Lampros arméfrågor

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 4 september 2009, 07:43

Tack för alla svar, nu vet jag mer om LYSPISTOLENS välsignelser.

Om ni undrar vad jag är för en solis som ställer alla dessa frågor, kan jag meddela att jag ryckte in på hösten 1984 till I 21 i Sollefteå. På ordern stod det EXPEDITIONSBITRÄDE. Innan malajtjänsten skulle vi dock utbildas till BEVAKNINGSSOLDATER i fem månader, så där fick man allt annat lika sitt lystmäte på vad det är att vara infanterist.

Jag muckade som furir och gick sedan vidare till nya djärva mål. Några redövningar gjordes aldrig trots att vi var krigsplacerade. Men militärintresset höll i sig och jag läste en och annan bok i ämnet. Och de frågor som uppstått vid läsning och under militärtjänst, de ställer jag i denna tråd - som tycks engagera er mina fellow skalmaniter och det gläder mig.

Nu är jag avförd ur rullan. Men vad ska jag då ha kunskaperna till, varför dessa frågor? Tja, dels har jag dem till att skriva sällsynt högvärdiga stories som jag lägger upp på nätet, som denna:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... -2500.html

Detta är en sf-novell, en framtidsstory, men trots det måste man ha koll på vissa elementa som hur krigsförband fungerar. För det är en berättelse om ett krig på 2500-talet, en strid mot humanoida ödlor som hemsöker mänskligheten; tänk "Starship Troopers" mot en mer välbeväpnad, bättre organiserad fiende.

Så tills jag kommer på mer saker att fråga om kan jag bara, som gammal infanterist utropa:

INFANTERIE, DU BIST DIE KRONE ALLER WAFFEN!

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Ornellaia » 4 september 2009, 08:30

lampros skrev:solis
Ett uttryck som jag aldrig förstod innebörden av.
Kan någon vänlig person förklara vad det betyder och vart det kommer ifrån.

Jag hörde det själv ofta när jag ryckt in men det klingade snabbt av.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 4 september 2009, 08:43

lampros skrev:Tack för alla svar, nu vet jag mer om LYSPISTOLENS välsignelser.
I syfte att messerschmitta så vill jag meddela att de två senaste varianter som använts inom armén är signalpistoler ;).
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 4 september 2009, 09:11

Ornellaia skrev:
lampros skrev:solis
Ett uttryck som jag aldrig förstod innebörden av.
Kan någon vänlig person förklara vad det betyder och vart det kommer ifrån.

Jag hörde det själv ofta när jag ryckt in men det klingade snabbt av.
Egentligen var väl "pinnhög" ordet vi använde, dvs en nyinryckt med massor av pinnar kvar till muck.

En "solis" är detsamma har jag för mig, minns inte exakt, det var något som "lyste i ögonen så man blev bländad" eller vad...

Sedan MD om LYS eller SIGNALPISTOL. Jag uppskattar detaljanmärkningen rent formellt, rätt ska vara rätt, men samtidigt har jag med åren utvecklat ett privat filter för "vad som får resp inte får sägas". Major Braf på I 21 var t ex sträng på punkten "det heter inte tändhatt, det heter sprängpatron" - men tändhatt är OK i min privata värld. Och nyligen såg jag även ordet förekomma i SoldR Mtrl 1983!

Det kan även ha varit SoldF.

Näväl: står man i ett militärt förband ska saker heta vissa saker. Och på sjön ska det heta DURK och inte GOLV. Sedan finns det "gråzonsnamn" där jag - i mina fiktiva texter som den jag nyss länkade till - tillåter mig att använda både proffsord och amatörord.

Skapar man ett eget, påhittat förband i ett påhittat land (som i länken) har man viss frihet att välja vad saker ska heta. Det ska fortfarande vara RÄTT men rätt i betydelsen LÅTA RÄTT, KÄNNAS RÄTT, "verka militäraktigt".

