spaningspluton?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: spaningspluton?

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 16 april 2009, 22:19

Jag har en kompis som gjorde lumpen som spaningssoldat på I13 i mitten av 80-talet (kommer ej ihåg om det var 84/85 eller 85/86 eller om det var brig- eller batspan) men där använde man iaf. en svart halsduk som utbildningstecken, istället för den gängse gröna halsduken till uniform m/59. Sannolikt sanktionerat av kompanichefen och möjligen av regementsledningen men inte högre upp än så.
Jag gjorde vpl på Batspan på I 1 89/90 och vi fick en camuflagefärgad halsduk efter "chefens övning" och efter ytterligare lite lidande (bära mycket och långt) fick vi en grön näthalsduk. Denna skulle tydligen vara internationell för underrättelseförband.. Allt var väl för att lindra vårt baskerkomplex. Samma fyskrav och lika många fältdygn som jägarna, men ingen basker... En kul ask var att vi köpte baskrar och satte i CG16 märket och bar desa nattetid i skogen. Den baskern är idag reglementerad!!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: spaningspluton?

Inlägg av MD650 » 16 april 2009, 22:53

anders.turner@hotmail.com skrev: fick vi en grön näthalsduk. Denna skulle tydligen vara internationell för underrättelseförband.. Allt var väl för att lindra vårt baskerkomplex.
Jo, nog låter det som att det var en baskerkompensation.
:)

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Re: spaningspluton?

Inlägg av herulen » 17 april 2009, 00:25

tristan skrev:Hej. Då jag läst dessa trådar så har jag kommit att tänka på en sak min äldre bror sa. Enligt han så utbildades Han till nåt som dom på reg I13 vid den tiden ( antingen 86/87 eller 87/88 ) kallade "norrlands spanare". Och Han sa vidare att det utbildades vart åttonde år.
Vad jag vet så utbildades väl spaning varje år? Då min bror ej längre är med oss så funderar jag på om någon här kan sprida ljus över detta? Som liten pallt var det spännande att höra historierna om kpt Öjen och kapten Berg :)
Det är som tidigare sagts i tråden att din bror var brigadspanare. Det heter brigadspaningskompani som upprättas vart fjärde år. Detta kompani har också en egen tross som servar dem. Under utbildningen sker en gallring. Efter ca två månader försvinner 1/3 av dem som inte klarar proven eller inte står ut med alla fältövningar. Flera faller också ur pga av taskigt flås. De flesta som söker sig till denna utbildning är i regel idrottsmän. Det är ofta fyspass - även under fältövningar. Vidare så har brigadspaningskompaniet flera övningar tillsammans med en pluton kompanibefäl som utbildar sig för att leda just spaningssoldater. Dessa kompanibefälen är med i fältövningarna och sover dessutom i samma tält (ett 8:a manna) som spaningssoldaterna och fungerar som gruppledare varvid den ordinarie gruppchefen blir en vanlig menig.

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: spaningspluton?

Inlägg av larsleo » 17 april 2009, 00:53

nu existerar ju inte brigadspaningskompani längre....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: spaningspluton?

Inlägg av B Hellqvist » 17 april 2009, 01:15

Jag vet inte inte i vilken grad ett brigadspaningskompani i en norrlandsbrigad skilde sig från ett i en infanteribrigad, men enligt AH 1:IB 77, så bestod ett brigskomp av chef och stf chef, en stabsgrupp om 10 man, fyra spaningsplutoner om 21 man vardera (tre spaningsgrupper per pluton), samt en trosstropp om 12 man, summa 108 man. Beväpning utöver personliga vapen: 12 ksp 58, 36 pskott, 8 grg, 64 strvminor.

På ett vanligt brigadskyttekompani (IB 77) bestod spaningsgruppen av grpchef, stf grpchef, samt två spaningssoldater. De utbildades i fast och rörlig spaning, men jag kan inte minnas att de var ute mer än ett dygn eller två på våra övningar.

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Re: spaningspluton?

Inlägg av herulen » 17 april 2009, 01:52

B Hellqvist skrev:Jag vet inte inte i vilken grad ett brigadspaningskompani i en norrlandsbrigad skilde sig från ett i en infanteribrigad, men enligt AH 1:IB 77, så bestod ett brigskomp av chef och stf chef, en stabsgrupp om 10 man, fyra spaningsplutoner om 21 man vardera (tre spaningsgrupper per pluton), samt en trosstropp om 12 man, summa 108 man. Beväpning utöver personliga vapen: 12 ksp 58, 36 pskott, 8 grg, 64 strvminor.

