Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 17 juni 2009, 20:44

Regeringens förslag: Inriktningen ska vara att insatsorganisationen 2014
i huvudsak ska bestå av följande stående förband och kontraktsförband
samt hemvärn med nationella skyddsstyrkor:

Strategisk och operativ ledning
Högkvarter med stabsförband 1
Rörlig operativ ledning 1
Insatsledning Stockholm 1
Taktisk sambandsbataljon 1
Telekrigsbataljon 1
Ledningsplatsbataljon 1
Gemensam lägescentral 1
IT-försvarsförband med CERT 1
PSYOPS-pluton 1
Nationell underrättelseenhet (NUE) 1
Specialförband 1
Logistikförband
Transportledning 1
Transportledningspluton 3
Operativ ledningsteknisk bataljon 1
Teknisk bataljon 1
Logistikbataljon 2
Sjukhuskompani 3
Sjukvårdsförstärkningskompani 3
Nationellt logistikstöd 1

Arméstridskrafter
Brigadstab 2
Manöverbataljon med bataljonsstridsgruppledning 7
Artilleribataljon 2
Luftvärnsbataljon 2
Jägarbataljon 1
Underrättelsebataljon 1
Ingenjörbataljon 2
Säkerhetsbataljon 1
Stridsvagnskompani 3
Militärpoliskompani 2
CBRN-kompani 1
Tungtransportkompani 1
Hemvärnsbataljon 40

Marinstridskrafter
Sjöstridsflottiljledning 2
Korvettdivision 2
Minröjningsdivision 2
Underhållsdivision 2
Röjdykardivision 1
Ubåtsflottilj med ledning 1
Ubåtsräddningsfartyg 1
Signalspaningsfartyg 1
Manöverbataljon med
bataljonsstridsgruppledning 1
Bevakningsbåtkompani 1
Marin basbataljon 1

Flygstridskrafter
Stridsflygdivision 4
Helikopterbataljon 1
Ledningsflyggrupp 1
Basbataljon 2
Transportflygdivision 1
Central transportflygdivision 1
Signalspaningsdivision 1
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 17 juni 2009, 21:34

Grattis Sverige..

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 17 juni 2009, 21:50

Sedan enligt beslut så skulle nationella skydddsstyrkorna utökas från dagens 5000 till 17.000


Några nyfikna frågetecken.....
Det skall bli intressant och se hur dessa manöverbataljoner kommer organiseras
när strv122 kompanierna utgår ur bataljonerna och blir som resurskompanier ?.

Sedan då hur dessa 4 reservmekaniserade bataljoner skall se ut ?.

Även då vilka regementen som kommer ingå i respektive brigadstridsgrupp inalles 2 ?.

Sedan då med hur många bataljoner respektive pansar/infanteri regemente
ansvarar för ?.


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av MD650 » 17 juni 2009, 22:00

ola skrev:Sedan enligt beslut så skulle nationella skydddsstyrkorna utökas från dagens 5000 till 17.000


Några nyfikna frågetecken.....
Det skall bli intressant och se hur dessa manöverbataljoner kommer organiseras
när strv122 kompanierna utgår ur bataljonerna och blir som resurskompanier ?.

Sedan då hur dessa 4 reservmekaniserade bataljoner skall se ut ?.

Även då vilka regementen som kommer ingå i respektive brigadstridsgrupp inalles 2 ?.

Sedan då med hur många bataljoner respektive pansar/infanteri regemente
ansvarar för ?.


//Ola
I dom tunga bataljonerna ingår strv 122.
I 19 har ansvar för en tung resp en lätt mekbat. P 4 och I 19 svarar för resp. brigadstab. P 4 svarar för två tunga bat.
P 7 svarar för en lätt mekbat och LG för en lätt mekbat och tillsammans med K 3 svarar de för en lätt skbat.

Utdrag ur FM underlag:
(tre tunga mekaniserade tilläggsenheter, tre lätta mekaniserade tilläggsenheter, en lätt tilläggsenhet och en amfibisk tilläggsenhet).
:)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Dalmas » 17 juni 2009, 22:11

Sen kan man konstatera att man skiljer ut de nationella skyddstyrkorna från Hemvärnet.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 18 juni 2009, 16:20

MD650 skrev:
ola skrev:Sedan enligt beslut så skulle nationella skydddsstyrkorna utökas från dagens 5000 till 17.000


Några nyfikna frågetecken.....
Det skall bli intressant och se hur dessa manöverbataljoner kommer organiseras
när strv122 kompanierna utgår ur bataljonerna och blir som resurskompanier ?.

