Hemvärnets betydelse?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Bjernevik » 1 april 2009, 07:18

Rickard skrev:
Axial skrev: Men de som sökte sig till det värnpliktiga hemvärnet för att slippa repövningar då?
Kunde någon som var krigsplacerad i annat förband söka till hemvärnet och då förflyttas från ordinarie uppgift till hv? Kunde sådan ansökan nekas?
Ja och ja. Det var ett ansökningsförfarande, och ansökan kunde avslås vilket också skedde.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Stellan Bojerud » 1 april 2009, 08:35

Blanda inte ihop korten. Det värnpliktiga hemvärnet var en "tvångsorganisation". Krigsviktiga företag (K-företag) hade en del anställda, som erfordrades för krigsproduktionen och därför inte kunde inkallas till försvaret vid mob. Dessa krigsplacerades alltså i sitt civila arbete, men eftersom de var i värnpliktsåldern ålades de att tillhöra det värnpliktiga hemvärnet.

Det värnpliktiga hemvärnet hade ingen obligatorisk utbildning i fredstid. Vid exempelvis Sieverts Kabelverk i Sundbyberg, som skulle krigsproducera telefonkabel, fanns värnpliktigt hemvärn. Chef var en ingenjör och ställföreträdare var bevakningschefen. Den ene hette Bull och den andre Pripp, men kommer inte ihåg vem som var vem,

Bull & Pripp deltog ibland i det frivilliga hemvärnets övningar. Det gjorde inte deras vpl hemvärnsmän. Utrustning för ett 50-tal vpl hemvärnsmän fanns upplagt i en källare inom Sieverts fabriksområde.

Hemvärnet bestod av:

1.Allmänna hemvärnet (organiserat kommunvis)
2.Industrihemvärnet (företagsvis)
3.Värnpliktiga hemvärnet (företagsvis)
4.Driftvärnet (statliga och kommunala verk och företag)

Det var ett riktigt lapptäcke. Ett exempel från Södertälje, 1980-talet:

SJ driftvärn (1 grupp)
Sjöfartsverket driftvärn (2 grupper)
Postens driftvärn (2 grupper)
Vägverkets driftvärn (2 grupper)
SAAB-SCANIA företagshemvärn (1 kompani)
ASTRA företagshemvärn (1 pluton)
Södertälje hvo (1 komp)
Östertälje hvo (1 komp)
Hölö-Mörkö hvo (1 plut)

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Zizka » 1 april 2009, 15:35

Hans skrev:Definitivt. 100 000 vapen i hand över hela Sverige med kort varsel och ingen möjlighet att störa (vapen och ammunition hemma). Jag var med i min ungdom och var senare instruktör och kan bekräfta att förmågan var varierande dock så kan jag säga att vissa M/96 skyttar hade jag inte velat möta på fel sida. Dessutom var motivationen så gott som alltid hög.

MVH

Hans

Hej !

Kan siffran 100.000 nånstans bekräftas.
Jag har "hört" att vi egentligen aldrig var i närheten av denna nivå.
Siffran jag har fått levererat är att vi max någonsin har haft ca 86 000 man i hemvärnet.
Tror att det var nån hemvärns-General som har nämnt detta.
Ser man sen till de som fanns i papprerna och dem som faktiskt kom på övningarna så är det ett annat läge..

Minns att när min far och jag skulle på hemvärnsövningar i min ungdom hade dem en gammal gubbe
som var veteran (76 år).
Och fast dem aldrig kallade honom till övning stod han på vår garage-uppfart med sin mauser och ville ha skjuts.
För honom var det en plikt att skydda Sverige mot ryssen.

MVH//Janne alias Zizka

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Hans » 1 april 2009, 15:40

Stämmer säkert att man avrundade 86 000 till 100 000 men wikipedia har aldrig fel :wink:

1940 Man räknade med att Hemvärnet skull omfatta cirka 50 000 man. Men några veckor senare kunde den nyutnämnde hemvärnschefen överste Gustaf Petri räkna in närmare 100 000 frivilliga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemv%C3%A4rnet

MVH

Hans

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Patric Norrå » 1 april 2009, 23:39

Robert Sköld skrev:Nu kanske jag gör bort mig genom att vandra in i ett ämne jag egentligen inte kan något om; Men hade/har hemvärnet någon roll i "Staybehind" operationer? Jag menar man vill ju inte ha de där 100.000 hemmavana partisanerna-to-be i ryggen när väl Sverige var ockuperat? Speciellt inte om dessa hade vapen och ammunition nära till hands!

/Robert Sköld

Så vitt jag förstår så höll sig Staybehind så långt från Hemvärnet som det var möjligt, framför allt för att Hv, Lottor, Frivillig skytterörelse mm bör ha varit väl så kartlagt av främmande underrättelse organ.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Bjernevik » 2 april 2009, 12:50

Zizka skrev:Kan siffran 100.000 nånstans bekräftas.
Siffran kommer från den maxgräns man var tvungen att sätta under vk2 när det visade sig att antalet frivilliga vida översteg resurserna. Det fanns helt enkelt inte vapen nog för att beväpna fler.

Detta "rekryteringsmässiga välstånd" torde dock ha upphört senast i samband med fredsslutet 1945 så siffran 86 000 man stämmer säkert för efterkrigstiden.

Hedin
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 3 mars 2007, 17:52
Ort: Sjuhärad

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Hedin » 21 april 2009, 01:46

Jag undrar, hur var Hemvärnsförbanden organiserat vid denna tidpunkt. Hemvärnskrets är ett ord som ofta dyker upp. Vad var man organiserade i som högst, bataljon som idag?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Thord Wedman » 21 april 2009, 11:18

Hemvärnskrets var väl dåtidens benämning på det som idag benämns bataljon.
Hemvärnsområde kan jämställas med kompani.

Hemvärnsområdet hade ofta samma geografiska område som kommunen men kunde i vissa fall bestå av två kommuner eller del av kommun beroende på var i landet man befann sig.

/Thord

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Wedman » 21 april 2009, 12:25

Men hvo/hvk hade väl sällan egna stridsuppgifter utan plutonen var den högsta stridsenheten.

Visst kunde hemvärnskretsar även fungera som strids-/fogruppstab?
/Jakob

ARON BAR
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 mars 2007, 20:28
Ort: Värmland

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av ARON BAR » 24 april 2009, 21:12

Wedman skrev:Visst kunde hemvärnskretsar även fungera som strids-/fogruppstab?
/Jakob
Nej det kunde dom (mig veterligen) inte, men de var ofta samgrupperade med t.ex fo gruppsstaben. Jag känner till flera exempel på detta i f.d Fo51

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 25 april 2009, 19:07

Jag var krigsplacerad i Brigad och hade kontrakt som "extra hemvärnsman" vilket innebar att jag kunde "hålla igång" min kompetens mellan rep mötena. De flesta gick direkt från ungdomshemvärnet till att bli extra hemvärnsman. Jag fick dock aldrig riktigt klart för mig hur jag skulle prioritera vid en eventuell mobiliserig? någon som vet vad som gällde?

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Patric Norrå » 25 april 2009, 22:44

Extra Hemvärnsman innebär att Hemvärnet inte disponerar den soldaten vid mobilisering, du skulle ha krigat med din brigad.
I "mitt" Hvförband hade vi några man som var "extra" med sina ordinarie placeringar i det värnkompani vars värnkanoner vi bemannade som Hv förband, så i det fallet var det hugget som stucket var dom ansåg sig vara hemmahörande.

Skriv svar