Men för att kunna improvisera på detta vis måste man förvisso ha något att utgå ifrån, som de rätta orden i den rätta ordlistan. Typ sådant som jag frågar om i denna tråd. Så fortsätt svara detaljtroget och noggrant ni som läser tråden, ingen detalj är för liten. STRIDSVAGNSMINA M47-52B...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 4 september 2009, 10:17

lampros skrev:
Sedan MD om LYS eller SIGNALPISTOL. Jag uppskattar detaljanmärkningen rent formellt, rätt ska vara rätt, men samtidigt har jag med åren utvecklat ett privat filter för "vad som får resp inte får sägas". .
Det var i ett skämtsamt syfte jag påpekade det därav smiliesen ;).
Det viktigaste är att man förstår vad menar.
Sedan finns det undantag som t.ex. granatkastargevär när man pratar om pansarskott. Då blir det lite väl fel.

:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 5 september 2009, 07:54

Artillerifråga: i en gammal FBU-Befäl läser jag en artikel av Bo Pellnäs, om "Stridsteknik vid små förband". Man ska inrätta en postering för att hejda fienden, gräva värn och minera och spränga vägtrumma och leda eld.

För eldledningen BOKFÖR man ett visst mål som eldläge. Vad innebär "bokföra"? Jag vet att man via radio/tråd står i kontakt med arrit och att man ringer detta när man vill ha understöd, men just "bokföra" låter dunkelt - för senare heter det att posteringen prickar in andra mål, mål "som senare kan bokföras".

Mer i detalj står det om dessa andra mål: "Mål inprickas vid D och H. Dessa kan senare bokföras. Detta bör ske först när registreringar för mål 1020 och spärr 1021 kan utgå."

"Registrera" och "bokföra", två olika ting?

Som sagt, jag vet ungefär hur eldledning fungerar i teorin, men om det inte behövs en doktorsavhandling som svar vill jag gärna veta lite mer om dessa begrepp.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 september 2009, 10:33

Bokföring innebär att ett måls koordinater registreras. Registrering sker genom att målets koordinater skrivs upp på ett bokföringspapper med angivande av ett särskilt nummer för varje mål. Varje förband är tilldelade ett visst begränsat antal målnummer, som det förbandet kan använda. När målnummerserien är fullt utnyttjad kan inga nya mål registreras innan motsvarande antal äldre mål tagits bort.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 5 september 2009, 11:00

Tack, ett koncist och bra svar. En gammal gåta i min värld är äntligen löst.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 5 september 2009, 12:45

Fler frågor:

1. Som svensk infanterist är man van att ha RYGGSÄCK. Även finsk och norsk armé har (hade) detta som standard. Men hur är det utomlands; där är/var ryggsäck inte så vanligt va? Ser man till VKII ser man tysk, engelsk och amerikansk armé med diverse sinnrika, plottriga anordningar med separata små väskor på stridsselen, men någon enhetligare ryggsäck användes väl inte av dessa? Är det för att ryggsäck är något specifikt JÄGARMÄSSIGT eller vad? Jag vet att denna fråga är lite svår att svara på, är väl mer att betrakta som en reflektion. Och visst hade engelsk armé ex.vis sin LARGE PACK - men ändå.

2. Artilleri mm: det finns "avståndsintrument av koincidenstyp". Denna KOINCIDENS, innebär det att det är något i optiken som ska MÖTAS, lat. co-incidere? Typ två trianglar som ska ligga över varann, så där som en viss Hassel nämner det om stridsvagnspjäsens sikte? (Jag vet att Hassel fablar ibland men han gör det inte jämt, det finns en hård kärna av fakta i vissa av hans scener; det måste till och med hans kritiker medge.)

3. Centralt inom infanterismen är ATT KUNNA ORIENTERA SIG. Hit hör detta med kompassriktningar, bäringar: dessa kan till exempel kallas "2350". Men vad innebär det? Vi sysslade visserligen med orientering både i skolan och i lumpen men jag lyckades aldrig lära mig kompassen riktigt.

4. En eldledare som anropar sitt batteri säger bland annat "eldsignalering ropa". Att "eldsignalering" har att göra med samband för arri tror jag mig veta, det är själva verksamhetens beteckning, men vad betyder detta ROPA? Exempel på ett anrop är till exempel (ur FBU-Befäl 4/77 i artikeln "Eldobservatören"): "KA från LK, KA eldsignalering ropa, KA mål 2111, KA vänster 100, norr 150, KA ett lag, KA ori 1400". (Och vad betyder detta sista ORI, "observationsriktning" eller?)

