Hemvärnets betydelse?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Rickard » 31 mars 2009, 14:03

Hemvärnet hade väl runt 100.000 frivilliga och kunde inställa sig på mycket kort tid, dock med relativt lätt beväpning och kanske blandat kvalitet på utbildning och personal(?).

Min fråga är: vad tror ni att hemvärnets existens hade för betydelse i en angripares ögon? Var det skydd som kom sig av den stora mängden anslutna hv-män och kort mobiliseringstid tillräcklig för att t.ex. kraftigt försvåra ett kuppangrepp?

Låt tiden var runt 70-80-tal.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Hans » 31 mars 2009, 14:10

Definitivt. 100 000 vapen i hand över hela Sverige med kort varsel och ingen möjlighet att störa (vapen och ammunition hemma). Jag var med i min ungdom och var senare instruktör och kan bekräfta att förmågan var varierande dock så kan jag säga att vissa M/96 skyttar hade jag inte velat möta på fel sida. Dessutom var motivationen så gott som alltid hög.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av MD650 » 31 mars 2009, 14:16

Det var nog väldigt blandad kvalité.
Bl.a. så hade ju vissa hvgrpch i Tornedalen eldtillstånd att ladda och genomföra förstöring av förberedda vägsförstöringar.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Rickard » 31 mars 2009, 14:32

MD650 skrev:Det var nog väldigt blandad kvalité.
Bl.a. så hade ju vissa hvgrpch i Tornedalen eldtillstånd att ladda och genomföra förstöring av förberedda vägsförstöringar.
Med eldtillstånd menas alltså att de efter eget beslut och utan andra order kunda inleda vägsprängning?

Med "vissa" hv-gruppchefer - menar du att det var vissa (utvalda) personer som hade detta förtroende eller att alla grpch inom visst hv-område fick denna befogenhet?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av MD650 » 31 mars 2009, 15:39

Rickard skrev: Med eldtillstånd menas alltså att de efter eget beslut och utan andra order kunda inleda vägsprängning?

Med "vissa" hv-gruppchefer - menar du att det var vissa (utvalda) personer som hade detta förtroende eller att alla grpch inom visst hv-område fick denna befogenhet?
Har för mig att det var grpch med objekt 10 km från gränsen.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av MD650 » 31 mars 2009, 15:52

När det gäller hv:s betydelse och verkan så enl. mitt förmenande, är nog dagens hv något som kanske hade varit något att ha under 80- resp- 90-talet.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Vysotskij » 31 mars 2009, 17:38

MD650 skrev:När det gäller hv:s betydelse och verkan så enl. mitt förmenande, är nog dagens hv något som kanske hade varit något att ha under 80- resp- 90-talet.
:)
Hade inte du som förbandschef under dessa decennier blivit lite ledsen i ögat om du tappat dina mest soldatintresserade väringar till prostatagerillan...? :wink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av MD650 » 31 mars 2009, 18:07

Vysotskij skrev:
Hade inte du som förbandschef under dessa decennier blivit lite ledsen i ögat om du tappat dina mest soldatintresserade väringar till prostatagerillan...? :wink:
Haha... jo så kan man ju se det. Iofs hade det varit bra soldater så hade de varit kvar vid mitt förband. Hade de sökt hv var det p.g.a. att de inte platsat hos mig.... ;)
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Axial » 31 mars 2009, 18:46

MD650 skrev:
Vysotskij skrev:
Hade inte du som förbandschef under dessa decennier blivit lite ledsen i ögat om du tappat dina mest soldatintresserade väringar till prostatagerillan...? :wink:
Haha... jo så kan man ju se det. Iofs hade det varit bra soldater så hade de varit kvar vid mitt förband. Hade de sökt hv var det p.g.a. att de inte platsat hos mig.... ;)
:)
Men de som sökte sig till det värnpliktiga hemvärnet för att slippa repövningar då? Eller hade du att godkänna även sådana ansökningar?

Själv tror jag nog att den största betydelsen som hemvärnet hade under den angivna tidsperioden, var att man kunde vara först på plats (generellt sett iaf) vid bevakningsobjekten och därmed kunde en fiende inte räkna med att få verka ostört kring broar, mobförråd och allt vad det nu var. Även om det "bara" fanns tre man med gevär på plats vid ett objekt så var nog dessa tappra själar nog så besvärande.

Som anfallsförband var nog betydelsen rätt begränsad. Vilket väl heller aldrig var meningen, ska tilläggas i rättvisans namn.

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Axial » 31 mars 2009, 18:50

Hans skrev: (---)
dock så kan jag säga att vissa M/96 skyttar hade jag inte velat möta på fel sida. Dessutom var motivationen så gott som alltid hög.

MVH

Hans
Och detta var ju försvarsmakten väl medveten om, vilket man kan se när man tittar på de bestämmelser som gav hv-män rätt att (på egen bekostnad ?) byta kornet på gevär m/96 (?) och Ak4 till ett med smalare stolpe för att på så sätt öka träffsäkerheten.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av MD650 » 31 mars 2009, 19:03

Axial skrev: Men de som sökte sig till det värnpliktiga hemvärnet för att slippa repövningar då? Eller hade du att godkänna även sådana ansökningar?
Jo, enligt mitt förmenande så var det många, men inte alla, som sökte hv av tre skäl.... slippa KFÖ, "gratis" träningsam till älgstudsaren och "gratis" jaktkläder.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Hans » 31 mars 2009, 19:03

Axial skrev:Och detta var ju försvarsmakten väl medveten om, vilket man kan se när man tittar på de bestämmelser som gav hv-män rätt att (på egen bekostnad ?) byta kornet på gevär m/96 (?) och Ak4 till ett med smalare stolpe för att på så sätt öka träffsäkerheten.
Visste jag inte, har du mer?

Jag kände unga (under 47) hemvärnsmän som gick med för att slippa repövningar då de hade egna företag och inte kunde vara borta veckor i sträck. Fortfarande inget fel med motivationen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Wedman » 31 mars 2009, 23:08

En av mina två gruppchefer var då omkring 1997-2000 minst 60 år och övade mer än 100 timmar per år (hv med marina uppgifter) och han upprepade ofta att han bara var med i hemvärnet för att slippa bli inkallad till civilförsvaret :lol:

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Rickard » 1 april 2009, 00:15

Axial skrev: Men de som sökte sig till det värnpliktiga hemvärnet för att slippa repövningar då?
Kunde någon som var krigsplacerad i annat förband söka till hemvärnet och då förflyttas från ordinarie uppgift till hv? Kunde sådan ansökan nekas?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Re: Hemvärnets betydelse?

Inlägg av Robert Sköld » 1 april 2009, 01:18

Nu kanske jag gör bort mig genom att vandra in i ett ämne jag egentligen inte kan något om; Men hade/har hemvärnet någon roll i "Staybehind" operationer? Jag menar man vill ju inte ha de där 100.000 hemmavana partisanerna-to-be i ryggen när väl Sverige var ockuperat? Speciellt inte om dessa hade vapen och ammunition nära till hands!

/Robert Sköld
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Skriv svar