Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen
-
- Stödjande medlem 2020
Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen
För att verkligen ge kustjägarmytomaner i 40-årsåldern vatten på alla alibikvarnar fick sagda försöksomgång på KA 2 trots genomgången kjutbildning inga utbildningstecken heller, enligt det nämnda verket.
-
- Medlem
Det är ju märkligt, varför skapade man problemet genom att kalla dem för kustjägare och inte något annat..
-
- Stödjande medlem 2020
Om jag fattade rätt kallade man dem inte kustjägare under utbildningen, utan amfibieskytte. De fick dock kustjägarutbildning och krigsplacerades i kjkompani.
-
- Medlem
Man ska dock inte blanda ihop skärgårdsskytte med KJ. Jag var "inkallad" som chef för en marin hemvärnsradarpluton en dryg vecka under Nordvart 1997 och då samarbetade vi med skärgårdsskytte från KA 3 och det var smarta killar. Sedan fick vi även besök av KJ under en natt och där var det bara pannben
-
- Medlem
1997-2000 fanns det KJkomp på KA2. KA2 var då det enda förbandet som utbildade samtliga förbandstyper inom KA.
-
- Medlem
Spaningsplutonen med A-dyk var väl Amfibiebataljonens mycket kompetenta spaninsresurs. Har för mig att jag sett något schema där de tillhörde KJ komp även i krigsorganisationen vilket verkar märkligt?
-
- Ny medlem
Hej,
Det beror på vilken organisationsmodell du tittar på.
Spaningsplutonen ingick i amfibiebataljonens stabskompani mellan 1990-99. Det fasta KA skulle i FB2000 nedmonteras och förslaget var att bilda en amfibiebrigad som bl.a. skulle innehålla ett brigadsspaningskompani med attackdykare. I brigadspaningskompaniet skulle det även ingå en kustjägarpluton som kallades för insatspluton. Kustjägarna fanns även i amfibiebataljonerna.
I FB2004 monterades brigadstrukturen ned och det blev bara en amfibiebataljon kvar. Detta innebar att attackdykarna organisatoriskt hamnade i kustjägarkompaniet.
//NA
-
- Stödjande medlem 2020
Före amfibiebataljonens tid, i organisation kjkomp 70, ingick adyktropp i kjkompaniet.