Sedan då hur dessa 4 reservmekaniserade bataljoner skall se ut ?.

Även då vilka regementen som kommer ingå i respektive brigadstridsgrupp inalles 2 ?.

Sedan då med hur många bataljoner respektive pansar/infanteri regemente
ansvarar för ?.


//Ola
I dom tunga bataljonerna ingår strv 122.
I 19 har ansvar för en tung resp en lätt mekbat. P 4 och I 19 svarar för resp. brigadstab. P 4 svarar för två tunga bat.
P 7 svarar för en lätt mekbat och LG för en lätt mekbat och tillsammans med K 3 svarar de för en lätt skbat.

Utdrag ur FM underlag:
(tre tunga mekaniserade tilläggsenheter, tre lätta mekaniserade tilläggsenheter, en lätt tilläggsenhet och en amfibisk tilläggsenhet).
:)
Hejsan MD650

Var hittade du denna information om vart bataljonerna skall vara ?.

Mvh//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av MD650 » 18 juni 2009, 17:14

ola skrev: Hejsan MD650

Var hittade du denna information om vart bataljonerna skall vara ?.

Mvh//Ola
Kolla under relaterade dokument.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Stellan Bojerud » 18 juni 2009, 17:20

Vilken slags "insats" avses den här kraken med vattenskalle kunna göra. För mycket staber och stödförband, för lite stridande förband. Varför minskar antalet lätta mekbat och säkbat i Stockholmsområdet?

Ännu 2014 skall svenska arméns operativa målsättning alltså vara att hålla ARLANDA till första kamerateamet från CNN är på plats?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av MD650 » 18 juni 2009, 18:23

Stellan Bojerud skrev:Vilken slags "insats" avses den här kraken med vattenskalle kunna göra. För mycket staber och stödförband, för lite stridande förband. Varför minskar antalet lätta mekbat och säkbat i Stockholmsområdet?
Det kan jämföras med krigsorganisationen.
Alla funktionsförband måste ju ha ett existensberättigande ;) Sedan har vi ju ett högkvarter som är 900 st i personalram emedan i praktiken så är dom 400 över ram.

:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 18 juni 2009, 20:43

Dalmas skrev:Sen kan man konstatera att man skiljer ut de nationella skyddstyrkorna från Hemvärnet.

Där är även 2 saker som kommer bli intressant.

Kommer de få annan tung vapenmaterial ?
Hur kommer de kunna ta sig runt,om de skall utöka personal så lär det behövas fordon m.m. ?..


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Stellan Bojerud » 18 juni 2009, 21:56

Tung vapenmateriel? 20 timmar utbildning per år (för dem som inställer sig).

Inse att palatsgardet i Monaco är bättre rustade att försvara sina kvadratkilometer än den s k armén i Sverige.

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av larsleo » 18 juni 2009, 22:18

ett problem då man jämnför HKV's storlek jmf med våra grannar är ju att i HKV ingår ju vissa delar som andra fortfarande har som egna.. tex armestab,

Hedin
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 3 mars 2007, 17:52
Ort: Sjuhärad

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Hedin » 18 juni 2009, 22:38

Jag tycker förvisso Försvarspolitiken och har varit ologisk (och oansvarig) länge nu... och efter att läst igenom förslaget så har jag ännu inte bestämt mig om jag tycker detta är flipp eller flopp, eller ens något av det. Ändå reagerar jag på några saker.

* Att bataljonsartilleriets förmåga sänks rejält med 8cm GRK.

* Att vi har kanske världens bästa stridsfordon som vi bara satsar på att livstidsförlänga, ingen remi.

* Flygvapnets minskade markmålskapacitet, artilleriet är redan litet som det och om batart ska bli 8cm GRK samtidigt som våra Gripar får mindre kapacitet att understödja markförbanden så känns det riktigt dåligt.

* "Helikoptrarna ska i första hand inriktas mot internationella insatser." Sånt får mig att verkligen tvivla på Försvarsmakten. Förbanden med den prioriteringen har enligt mig inget existensberättigande i dagens slimmade Försvarsmakt, förbanden måste verka på hemmaplan som prio1 och prio2 utomlands. Allt annat känns fel, men det finns ju de som tycker annorlunda än mig på den fronten.

