomförs signalering enl. "ropa"-metoden.

Mycket riktigt så används inte "ropa"metoden längre.
Under mina drygt 25 år så har jag aldrig använt "ropa"-metoden (förutom då vid eldsignalering).
Men den fanns när man hade signalister som bar radion åt chefen och cheferna inte själv pratade i radio (vilket för mig är märkligt) .
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 september 2009, 10:37

Vad innebär då ropa-signalering?

Mobiltelefonreklam typ "Angus".

Sändarstationen sänder med utnyttjande av teknik till mottagarstationen. Mottagande signalist ropar med rösten ut det meddelande han tar emot så att chefer m fl hör det. Vanligtvis ropar även avsändande eldledaren till sin signalist.

Kommandot "ropa" är alltså motsatsen till kommandot "skriv".

Skriv svar