På ett vanligt brigadskyttekompani (IB 77) bestod spaningsgruppen av grpchef, stf grpchef, samt två spaningssoldater. De utbildades i fast och rörlig spaning, men jag kan inte minnas att de var ute mer än ett dygn eller två på våra övningar.
Detta är detsamma som ett brigadspaningskompani från infanteriet. Och utbildningen för brigadskyttekompaniets spaningsgrupp skiljer sig markant från brigadspaningssoldaternas vars fältövningar är mellan 1 och två veckor i sträck.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: spaningspluton?

Inlägg av MD650 » 17 april 2009, 10:33

B Hellqvist skrev: Jag vet inte inte i vilken grad ett brigadspaningskompani i en norrlandsbrigad skilde sig från ett i en infanteribrigad,
I stort var det samma org. Det som skíljde sig var att man hade bv 202 (sedemera bv 202S) på spaningplut och bv 203 på stabstroppen.
:)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: spaningspluton?

Inlägg av larsleo » 19 april 2009, 20:45

md650:
har du någon koll på när brigadspaningskomp på I19 gick över till 90vagn? borde varit nån gång 94-96 i samband med att det blev mekb19 eller?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: spaningspluton?

Inlägg av MD650 » 19 april 2009, 20:58

larsleo skrev:md650:
har du någon koll på när brigadspaningskomp på I19 gick över till 90vagn? borde varit nån gång 94-96 i samband med att det blev mekb19 eller?
96-97 eller 97-98 utbildades en brigspanplut till MekB 19. Det utbildades aldrig något fullt kompani.
:)

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: spaningspluton?

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 20 april 2009, 20:45

När Brigspan presenterats så lägger jag upp Bat span för IB 77 (R?): (som jag minns det)

1 plutC
1 pltSjv
3 st troppC (vpl 15 mån)
Tropp 1 och 2 varsin Bv 206 (2 förare)
Tropp 3 åkte i hjulfordon (okänt för mig i vad, utbildades bara 2 tropper)
6 st 5 manna grupper bestående av två grpC/ Stf grpC (10 mån) och tre vpl F
Summa 37 pers.
AK 4 och 2 Pskott m/86 per grp. Strivminor och Truppmina 12.
Plutonen skulle tillföras Psg 90 till repmöte -94, men vet ej hur det blev för jag fick en ny placering innan dess.
Tält 8, 12 och 20 fanns på plutonen.Sovsäckar och Ensamma vargen.. :-)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: spaningspluton?

Inlägg av larsleo » 15 augusti 2010, 16:58

Sparkar lite på en gammal tråd

ang spaningsplutonens nyttjande i dagsläget så finns det en uppsats på 25 sidor som berör ämnet hur man nyttjat mekspaning i riktigt krig och hur vi nyttar plutonen under övningar.. med avgränsningen anfallsstrid

kanske inte riktigt hör hemma i tråden.. men nära nog

http://fhs.diva-portal.org/smash/record ... va2:234805

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: spaningspluton?

Inlägg av Fredrik Andersson » 16 augusti 2010, 19:33

Som en inflikning minns jag att på den tiden det begav sig (vi ryckte in mellan 1989-91) så var det bara några av de mest vältränade av mina bekanta som blev uttagna till just spaningssoldater. Någon enstaka blev jägare, men jag kan inte minnas att de var mer vältränade än spanings-killarna.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: spaningspluton?

Inlägg av Vysotskij » 23 augusti 2010, 22:09

Å ena sidan: Spaningstjänster hade (mitten 90-talet) krav på 7 i fysik och 5 i styrka, jägare 7 i bägge. Det fanns spaningstjänster utan krav på A-hälsa.

Å andra sidan: Det fanns rimligtvis många fler jägar- än spaningstjänster, samtidigt som spaningstjänst inte var frivillig. Talar för att de man kommenderade var en fysisk elit bland dem som inte ville bli jägare.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: spaningspluton?

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 augusti 2010, 01:00

Jag minns speciellt en av kamraterna som inte ville bli jägare men som tävlade i cykling och därmed var hyggligt vältränad. Om det nu var så att man skulle cykla säg 8 minuter för att bli kvalificerad som jägare så slutade han cykla vid 7:45. Men spanare, det blev han i alla fall.

legionären94
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 maj 2014, 15:41

Re: spaningspluton?

Inlägg av legionären94 » 14 maj 2014, 15:44

Är det någon här som har I20s spaningsmärke som ni skulle kunna tänka er att göra er av med? :D

Skriv svar