Det får räcka för nu. Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av Hans » 5 september 2009, 14:04

lampros skrev: 2. Artilleri mm: det finns "avståndsintrument av koincidenstyp". Denna KOINCIDENS, innebär det att det är något i optiken som ska MÖTAS, lat. co-incidere? Typ två trianglar som ska ligga över varann, så där som en viss Hassel nämner det om stridsvagnspjäsens sikte? (Jag vet att Hassel fablar ibland men han gör det inte jämt, det finns en hård kärna av fakta i vissa av hans scener; det måste till och med hans kritiker medge.)

3. Centralt inom infanterismen är ATT KUNNA ORIENTERA SIG. Hit hör detta med kompassriktningar, bäringar: dessa kan till exempel kallas "2350". Men vad innebär det? Vi sysslade visserligen med orientering både i skolan och i lumpen men jag lyckades aldrig lära mig kompassen riktigt.
3. Ett alternativ till 360 grader. viewtopic.php?f=6&t=35331&p=520757#p520703

2. Innan man upfann lasern så hade man optiska avståndmätare, allt ifrån infanteriets under metern långa till flottan och kustartilleriets flertalet meter långa. Bygger på principen att om du känner till en sida av en triangel och vinklarna till de okänt långa andra sidorna så kan du räkna ut längden på dem. I praktiken ställer du in två bilder som skall sammanfalla och då kan du avläsa avståndet - begrep någon denna förklaring?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av lampros » 5 september 2009, 14:22

BÄRING ETC: I see, 6300 streck är 360 grader. Det klarnar lite. Elementär sak att kunna: "Grupp so-und-so är riktgrupp, kompass 4110"... Bra detalj att ha med i sina sakpoetiska webbnoveller. Visst är det "tillåtet att fuska om det inte märks", men att som författare ha lite basal kunskap om vad som görs i storyn är inte fy skam...

KOINCIDENS: det klarnar. Möjligen står det något om avståndsinstrument i den SoldI 1942 jag äger, jag ska kolla upp den the other day.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 5 september 2009, 14:50

lampros skrev:

"Registrera" och "bokföra", två olika ting?
Som substitut artillerist och utbildad kompartch vid gamla InfSS så är min uppfattning följande:
Registrera ett mål innebär att skjutande förband har X, Y och Z-värden för ett specifik punkt d.v.s. ett mål eller en UP(utgångspunkt). Detta mål har ett nummer som resp. förband har blivit tilldelad t.ex. 1001.

En bokföring är ett registrerat mål eller UP som man skjutit på. När man skjutit på ett mål så erhåller man både säkert geodetiskt och ballistiskt underlag.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lampros arméfrågor

Inlägg av MD650 » 5 september 2009, 14:54

3. Centralt inom infanterismen är ATT KUNNA ORIENTERA SIG. Hit hör detta med kompassriktningar, bäringar: dessa kan till exempel kallas "2350". Men vad innebär det?
Som nämnts tidigare så är det kompassriktning.
Förr så var 6300 streck på ett varv. I dagens moderna tider sä är ett varv (360 grader) 6400 streck som är NATO-standard.
4. En eldledare som anropar sitt batteri säger bland annat "eldsignalering ropa". Att "eldsignalering" har att göra med samband för arri tror jag mig veta, det är själva verksamhetens beteckning, men vad betyder detta ROPA?
Innebär att motstationen motläser signaleringen d.v.s. repeterar.
Exempel på ett anrop är till exempel (ur FBU-Befäl 4/77 i artikeln "Eldobservatören"): "KA från LK, KA eldsignalering ropa, KA mål 2111, KA vänster 100, norr 150, KA ett lag, KA ori 1400". (Och vad betyder detta sista ORI, "observationsriktning" eller?)
Helt rätt!
Det är antingen eldledarens eller eldobervatörens observationsriktning.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Signalpistol

Inlägg av Hans » 5 september 2009, 15:08

Själv är bästa dräng :lol:

I min bokhylla fanns följande.

MVH

Hans

1.
Bilagor
omslag.jpg
omslag.jpg (21.51 KiB) Visad 335 gånger
2.JPG
2.JPG (26.88 KiB) Visad 335 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Signalpistol

Inlägg av Hans » 5 september 2009, 15:09

2.

MVH

Hans
Bilagor
3.JPG
3.JPG (38.16 KiB) Visad 335 gånger
8.JPG
8.JPG (30.32 KiB) Visad 335 gånger

Skriv svar