*Personalförsörjningen tycker jag man har sett lite väl enkelspårigt på och överskattat Försvarsmaktens attraktionskraft lite för mycket. Frivilligförsvar behöver inte vara liknelsetecken med yrkesförsvar. Jag hade föredragit en frivillig variant av värnplikten, av flera anledningar. Men om man nödvändigtvis ska kontraktanställa folk borde man deltidsanställt soldaterna. Om man kan erbjuda soldaterna deltidsanställning och så att de kan kombinera det med t.ex. en civil utbildning skulle man kunna öka attraktionskraften för soldatyrket samt att personen i fråga hade gynnats av det även på det civila planet. När allt kommer till kritan har jag oerhört svårt att se varför man skulle vilja lägga kanske 5-10 år av sina bästa år som enbart soldat. Deltidsanställning hade mao varit att föredra.

*Centralisering av stridsvagnsutbildnignen, blir det verkligen bättre? Bör man i sådana fall centralisera lvkvutbildningen... och kanske t.om. strf90utbildnignen då också? Nej jag är skeptisk.

*Förändringar inom GRO, det nämns vissa förändringar: bla ett förband som utbildar markstridsförband ska läggas ner, ett förband ska omlokaliseras och Hemvärnsgrupper ska läggas ner. Jag är verkligen emot att lägga ner något av pansarregementena, men det lutar väl åt att det förband som inte får stridsvagnsutbildningen i slutändan får stryka på foten (jämför med P10 & P18 som blev av med sina stridsvagnar) och det lutar väl tyvärr åt P7... stor skandal i sånna fall om Försvarsmakten lämnar det tätbefolkade södra Sverige. Dock positivit att se att de flesta i sina yttranden är skeptiska till förändringar i GRO och att de ser förbandsnedläggnigarna som ett sätt för Försvarsmakten att bli av med de övertaliga officerarna.

Avslutnignsvis vill jag säga att jag såklart vill ha mer utav allt, efter FB00 tycker jag Försvarsmakten var godkänt dimensionerad. Många gruffar över att de här fyra förrådsställda reservbataljonerna bara är papperstigrar tycker jag ändå att det är positivt att man upphör skrota modern materiell och att vi får fler bataljoner än tidigare. Det är ett trendbrott man får glädjas åt, även att Försvarsministern säger att det kan bli tal om att höja anslagen för att klara av att lösa uppgift ser jag också som ett litet positivt trendbrott.
Dalmas skrev:Sen kan man konstatera att man skiljer ut de nationella skyddstyrkorna från Hemvärnet.
Hur menar du? Min uppfattning är att Hemvärnet tydligare ska bli en del av NS.
ola skrev: Där är även 2 saker som kommer bli intressant.

Kommer de få annan tung vapenmaterial ?
Hur kommer de kunna ta sig runt,om de skall utöka personal så lär det behövas fordon m.m. ?..
//Ola
Det som händer på Hemvärnsfronten just nu är att det pågår fordonsförsök på två utbildnignsgrupper, en grupp testar pickisar och den andra gruppen testar minibussar. Dessa ska ersätta Insatsplutonernas terrängbilar, övriga/vanliga HV kommer antagligen inte "motoriseras" utan får även i framtiden förlita sig till bataljonens fordonspool alt. rekvidera fordon. HV ska inte tillföras några tunga vapensystem dock är det sagt att man ska öka förmågan och bli bättre på fältarbeten; fordonsminor osv.

Och så undrar jag, vart hittar du att Hemvärnet ska utöka personalen? :)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av larsleo » 18 juni 2009, 22:42

Även om själva utbildningen av strv centraliseras till exempelvis skövde kommer det att finnas ett komp i boden. Jag ser inte några direkta nackdelar med att centralisera själva GVU'n till ett ställe..

ang utpekade förband.. att de tappar allt pansar är en femma.. men de tappar en hel insatsbataljon också.. det tycker jag är ett tydligare tecken...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av MD650 » 18 juni 2009, 23:00

Stellan Bojerud skrev:Tung vapenmateriel? 20 timmar utbildning per år (för dem som inställer sig).
.
Iofs så har ju insatsplutonerna 60 h/år.
:)

Skriv svar