Vilken är snittåldern (om det finns en sådan) för att uppnå olika officersgrader i svenska armén? Om det har förändrats på sistone så låt frågan gälla 70-80-90-talen.
Det vill säga, hur gammal är/var den genomsnittlige nyutnämnde fänriken, löjtnanten, kaptenen, och så vidare?
Snittålder på officerare
Re: Snittålder på officerare
Det är olika. Under mitten av 80-talet hade man anställningsstopp vid många förband vilket ledde till at det var måmga äldre på trupp.
I början av 90-talet anställdes det många bl.a. hade vi 25 st fk som nyanställdes. Sedan av mitten av 90-talet var det ont om nyanställningar.
Så det är svårt att säga nån generell ålder. Själv var jag kn vid 27 års ålder vilket inte var så ovanligt på den tiden. Nu ska man nog vara över 30 (minst).

I början av 90-talet anställdes det många bl.a. hade vi 25 st fk som nyanställdes. Sedan av mitten av 90-talet var det ont om nyanställningar.
Så det är svårt att säga nån generell ålder. Själv var jag kn vid 27 års ålder vilket inte var så ovanligt på den tiden. Nu ska man nog vara över 30 (minst).
Jag blev fänrik vid 23, löjtnant vid 25 och kapten vid 28. Detta var under åttiotalet. Min gissning är att jag blev fänrik något under snittåldern, löjtnat och kapten långt under snittåldern då det fanns ett antal gamla plutons och kompaniofficerare som blev befodrade till en sorts slutgrad just som löjtnant eller kapten.
Leta reda på någon gammal försvarsmaktens rulla, där kan du ta fram exakt hur det låg till.
MVH
Hans
Leta reda på någon gammal försvarsmaktens rulla, där kan du ta fram exakt hur det låg till.
MVH
Hans
Tack för svaren!
Det var alltså inte ovanligt att nå kaptens grad innan 30 års ålder?
Kan man säga något ungefärligt för major, överstelöjtnant och högre?
Mest allmänt nyfiken, typ snittåldern +-5 år för respektive grad.
Jag minns att under värnplikten hade vi lite "fiendekunskap" där det sades att t.ex. ryska bataljonschefer var väldigt unga, vet vi om det stämmer?
Det var alltså inte ovanligt att nå kaptens grad innan 30 års ålder?
Kan man säga något ungefärligt för major, överstelöjtnant och högre?
Så noga är det egentligen inte.Hans skrev: Leta reda på någon gammal försvarsmaktens rulla, där kan du ta fram exakt hur det låg till.
Jag minns att under värnplikten hade vi lite "fiendekunskap" där det sades att t.ex. ryska bataljonschefer var väldigt unga, vet vi om det stämmer?
som det kommer att se ut i den framtida insatsorgen så kommer sverige ha relativt gamla pluton/kompch jmf med andra angosaxiska länder...
att hitta engelsmän eller jänkare som är Kn och 27 är ingen konstighet.. medan i sverige är nog de flesta över 30 vid TU/TAP...
Fast.. med det nya systemet då det är FULLT implementerat så kan man nog fortare hoppa uppåt i graderna..dock så i min kull så kommer nog de flesta att vara över 30 i tanke på medelåldern på kullen...
att hitta engelsmän eller jänkare som är Kn och 27 är ingen konstighet.. medan i sverige är nog de flesta över 30 vid TU/TAP...
Fast.. med det nya systemet då det är FULLT implementerat så kan man nog fortare hoppa uppåt i graderna..dock så i min kull så kommer nog de flesta att vara över 30 i tanke på medelåldern på kullen...