Hur många stridsvagnar har Sverige?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av NIL » 19 november 2008, 10:07

Vänner!
En källa på Internet anger att vi har köpt 280st Leopard 2, det är i mina (okunniga) ögon väldigt många stridsvagnar i förhållande till storleken på våra landstridskrafter.

Om detta är sant:
Var står dom?
Vad använder vi dom till?
Finns det några planer för avyttring/skrotning eller skall dom förrådshållas "för en regnig dag"?
Senast redigerad av 1 NIL, redigerad totalt 19 gånger.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Thord Wedman » 19 november 2008, 11:08

Av dessa 280 är 120 st nybyggda strv 122 och 160 st begagnade strv 121 (Leo 2A4)
I dagsläget använder vi endast strv 122 och i utbildningen ungefär ett till två kompanier per år.
Dessa utbildas i Boden, skövde och Revinge.
Strv 121 står i malpåse och ett antal vagnar kommer att byggas om till ingenjörbandvagnar, några skulle även modifieras till brobandvagnar men dessa verkar vara skjutna på framtiden alternativt strukna.

/Thord

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av G:son » 19 november 2008, 12:02

Antalet förefaller kanske stort i förhållande till markstridskrafternas storlek, men i förhållande till Sveriges geografiska utsträckning är det inte särskilt många stridsvagnar man håller sig med. Möjligtvis är det själva armén som är något underdimensionerad. :)

/G:son

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Bjernevik » 19 november 2008, 16:19

Med tanke på att man beställde vagnar till två pansar- och 2,67 mekbrigader så får man väl säga att förbandsstrukturen helt enkelt förändrades snabbare än materielanskaffningen... Fast ännu har jag inte hört någon säga att stridsvagnarna är gökungen som åt upp arméns pengar. 8-)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av JohnT » 20 november 2008, 06:36

Bjernevik skrev: .. Fast ännu har jag inte hört någon säga att stridsvagnarna är gökungen som åt upp arméns pengar. 8-)
Kan bero på att 121'orna är leasade för en mycket billig penning, dock måste vi enligt leasingkontraktet hålla dom i användbart skick.

mvh
/John T

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Bjernevik » 20 november 2008, 07:00

JohnT skrev:Kan bero på att 121'orna är leasade för en mycket billig penning, dock måste vi enligt leasingkontraktet hålla dom i användbart skick.

mvh
/John T
Mmm, det är möjligt. Men även en billig penning är penningar i sjön för materiel som inte behövs.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Sarvi » 20 november 2008, 09:37

Bjernevik skrev:Fast ännu har jag inte hört någon säga att stridsvagnarna är gökungen som åt upp arméns pengar. 8-)
Min herre måste skämta med mig aprilo! Googla efter stridsvagn + gökunge och du lär hitta en hel del exempel på folk som anser att det är idiotiskt att ha så många stridsvagnar. Trovärdigheten i deras resonemang får du avgöra själv...

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av JohnT » 20 november 2008, 22:50

Bjernevik skrev:
JohnT skrev:Kan bero på att 121'orna är leasade för en mycket billig penning, dock måste vi enligt leasingkontraktet hålla dom i användbart skick.

mvh
/John T
Mmm, det är möjligt. Men även en billig penning är penningar i sjön för materiel som inte behövs.
Orsaken att man inte kan avbryta leasingkontraktet var att säkra så nästa regering inte skulle riva upp beslutet.
Vitesklausulen var ingen tysk uppfinning, utan lär ha uppfunnits av en sjöman från Tyresö.

OM vi kommer att behöva sätta upp förband igen så är det bra att de står i ladorna-
Och OM vi verkligen inte kommer att behöva dom och vår del av världen bara blir fredligare så är det en kostnad jag som far till två söner gärna tar.

Mvh
/John T.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av NIL » 21 november 2008, 09:33

En förrådsställd 121, vet någon hur lång klargöringstiden (ursäkta lekmannaterminologin) är innan den anses vara färdig till strid?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av MD650 » 21 november 2008, 16:12

NIL skrev:En förrådsställd 121, vet någon hur lång klargöringstiden (ursäkta lekmannaterminologin) är innan den anses vara färdig till strid?
Beror lite på. Om det inte är några hindrande fel så torde det bara vara att fylla på am d.v.s. nån timme. Sedan måste man nog kontrollskjuta kanonen för att kolla nollställningsvärdena.
:)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av JohnT » 21 november 2008, 17:24

MD650 skrev:
NIL skrev:En förrådsställd 121, vet någon hur lång klargöringstiden (ursäkta lekmannaterminologin) är innan den anses vara färdig till strid?
Beror lite på. Om det inte är några hindrande fel så torde det bara vara att fylla på am d.v.s. nån timme. Sedan måste man nog kontrollskjuta kanonen för att kolla nollställningsvärdena.
:)
Det är nog värre med kompanichefer och samtränade förband.
Fast jag vet inget om hur många befäl som utbildas "i onödan" om man ser till vad som ska sättas upp.
Det finns naturligtvis en massa som har varit utbildade i den befattningen men hur lång tid tar det att få upp dom på banan igen?
Om man nu räknar med att de vi har ska behöva mer än sex månader för att bli stridsberedda..

Mvh
/John T.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Lützow » 24 november 2008, 19:15

Fråga: Är beslutet taget om att 121:an skall skrotas? När är det tänkt att dessa skall vara flis i så fall?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Per Andersson » 24 november 2008, 23:41

Vi kan väl knappast skrota vagnar vi hyr?

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Lützow » 25 november 2008, 21:31

Jag var av uppfattningen att vagnarna leasades fram tills dess att Strv122 var färdiglevererad, för att därefter övergå i svensk ägo.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Hur många stridsvagnar har Sverige?

Inlägg av Thord Wedman » 25 november 2008, 21:34

Lützow skrev:Jag var av uppfattningen att vagnarna leasades fram tills dess att Strv122 var färdiglevererad, för att därefter övergå i svensk ägo.
Om jag minns rätt löper kontraktet till 2009.

Skriv svar